اخبار داغ

سفر مخفیانه پمپئو به عراق/ ترسی که روابط خوب ایران و عراق به جان آمریکا انداخت

سفر مخفیانه پمپئو به عراق/ ترسی که روابط خوب ایران و عراق به جان آمریکا انداخت
رابطه عراق و ایران پس از دومین تجاوز آمریکا به این کشور به طور چشمگیری بهبود یافته است. ایران به بازسازی اقتصادی و نظامی این کشور متلاشی شده کمک می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ راشاتودی نوشت، پمپئو با اشاره به هشدار علیه معامله با ایران گفت که می خواهد شاهد استقلال عراق باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از, تیتریک, راشاتودی,

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با یادآوری اینکه عراق دوست آنها است، در میان سفر اروپایی خود به طور غافلگیر کننده ای به این کشور سفر کرد. وی به رهبران عراقی هشدار داد که از ایران دوری کنند و به آنها اطمینان داد که آمریکا نگران حاکمیت این کشور است.

,

پمپئو گفت: "آمریکا می خواهد به عراقی ها اطمینان خاطر بدهد که در کنار این کشور با اقتدار و مستقل می ماند و آماده همکاری است."

,

به گزارش رویترز؛ به استثنای ارتباط خوب عراق با ایران، سفر وی به دلیل افزایش حضور ایران در این کشور و در منطقه که به وضوح قابل مشاهده است، بود. اما همین دلیل، استقرار یک گروه ضربتِ آمریکایی حامل بمب افکن در منطقه را تحریک می کند.

,

پمپئو به خبرنگاران گفت: "عراق تاریخ طولانی دارد و ما می خواهیم آنها موفق و مستقل بوده و حق حاکمیت داشته باشند و به هیچ کشوری وابسته نباشند."

,

این تاریخ شامل؛ هجوم آمریکا و ویران کردن عراق دو بار طی دو دهه گذشته است. یکی در سال 1990 در جنگ خلیج فارس و دیگری در زمان سرنگونی حکومت صدام حسین در اوایل سال 2000 بود. واشنگتن هنوز 5000 نیروی نظامی خود را در عراق حفظ کرده است.

,

پمپئو با "برهم صالح" رئیس جمهور، "عادل عبدالمهدی" نخست وزیر و تعدادی از مقامات ارشد دولت عراق در دو جلسه جداگانه ملاقات کرد.

,

وی گفت: "ما درباره اهمیت تضمین حمایت از آمریکایی ها در عراق صحبت کردیم. آنها اطمینان دادند که متوجه مسئولیت خود هستند."

,

پمپئو هشدار داد که هر حمله توسط ایران یا نمایندگان آن علیه نیروهای آمریکایی در عراق، حکومت این کشور را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

,

رابطه عراق و ایران پس از دومین تجاوز آمریکا به این کشور به طور چشمگیری بهبود یافته است. ایران به بازسازی اقتصادی و نظامی این کشور متلاشی شده کمک می کند و در عین حال از مزیت خلاء قدرت برای نفوذ در حکومت نوپای عراق بهره می برد. تجارت بین این دو کشور طی هفت سال پس از سرنگونی صدام حسین 10 برابر افزایش یافته است و ایران تأمین کننده اصلی انرژی در عراق است.

,

پمپئو که تا لحظه ترک عراق از افشای مکان خود خودداری کرد به مستمعین ترسوی خود گفت: "اردنی ها، سعودی ها، اماراتی ها و تمام کشورهای حوزه خلیج فارس می خواهند شاهد عراقی آزاد، مستقل و مقتدر باشند. این مأموریت اصلی است."

,

وی افزود: "معاملات تجاری ناتمام به معنای بیرون کشیدن عراق از انرژی ایران است که در دستورکار بوده است."

,

آمریکا به منظور تلاشی برای تحمیل فشار اقتصادی به ایران به آخرین تحریم هایی که به کشورها اجازه می داد تا نفت این کشور را خریداری کنند، خاتمه داد. درست مانند همان تحریم های شدیدی که در دهه 1990 به عنوان مقدمه ی دومین جنگ به عراق تحمیل کرد.

,

معصومه میرحسینی

, معصومه میرحسینی,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه