اخبار داغ

یادداشت؛

خروج محدود ایران از برجام و چند نکته

خروج محدود ایران از برجام و چند نکته
کارشناس روابط بین‌الملل به مناسبت سالگرد خروج آمریکا از برجام و اعلام خروج محدود ایران از این تفاهم نامه توسط حسن روحانی، در یادداشتی تحلیلی ابعاد مختلف این اتفاق را بررسی کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ سعیده کدخدا، کارشناس روابط بین‌الملل به مناسبت سالگرد خروج آمریکا از برجام و اعلام خروج محدود ایران از برجام در یادداشتی نوشت: حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیأت وزیران طی سخنانی با اشاره به تصمیم ایران مبنی بر توقف برخی تعهدات خود ذیل برجام گفت: اقدام جمهوری اسلامی ایران توقف دو اقدام است و به یک معنا دو فروش را انجام نمی‌دهیم؛ نه اورانیوم غنی شده را از امروز می‌فروشیم، نه آب سنگین‌مان را. به نظر می‌رسد اقدام جدید دولت در برجام چند ملاحظه را دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

1- به طور قطع دولت فقط یکبار می‌تواند از کارت اقدام متقابل در مقابل طرف‌های غربی استفاده کند، لذا ‏تصمیم به کاهش تعهدات برجام چنانچه صرفا شامل افزایش چند آبشار سانتریفوژ و چند درصد غنی‌سازی بیشتر باشد چندان اهمیتی نخواهد داشت. لذا ضرورت دارد با توجه به پاسخ به آیسا و کاتسا، بدعهدی آمریکا و عدم همراهی اروپا در این یکسال، راه‌اندازی فردو نیز در بازه زمانی دو ماهه که دولت وعده کرده نیز در دستور کار قرار بگیرد.

,

2- چندی پیش آمریکا فروش «کیک زرد» و «اورانیم غنی شده» را مشمول تحریم‌های ایران قرار داد و کشورهای خریدار حق نداشتند این دو قلم را از ایران بخرند. در واقع فروش اورانیوم و کیک زرد را بواسطه برجام معاف بودیم که روحانی اعلام کرد ما دیگر کیک زرد و‌ اورانیم غنی شده را نمیفروشیم. در صورتی که قبلا از فروش آن منع شده بودیم.

,

3- با توجه به شرایط کشور و اقتدار و هژمونی منطقه‌ای ایران، اکنون ترامپ باید امتیازاتی را به ایران اختصاص دهد. ترامپ می‌داندتحریم‌های سخت‌گیرانه و غیرمنصفانه دولت و ملت ایران را تسلیم نخواهد کرد و اکنون بیش از هر زمان دیگر با همه تورم و گرانی و تیرگی افق اقتصاد، اجماع داخلی علیه زیاده‌خواهی‌های آمریکا در کشور وجود دارد.

,

4- اما یک نقطه امید و بهبود برای آمریکا و اروپائیان وجود دارد که آنها را از بیم و یأس دور می‌دارد. اینکه اکنون آمریکا بیش از هر زمان دیگری به موعد مذاکره با ایران نزدیک‌تر شده است، زیرا مسئولان آمریکایی دائماً سخن از عدم جنگ و درگیری با ایران و اینکه فصل مذاکره فرا رسیده است و ایرانی‌ها باید به میز مذاکره برگردند، البته با شرایط 12 گانه ترامپ، که ایران زیر بار این تعهدات نخواهد رفت.

,

5- نکته قابل تأمل اینکه در مذاکرات قبل از توافق برجام، ایران امتیاز اورانیوم غنی شده و آب سنگین‌مان را قبلاً به آنان واگذار کرده‌ایم، حالا در قبال کدام امتیاز معلوم نیست. در آن زمان فروش این امتیازات دستاورد برجام محسوب شد اما اکنون با لغو آنها ژست پیروزی در دیپلماسی گرفته‌ایم.

,

‏6- به نظر می‌رسد در پاسخ روحانی به همه بدعهدی‌های آمریکا توازن رعایت نشد. چرا که کاهش برخی تعهدات برجامی متناسب با اقدامات آمریکا نیست؛ چون با خروج آمریکا از برجام و اقدامات تحریمی‌اش بخش اعظمی از عواید اندک و کوتاه‌مدت برجام را از دست دادیم و پاسخ روحانی، بخش اندکی از عواید بزرگ برجام را برای آمریکا محدود می‌کند.

,

7- به نظر می‌رسد اقدام امروز دولت قاطعانه نیست و تناسبی با اقدامات خصمانه آمریکا ندارد. چرا که پس از گذشت ۱سال از خروج آمریکا و تعلل اروپا در اینستکس برای گام بعدی اقدامات ایران و اعطای فرصت ۲ماهه تنفس برای طرف‌های برجام، دردی را دوا نخواهد کرد. ادبیات تکراری دیپلماتهای ایرانی و تهدیدات آنها در یک سال گذشته کم‌اعتبار شده است و دولت باید به فکر طرحی نو باشد تا هم جلوی زیاده‌خواهی‌های آمریکا گرفته شود و هم طرف اروپایی نتواند با سیاست یک بام و دو هوا ایران را سرکار گذارد.
انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه