اخبار داغ

گزارشی از وضعیت بازار سوادکوه در ایام ماه رمضان؛

پر کشیدن خرما از سفره افطار/ سفره مردم تحت تاثیر گرانی افسار گیسخته

پر کشیدن خرما از سفره افطار/ سفره مردم تحت تاثیر گرانی افسار گیسخته
افزایش ناباورانه خرما که جنس وارداتی هم نیست در تصور کسی نبود و این افزایش قیمت، موجب شده است که امسال خرما از سفره بسیاری از افراد با توان مالی پایین، پر بکشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، مناسبت‌های تقویمی بر میزان عرضه و تقاضای بازار نقش مهمی دارند، یکی از این مناسبت‌ها فرارسیدن ماه رمضان است که کسب و کار فروشندگان اقلام خوراکی رونق می‌یابد اما در این بین، نیاز مردم به برخی از کالاها به فراخور مناسبت تقویمی، موجب گرانی افسار گیسخته آن کالا می‌شود و سفره مردم را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد؛ در ایام عید گوشت و میوه، روز عادی پیاز و فردا ماکارونی و در ماه رمضان هم خرما گران می‌شود.

*افزایش قیمت زولبیا و بامیه به دلیل گرانی قیمت شکر

خرما و زولبیا و بامیه شاید بیش از هر خوراکی دیگری یادآور ماه رمضان است. نرخ اعلامی قیمت زولبیا و بامیه در شهرستان سوادکوه، هر کیلو 18 هزارتومان است اما به هر چند شیرینی‌فروشی‌ای که در شهرستان سر زدم، به چنین قیمتی برنخوردم و عموما هر کیلو 19 و 20 هزارتومان بوده است. شاید افزایش قیمت زولبیا و بامیه به دلیل گرانی قیمت شکر قابل توجیه باشد اما افزایش ناباورانه خرما که جنس وارداتی هم نیست در تصور کسی نبود و این افزایش قیمت، موجب شده است که امسال خرما از سفره بسیاری از افراد با توان مالی پایین، پر بکشد. خانم محمودیان از شهروندان زیرابی، یکی از افرادی است که خرما را از سبد غذایی خویش حذف کرده و می‌گوید: امسال برای ماه رمضان هنوز خرما نخریده‌ام و با این گرانی‌ها شاید اصلا نخرم. با حقوق بازنشستگی 480هزارتومانی همسرم، باید از بسیاری از اقلام خوراکی غیرضرور کم کنیم تا بتوانیم خوراک اصلی را تهیه کنیم، هرچند دیگر نمی‌دانم با این گرانی‌ها این میزان پول کفاف همین حداقل‌ها را می‌دهد یا خیر.

*نمودار قیمت اجناس هر روز بی‌امان پیش می‌رود

نمودار قیمت اجناس بی‌امان پیش می‌رود و امروز اگر نخری، فردا گران‌تر خواهی خرید و این امری است که بسیاری از مردم به چشم می‌بینند و به تجربه زیسته خود دریافته‌اند و همین امر موجب ایجاد موج هجوم افراد به مغازه‌ها، وقتی که خبر گران شدن کالایی را می‌شنوند، می‌شود.

خانم ذاکری، یکی از شهروندان پل‌سفیدی، ده روز پیش یک جعبه خرما را 17 هزارتومان خریده و این درحالی است که همراه او روزگذشته همان جعبه خرما را 26 هزارتومان خریده است.

سری به برخی از مغازه‌های دو شهر زیراب و پل‌سفید می‌زنم؛ هر کدام نرخ خرما را از 35 تا 38 هزارتومان در هر کیلو می‌گویند و اینکه بسته‌ها به تناسب وزنشان تفاوت قیمت دارند اما تفاوت قیمت 17 تا 26 هزارتومان برای یک جعبه خرما با یک نوع درجه کیفیت، انگار کمی زیاد است. یکی از مغازه‌دارها می‌گوید: با گران شدن خرما، ده روز خرما نخریدم به این امید که ارزان شود اما انگار چیزی ارزان نمی‌شود و حالا خیلی محدود چند جعبه خرما خریدم که اگر فروش رفت باز بیاورم چون شاید همین مقدار هم بخاطر گرانی فروش نرود. خودم خرما را کیلویی 35 هزارتومان خریده‌ام و 37 هزارتومان می‌فروشم و بسته‌ای که برایم وزن می‌کند، حدود 19 هزار و چهارصد تومان می‌شود.

*بازار روز هم رونق ماه رمضان سال گذشته را ندارد

 بازار روز که عموما ارزانتر از بازار شهر است هم رونق ماه رمضان سال گذشته را ندارد. از ابتدای راسته سه‌شنبه بازار شهر زیراب تا انتهای آن را می‌پیمایم اما تنها یک نفر خرما می‌فروشد، آن هم خرماهای درجه سه با کیلویی 10هزارتومان.

هنگامی که از یکی از فروشندگان که عموما بار خرما در اقلام خوراکی‌اش در طول سال وجود داشته، چرایی نبود خرما را می‌پرسم، می‌گوید: من یک فروشنده خرده‌پا هستم و خرما آنقدر گران شده که خرید آن برای من فروشنده ریسک است، چون شاید با این گرانی‌ها، کسی آن را نخرد و من متضرر شوم.

این فروشنده ادامه می‌دهد: یکی از همکارانم، پیش از عید به من گفته بود که امسال خرما گران می‌شود و پیشنهاد داده بود تا با هم به جنوب برویم و یک تن خرما بخریم اما من اصلا در باورم نبود که خرما تا این حد گران شود و جایی هم نداشتم که خرما را انبار کنم و قبول نکردم و نخریدم ولی حالا می‌بینم که حرفش درست از آب درآمده و خرما حتی بسیار بیشتر از آنچه پیش‌بینی کرده بود، گران شده است.

*کوچک‌تر شدن سبد خانوارها

در این گرانی‌ها سبد خانوارها نیز روز به روز کوچک و کوچک‌تر می‌شود. در تمام ساعاتی که در بازار روز پرسه می‌زدم، خرید بیشتر مردم در حد سیب‌زمینی، پیاز، گوجه و کدو بوده است که آنها هم حجم کمی داشته‌اند. از دو خانم که با سبد چرخ‌دار اما نسبتا خالی از بازار بیرون می‌رفتند درباره خریدشان می‌پرسم و یکی از آنها می‌گوید: با این گرانی‌ها حتی نصف آن چیزی که می‌خواستم را هم نخریده‌ام چراکه پولم تمام شده است. گوشت که دیگر نمی‌توان خرید و امید ما به همین سیب‌زمینی و پیاز بوده که آنها هم گران شده‌اند، دیگر دلمان به چه خوش باشد؟

همراه او، خانم امیری، اینچنین ادامه می‌دهد: همسرم کارگر روزمزد است و در این ماه رمضان با دهان روزه صبح‌ها بیرون می‌رود شاید کسی او را برای کار ببرد و گاهی هم کسی او را نمی‌برد اما هر روز یک چیزی گران می‌شود و نمی‌توان هر چیزی را که گران می‌شود نخرید. گوشت را نخریدیم، بچه‌هایم به ماکارونی با سویا و سیب‌زمینی قانع بودند که آنهم قیمتش زیاد شده است. با امید به بازار آمدیم و اما اکنون دست خالی بر می‌گردیم. کاش شما درد ما را به مسئولان بگویید تا گشایشی شود.

* نظارت هر روز بازار توسط 2تیم بازرسی محسوس

سعدی عبداللهی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سوادکوه در گفتگو با خبرنگار بلاغ، با بیان اینکه 2 تیم بازرسی محسوس در سطح شهرستان هر روز بر بازار نظارت دارند، افزود: علاوه بر این، حدود 40 ناظر افتخاری نیز به‌طور غیرمحسوس بر روند خرید و فروش بازار نظارت دارند و به ما گزارش روزانه و هفتگی می‌دهند و در صورت اعلام گزارش تخلف، ظرف 15دقیقه ناظران ما در محل حاضر خواهند شد.

وی از جمله اقلام توزیعی در طرح ضیافت را برنج و شکر برشمرد و افزود: در این طرح، 22 تن برنج در بازار شهرستان در حال توزیع است و 25 تن شکر نیز پول آن واریز شده و در حال پیگیری هستیم و احتمالا تا فردا شکر به دست ما برسد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سوادکوه با بیان اینکه حدود 30 تن شکر با قیمت 3هزارو600 تومان از سهمیه سال گذشته برای شهرستان مانده است، گفت: این شکر با وجود پرداخت پول به میزان 105میلیون و 600هزارتومان، هنوز به دست ما نرسیده است که اگر به دست ما برسد، وضعیت شکر در شهرستان مناسب خواهد شد.

*برخورد با تخلفات فروش زولبیا و بامیه

عبداللهی در پاسخ به این امر که زولبیا و بامیه در شهرستان هرکیلو حدود 19 تا20خزارتومان به فروش می‌رسد، با بیان اینکه با توزیع شکر مقرر شد تا قیمت زولبیا و بامیه به مقدار هر کیلو 18 هزارتومان برسد و نباید بالاتر از این قیمت فروخته شود، افزود: ناظران بر فروش در بازار حضور دارند تا بر روند فروش نظارت داشته باشند و با تخلفات برخورد کنند.

*توزیع خرما در طرح ضیافت توسط تعاونی روستایی

وی در رابطه با توزیع خرما با توجه به افزایش قیمت آن، گفت: در طرح ضیافت مقرر شد تا توزیع خرما برعهده تعاونی روستایی باشد اما طبق گفته رئیس تعاونی روستایی شهرستان، تا این لحظه همه چیز روی کاغذ بوده و اتفاق خاصی نیافتاده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سوادکوه در رابطه با وجود تفاوت قیمت در فروش خرما با یک کیفیت، گفت: برخی از افراد از بیست روز قبل مبادرت به خرید کرده بودند و البته خرید نقدی و غیرنقدی نیز در قیمت نهایی تفاوت ایجاد می‌کند و باید فاکتورهای خرید بررسی شود تا علت ماجرا مشخص شود، کما اینکه در فروشگاه رفاه شهر زیراب نیز گزارش خرما با وزن حدود 600 گرم با قیمت حدود 39 هزارتومان و تخفیف ده درصدی داشته‌ایم که این میزان قیمت باید با توجه به فاکتور خرید باید بررسی تا وجود یا عدم‌وجود تخلف مشخص شود.

*فربه‌تر شدن عده‌ای به بهانه مناسبت‌ها و نیاز مردم

به گزارش بلاغ، ماه رمضان ماهی است که اغنیا حال فقرا را دریابند اما با این افزایش قیمت‌های افسار گسیخته که توجیهی برای برخی از آنها نیست، انگار روز به روز شاهد خالی‌تر شدن سفره افطار مردم محروم و رنگین‌تر شدن سفره اغنیا خواهیم بود و به جای آنکه اغنیا حال فقرا را دریابند، فقرا زیر بار گرانی له شده و عده‌ای به بهانه مناسبت‌ها و نیاز مردم، فربه‌تر می‌شوند.

از این رو، در این بازار گرانی‌ها که قیمت هر قلم جنس از دیروزش بسیار متفاوت است، نیازمند نظارت هرچه بیشتر متولیان امر هستیم تا در این سودای گرانی که خود باری سنگین بر دوش مردم است، سودجویی برخی افراد برای بیشتر کردن همان قیمت‌های بالا، موجب ایجاد دردی مضاعف بر مردم جامعه نشود.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نقل از بلاغ, بلاغ,
,
, *افزایش قیمت زولبیا و بامیه به دلیل گرانی قیمت شکر, *افزایش قیمت زولبیا و بامیه به دلیل گرانی قیمت شکر,
,
,
,
, *نمودار قیمت اجناس هر روز بی‌امان پیش می‌رود, *نمودار قیمت اجناس هر روز بی‌امان پیش می‌رود,
,
,
,
,
,
,
,
, *بازار روز هم رونق ماه رمضان سال گذشته را ندارد, *بازار روز هم رونق ماه رمضان سال گذشته را ندارد,
,
,
,
,
,
,
,
, *کوچک‌تر شدن سبد خانوارها, *کوچک‌تر شدن سبد خانوارها,
,
,
,
,
,
, * نظارت هر روز بازار توسط 2تیم بازرسی محسوس, * نظارت هر روز بازار توسط 2تیم بازرسی محسوس,
,
, بلاغ,
,
,
,
,
,
, *برخورد با تخلفات فروش زولبیا و بامیه, *برخورد با تخلفات فروش زولبیا و بامیه,
,
,
,
, *توزیع خرما در طرح ضیافت توسط تعاونی روستایی, *توزیع خرما در طرح ضیافت توسط تعاونی روستایی,
,
,
,
,
,
, *فربه‌تر شدن عده‌ای به بهانه مناسبت‌ها و نیاز مردم, *فربه‌تر شدن عده‌ای به بهانه مناسبت‌ها و نیاز مردم,
,
, بلاغ,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه