اخبار داغ

استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی:

موضع دولت آغاز فرایند پاسخگویی با تغییر استراتژی در برابر غرب است/ گام نخست برای تقابل و امتیازگیریِ کشور برداشته شد

موضع دولت آغاز فرایند پاسخگویی با تغییر استراتژی در برابر غرب است/ گام نخست برای تقابل و امتیازگیریِ کشور برداشته شد
سید محمدرضا محمود پناهی گفت: دولت تصمیم دارد با شیبی ملایم و حفظ اجماع در قالب چارچوب برجام از حقوق ملت و دولت ایران دفاع کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استاد دانشگاه و دکتری علوم سیاسی درباره درباره مواضع اخیر رئیس جمهور  در تقابل با خروج آمریکا از برجام به خبرنگار تیتریک، گفت: در روابط بین الملل یک قاعده اساسی وجود دارد مبنی بر اینکه هر دولتی در برابر جامعه جهانی، دیگر دولت ها و قراردادهای بین المللی بر اساس حقوق و تکالیف خود عمل می کند. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
سید محمدرضا محمود پناهی افزود: اقدام اخیر دولت آغازگر حرکتی مثبت است زیرا در قراردادی که به صورت بین المللی و بین کشورهای 5 + 1امضا شد تکالیفی را بر عهده گرفتیم از جمله اینکه تعداد خاصی سانتریفیوژ نصب کنیم و در واقع محدودیت هایی را فراتر از NPT پذیرفتیم.
,
 
,
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور استان تهران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با هدف ایجاد اعتماد به برنامه صلح آمیز هسته ای خود تکالیفی را قبول کرد و در برابر آن حقوقی برای کشور ما به رسمیت شناخته شد مبنی بر اینکه باید از مزایای اقتصادی برجام بهره مند شود و فعالیت های بانکی و فروش نفت به شرایط عادی بازگردد. 
,
 
,
وی تصریح کرد: آمریکا سال گذشته از معاهده برجام خارج شد و جمهوری اسلامی ایران در قالب استراتژی صبر منتظر اقدام دیگر کشورهای حاضر در این قرارداد برای پر شدن خلا آمریکا و تامین تعهدات داده شده به سود ایران بود. 
,
 
,
محمود پناهی گفت: اروپایی ها پس از مدتی تعلل نهاد اینستکس را راه اندازی کردند اما به تعبیر رئیس جمهور کشورمان بیشتر در حد حرف و شعار بود و بر خلاف موضع گیری های علنی در عمل اقدامی از سوی آنها برای جلب رضایت جمهوری اسلامی ایران مشاهده نشد، البته تصمیم اخیر دولت به کشورهای حاضر در برجام نشان داد ایران دست بسته نیست و می تواند شرایط را به قبل از برجام بازگرداند. 
,
 
,
وی افزود: دولت تصمیم دارد با شیبی ملایم و حفظ اجماع در قالب چارچوب برجام از حقوق ملت و دولت ایران دفاع کند به این معنا که با یک مهلت 60 روزه اعلام کرد به محدودیت ها ی غنی سازی و رعایت سقف آب سنگین اراک از تاریخ 18 اردیبهشت پایبند نخواهد بود و این دو را به طرف های دیگر نمی فروشد. 
,
 
,
این استاد دانشگاه اظهار داشت: طی چند روز گذشته در بیانه آمریکا امده بود که اروپا، روسیه و چین در همکاری هایی که بر اساس قرارداد هسته ای با 5 + 1 برای ایران به رسمت شناخته شده بود برخی از مزیت های هسته ای برجام را محدود و تهدید کرد که اگر در مسائل هسته ای با ایران همکاری کنند آنها را نیز مجازات می کند.
,
 
,
محمود پناهی تصریح کرد: دولت درصدد است که از فضای ساخته شده توسط امریکا و محدودیت های هسته ای تحمیل شده از سوی آنها که تقریبا دستاوردهای برجام را برای ایران به صفر می رساند به سود جمهوری اسلامی استفاده کند تا بتواند گام های نخست خود را برای ایجاد شرایط تقابل و امتیازگیری بردارد. 
,
 
,
وی گفت: ایران تا کنون از کارت های بازی خود استفاده نکرده است در حالی که ایالات متحده امریکا تحریم ها، فشارهای متعدد اقتصادی، سیاسی، حقوقی و بین المللی را در حد توان خود به کشورمان وارد کرد و حتی سپاه را که یک نهاد نظامی رسمی و متعلق به حاکمیت است را در اقدامی به دور از منطق به عنوان نهادی تروریستی اعلام کرد. 
,
 
,
محمود پناهی افزود: امریکا کارت های بازی خود برای مقابله با ایران خرج کرده و تحریم ها را به سقف رسانیده است در نتیجه در حال حاضر ایران در سالگرد خروج از برجام پیام محکمی را به استکبار به ویژه ایالات متحده و کشورهای اروپایی داد مبنی بر اینکه فرایند پاسخگویی آغاز شده و استراتژی ایران تغییر کرده است. 
,
 
,
وی اظهار داشت: زمانی که رئیس جمهور کنونی رئیس شورای عالی امنیت ملی بود و پروژه هسته ای را دنبال کرد، دولت وقت پس از بدعهدی کشورهای اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس پلمب های هسته ای را باز و محدودیت ها را به حالت تعلیق درآورد در نتیجه می توان گفت اروپا یکبار دیگر تجربه جسارت، قاطعیت و اراده ملت ایران را خواهد چشید. 
,
 
,

استاد دانشگاه و دکتری علوم سیاسی در خاتمه خاطر نشان داشت: آمریکا و اروپا می دانند که جمهوری اسلامی در موقعیتی که پای مصالح ملی در میان باشد قطعا می تواند تصمیم های سختی گرفته و محاسبات آنها را به طور کامل دگرگون کند.  
 
 
 
 
 انتهای پیام/

,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه