شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان قم
ساعت: 14:00 منتشر شده در مورخ: 1398/02/21 شناسه خبر: 1484840
کارشناس ارشد تغذیه:
حذف وعده سحری باعث آسیب به بدن می شود/میوه و سبزیجات در ماه رمضان فراموش نشود
کارشناس ارشد تغذیه با تاکید بر اینکه میوه ، سبزیجات و سالاد در ماه رمضان فراموش نشود، گفت: اصلی ترین وعده ما در ماه مبارک رمضان وعده سحر می باشد که برخی از افراد به دلیل عادت های غلط وعده سحری را حذف می کنند که باعث آسیب به بدن و افت قند فرد می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  زهرا شفیعی پور در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به ایام ماه رمضان، اظهار داشت: در ماه مبارک رمضان باید 4 فاکتور زمان غذا خوردن ، میزان غذا خوردن ، چگونگی غذا خوردن و انتخاب نوع غذا را رعایت کنیم.

وی ادامه داد: در خصوص زمان غذا خوردن باید مانند حالت عادی و روتین سه مرحله غذا خوردن وجود داشته باشد یعنی افطار و شام نباید با یکدیگر ادغام شود؛ وعده ها باید به‌صورت افطار، شام و سحری در نظر گرفته شود.

این کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به زمان افطار، گفت: زمان افطار، اولین فرصتی است که فرد می تواند چیزی بخورد و زمان شام حداقل یک ساعت بعد از افطار باشد و برای سحری هم باید مدت زمانی را در نظر بگیرند که بتوانند آن گروه غذایی را دریافت کنند.

وی اضافه کرد: در میزان غذا خوردن فرد با کنترلی بر حجم غذا خوردن داشته باشد و از طرفی هم باید با حوصله غذا را میل کند.

شفیعی پور با اشاره به گروه های اصلی غذایی، گفت: از لحاظ تنوع غذایی باید از پنج گروه اصلی مواد غذایی مانند گروه نان و غلات، گروه سبزیجات و میوه جات، گروه شیر و لبنیات، گروه چربی و گروه گوشت ها استفاده کرد و از لحاظ تعادل هم این است که از هر کدام این گروه ها باید به میزان توصیه شده مصرف شود.

افطار را با نوشیدنی ولرم شروع کنید/قند بدن را با شیرینی های طبیعی تامین کنیم
وی در ادامه با اشاره به نکاتی در خصوص وعده افطار عنوان داشت: به دلیل اینکه معده مدت طولانی را خالی بوده بهتر است افطار با نوشیدنی های ولرم مانند آب ولرم، چای ولرم و شیر ولرم  شروع شود و نباید افطاری بسیار حجیم و سنگین باشد.

کارشناس ارشد تغذیه ابرازداشت: در کنار این به دلیل ناشتا بودن، بدن نیاز به قند دارد در نتیجه باید سعی شود از شیرینی های طبیعی  مانند کشمش، خرما، شیربرنج استفاده کنند؛ البته ما تنقلات را توصیه نمی کنیم چرا که باعث می شود فرد سنگین شده و نتواند در وعده سحری مواد لازم را برای طول روز دریافت کند.

میوه، سبزیجات و سالاد در ماه رمضان فراموش نشود
وی ادامه داد: توصیه می شود حتماً یک ساعت بعد از شام یک یا چند میوه میل و در کنار شام از گروه سالاد و سبزیجات استفاده شود ، این گروه دارای فیبر خوبی می باشد و باعث می شود فرد یبوست نگیرد و از طرفی هم آب خوبی را به خود جذب می کنند و آب را به مرور در روز رها می کنند ، این مسئله باعث رفع تشنگی و در تنظیم آب بدن بسیار خوب می باشد.

حذف وعده سحری باعث آسیب به بدن می شود
شفیعی پور افزود: اصلی ترین وعده ما در ماه مبارک رمضان وعده سحر می باشد که برخی از افراد به دلیل عادت های غلط وعده سحری را حذف می کنند.

وی خاطرنشان کرد: حذف کردن وعده سحر باعث ضعف، سرگیجه، بی حالی، بوی بد دهان و ... است و فردی که در حال رشد می باشد اگر سحری نخورد به سوخت و ساز بدن او بسیار آسیب می رسد و همچنین افت قند در این افراد بیشتر رخ می دهد.
وعده سحر ها را با کربوهیدارات ها پر کنیم

این کارشناس تغذیه با اشاره به کربوهیدرات ها، ادامه داد: در وعده های سحر بهتر است از کربوهیدرات های پیچیده استفاده شود، در این وعده فرد به دنبال خوردن شیرینی نباشد که در این صورت قند مواد سریع آزاد شده و انسولین بیشتر ترشح  و فرد دچار گرسنگی خواهد شد.

وی افزود: باید چیزی در این وعده میل شود تا انرژی آن به مرور در بدن فرد آزاد شود تا بتواند مدت زمان بیشتری سیر باشد؛  کربوهیدرات های پیچیده معمولاً هشت ساعت در دستگاه گوارش باقی می مانند که از این گروه می توانیم به نان های سبوس دار، جو ، حبوبات، میوه و سبزی اشاره کنیم.

شفیعی پور تاکید کرد: همچنین باید در وعده سحری از غذاهای کم چرب، کم نمک ، زولبیا و بامیه، سس و این گونه موارد استفاده نشود چرا که باعث افزایش تشنگی شده و نیاز بدن را تامین نمی کنند.

غذاهای خشک باعث ترش و ورم معده می شود
وی خاطرنشان کرد: غذاهای خشک مانند انواع کباب ها و کتلت ها به دلیل خشکی و ادویه هایی که در آنها بکار می رود باعث تشنگی فرد می شود و به دلیل سنگین بودن این نوع غذاها فرد می خوابد که این مسئله باعث ترش و ورم معده خواهد شد.

این کارشناس ادامه داد: غذاهایی هم مانند ماکارانی ، آش رشته و ته دیگ هم باعث تشنگی خواهد شد که نباید خیلی در سحر استفاده شود همچنین غذاهایی مانند چلو خورشت ها، پلوهای مخلوط با حبوبات و سبزیجات، برنج همراه با مرغ و گوشت و سبزیجات تازه برای وعده سحر بسیار مناسب می باشد.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که بلافاصله بعد از سحر چای استفاده نکنیم چرا که به دلیل تداخل آهن در بدن جذب مواد مغذی را تحت تاثیر قرار می دهد و بهتر است بعد از سحری میوه و آب استفاده کنیم و برای کنترل تشنگی می توانیم عرقیات مصرف کنیم.


انتهای پیام

http://dana.ir/1484840
ارسال نظر
نظرات