اخبار داغ

گفت‌وگوی اختصاصی خاورستان با مسئول بسج سازندگی خراسان‌جنوبی پیرامون برنامه‌های سال 98:

گروه‌های جهادی متخصص در خراسان‌جنوبی تشکیل می‌شود/ استفاده از ظرفیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) برای پروژه‌های عمرانی

گروه‌های جهادی متخصص در خراسان‌جنوبی تشکیل می‌شود/ استفاده از ظرفیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) برای پروژه‌های عمرانی
مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی گفت: امسال در بحث ایجاد گروه‌های جهادی متخصص تمرکز خواهیم داشت و گروه‌های جهادی که به صورت تخصصی در زمینه‌های گچ‌کاری، بنایی، برق‌کاری، کشاورزی، مهندسی و همچنین اقشار به صورت تخصصی پیگیر موضوعی هستند را بکارگیری خواهیم کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی هنری مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، با اشاره به برنامه‌های سال جاری بسیج سازندگی در استان، اظهار کرد: برنامه‌های سال 1398 بسیج سازندگی خراسان جنوبی در عرصه‌های مختلف است .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مهدی هنری مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با , خاورستان, خاورستان, خاورستان, ،,  با اشاره به برنامه‌های سال جاری بسیج سازندگی در استان، اظهار کرد: برنامه‌های سال 1398 بسیج سازندگی خراسان جنوبی در عرصه‌های مختلف است .,
 
,
وی با اشاره به عرصه اشتغال، افزود: با توجه به اینکه سال جاری به نام رونق تولید نام‌گذاری شده طرح‌های مختلفی را پیگیری می‌کنیم.
,
 
,
طرح اشتغال معیشتی
, طرح اشتغال معیشتی, طرح اشتغال معیشتی,
مسئول بسیج‌ سازندگی خراسان‌جنوبی بیان کرد: یکی از طرح‌هایی  که سال گذشته آغاز کردیم طرح اشتغال معیشتی با هدف خودکفا کردن مردم روستایی و تامین اقلام اساسی در روستاها بود.
,
 
,
 هنری با بیان اینکه از  حدود 8 ماه گذشته در بحث جوجه مرغ بومی اصلاح نژاد شده تخم‌گذار فعالیت خود را آغاز کردیم، اظهار کرد:  ابتدا این کار در روستاهای هدف قرارگاه پیشرفت و آبادانی آغاز شد و بعد از اینکه شاهد استقبال مردم بودیم در کل استان این طرح فراگیر و نهادینه شد.
,
 
,
وی گفت: از ابتدای طرح تاکنون حدود 110 هزار قطعه جوجه در روستاهای مختلف با مدل معیشت با هزینه‌ای که توسط مردم روستایی پرداخت می‌شود، توزیع شده است.
,
 
,
مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی افزود: بسیج سازندگی در این طرح اشتغال معیشتی خانوار نقش حمایتی دارد.
,
 
,
هنری با اشاره به شبکه دانشجویی که در حوزه دام و طیور در حال کار کردن است، بیان کرد: این موضوع نیز با همکاری دانشگاه بیرجند انجام می‌شود و در این راستا حمایت‌های دامپزشکی و مراقبت‌هایی که نیاز است انجام و با هماهنگی دامپزشکی بحث توزیع انجام می‌شود.
,
 
,
وی ادامه داد: مراقبت‌های بعدی نیز از طریق بسیج سازندگی شهرستان‌ها پیگیری می‌شود و زمانی که مرغ‌ها به تخم‌گذاری رسیدند اگر مردم مازاد تولید داشتند در زمینه فروش تخم مرغ نیز برنامه‌ریزی شده است.
,
 
,
مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی گفت: هدف از طرح اشتغال معیشتی این است که نیاز هر خانواده در روستا و خانواده‌های روستاهای مجاور و حتی خانواده شهری را تامین کنیم و خانواده های شهری را برای تامین تخم‌مرغ مورد نیاز را به روستاهای خودشان اتصال دهیم چرا که معتقد هستیم طرحی که به صورت معیشتی آغاز شده اگر به صورت جدی انجام شود و مردم به این باور برسند که می‌توانند در تولید تاثیرگذار باشند به سمتی خواهند رفت که کار به صورت مزیتی دنبال شود و توسعه پیدا کند.
,
 
,
هنری با بیان اینکه نیاز است زنجیره‌ها به صورت کامل دیده شود، عنوان کرد: طبق هماهنگی‌هایی که انجام شده برای واحد بسته بندی تخم مرغ محلی با استفاده از نهادهای واسط بیرونی پیش‌بینی شده که با هماهنگی دامپزشکی بحث بسته بندی نهایی و در آینده نزدیک آغاز به فعالیت خواهد کرد که بتوانیم مازاد تخم‌مرغ تولیدی روستاها را در سراسر کشور توزیع کنیم.
,
 
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: این کار در سال جاری نیز ادامه دارد و با توجه به استقبال مردم از این طرح ماهانه 17 هزار جوجه در روستاها توزیع می‌شود.
,
 
,
مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی گفت: امسال نیز در بحث نان و دام ورود کردیم و انشاءالله بتوانیم در قالب اشتغال معیشتی، دام با قیمت مناسب در اختیار روستائیان بگذاریم و  بخشی از مشکلات را حل کنیم.
,
 
,
هنری عنوان کرد: با توجه به مشکلات دام زنده در استان و کاهش دام در کشور هماهنگی برای ورود دام مولد انجام شده که بتوانیم از خارج کشور وارد کنیم.
,
 
,
وی ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت دام وارداتی 40 درصد کمتر از داخل کشور است واردات دام باعث کاهش قیمت خواهد شد و اگر مجوز داشتی بگیریم که نگ‌هداری توسط روستائیان انجام شود با مبالغ کمتر می‌توان دام در اختیار مردم قرار داد.
,
 
,
طرح‌های آبخیزداری و کشت دیم
, طرح‌های آبخیزداری و کشت دیم, طرح‌های آبخیزداری و کشت دیم,
مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی بیان کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر و اجرای طرح‌های آبخیزداری در سال‌های گذشته بسیاری از زمین‌ها برای کشت دیم آماده بود و مردم ترغیب شدند در خصوص کشت دیم گندم فعالیت کنند که بتوانیم در زمینه نان محلی نیز ورود کرده و نان مورد نیاز مردم روستا و حتی شهرها را تامین کنیم.
,
 
,
هنری با اشاره به انجام کار الگویی در استان، اظهار کرد: در این خصوص در هر شهرستان دو نقطه را تعریف می‌کنیم و مطابق با مدل رستا در قرارگاه پیشرفت و آبادانی که دنبال می‌کند در کل استان یک سری نقاط را در نظر می‌گیریم.
,
 
,
وی ادامه داد: مدل این است که ابتدا با بررسی و تحلیل دقیق طرح اشتغال تکمیل می‌شود و رسته‌های شغلی اولویت‌دار مشخص شده و براساس این رسته‌ها در شبکه‌های مردمی مدل رسته‌ها انجام می‌شود و افرادی که در زمینه شغلی فعالیت می‌کنند در قالب شبکه مردمی ساماندهی می‌شوند و آموزش‌های میدانی و بازدیدهای میدانی برای افزایش بهره‌وری در حوزه اشتغالی که کار می‌کنند به آنها داده می‌شود.
,
 
,
مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی گفت: هدف از کار الگویی تثبیت اشتغال و ترویج کار گروهی است.
,
 
,
هنری افزود: در این شرایط بخشی از هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند و منجر به افزایش درآمد خواهد شد که اگر در این بخش زنجیره ارزش کامل شود و مشکل بازار حل می‌شود و اگر اطلاعات متناسب با نیاز روز، به روز شود نیازی برای اینکه به سمت ایجاد مشاغل جدید برویم نخواهد بود و این باعث توسعه مشاغل موجود و ایجاد مشاغل جدید خواهد شد.
,
 
,
مسئول بسیج سازندگی خراسان ‌جنوبی با بیان اینکه بخش اعظم این طرح وابستگی به تسهیلات ندارد، گفت: در حوزه اشتغال با توجه به اینکه در سطح کلان استان دنبال می‌شود فقط تلاش در تامین منابع  بوده و موضوع تسهیلات را ملاک ایجاد اشتغال قرار می‌دهیم.
,
 
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: اما معتقد هستیم که بخش اعظمی از مشکلات در حوزه‌های دیگر است و آن هم تکمیل زنجیره‌ها، بازار و سایر موارد است که  همه در رونق تولید نقش به‌سزایی دارد.
,
 
,
 
,
استفاده از ظرفیت نهادهای واسط در حوزه اشتغال 
, استفاده از ظرفیت نهادهای واسط در حوزه اشتغال , استفاده از ظرفیت نهادهای واسط در حوزه اشتغال ,
هنری با اشاره به استفاده از ظرفیت نهادهای واسط در حوزه اشتغال، گفت: نهادهای واسطه‌ای  که در زمینه‌های مختلف در استان فعال هستند از جمله زمینه فرآوری یا صنایع تبدیلی را راه‌اندازی کرده و می‌توانند در حوزه آموزشی، توزیع نهاده‌ها و بازار (تضمین خرید) این کارها را انجام دهند شناسایی شده و در حال کامل کردن بانک اطلاعاتی هستیم که از ظرفیت آنها برای ایجاد مشاغل جدید در روستاها استفاده کنیم و بتوانیم تضمین خرید را داشته و در زمینه آموزش نیز آموزش بدهند و چون اطلاعات به روز بازار را دارند می‌توانند در ایجاد مشاغل تاثیرگذار باشند.
,
 
,
مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی بیان کرد: در خصوص تکمیل بانک اطلاعاتی برای حضور در نمایشگاه‌ها تاکنون بانک اطلاعاتی 250 کارگاه در استان ثبت شده و به دنبال این هستیم که کارگاه‌هایی که دچار مشکلاتی شده‌اند را شناسایی کرده و در حوزه بازار کمک کنیم.
,
 
,
 وی با اشاره استفاده از ظرفیت شبکه‌های دانشجویی، افزود: تلاش می‌شود شبکه‌های دانشجویی در حوزه‌های مختلف صنایع دستی، دام و طیور گسترش پیدا کند چراکه هم باعث ترویج فرهنگ کار بین دانشجویان در زمان تحصیل خواهد شد و هم ارتباطی که با روستاها و مناطق محروم می‌گیرند می‌تواند تاثیرگذار باشد.
,
 
,
گروه‌های جهادی متخصص
, گروه‌های جهادی متخصص, گروه‌های جهادی متخصص,
هنری در خصوص گروه‌های جهادی، گفت: امسال در بحث ایجاد گروه‌های جهادی متخصص تمرکز خواهیم داشت.
,
 
,
 وی افزود: گروه‌هایی که به صورت تخصصی در زمینه‌های گچ‌کاری، بنایی، برق‌کاری، کشاورزی، مهندسی و همچنین اقشار تخصصی پیگیر موضوعی هستند را بکارگیری خواهیم کرد.
,
 
,
مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در سال جاری تعدادی گروه جهادی را راه‌اندازی خواهیم کرد که بتوان از ظرفیت آنها استفاده کرد، گفت: در بخش استان‌های سیل زده ، خراسان‌جنوبی به عنوان استان معین انتخاب نشده بود و تاکنون به صورت سازمانی گروه جهادی اعزام نکردیم اما با توجه به پیگیری‌های جهادگران به صورت خودجوش بیش از 150 جهادگر در استان‌های لرستان و خوزستان حضور پیدا کردند و از یک هفته تا 10 روز خدمت‌رسانی داشتند.
,
 
,
 هنری خاطرنشان کرد: همچین هم‌اکنون تعدادی از جهادگران در منطقه معمولان مشغول خدمت‌رسانی هستند.
,
 
,
طرح جهاد همبستگی ملی 
, طرح جهاد همبستگی ملی , طرح جهاد همبستگی ملی ,
وی با اشاره به طرح جهاد همبستگی ملی، عنوان کرد: خراسان‌جنوبی برای حمایت از ساخت 450 واحد در استان گلستان مشخص شده و با توجه به توافقی که بین سازمان بسیج و بنیاد مسکن انجام شده قرار است 20 هزار خانه ساخته شود.
,
 
,
وی ادامه داد: هر مسجد با ارتباطی که با نواحی مختلف دارد بحث حمایتی از ساخت یک واحد را انجام خواهد داد.
,
 
,
هنری خاطرنشان کرد: در موضوع گروه‌های جهادی سال گذشته طی تفاهمی که با هلال احمر انجام شد دوره‌های عمومی و تخصصی امداد و نجات برای جهادگران برگزار شد که از اسفند سال گذشته تاکنون بیش از 420 نفر آموزش دیده‌اند.
,
 
,
 
,
 
,
مجمع جهادی استان و شورای جهادی شهرستان‌ها
, مجمع جهادی استان و شورای جهادی شهرستان‌ها, مجمع جهادی استان و شورای جهادی شهرستان‌ها,
مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: امسال در برنامه داریم که مجمع جهادی استان و شورای جهادی شهرستان‌ها به صورت فعال برای گروه‌های جهادی برنامه‌ریزی کرده و برای نوع فعالیت در منطقه جغرافیای مورد هدف، طرح های اجرایی تدوین شود.
,
 
,
 
,
 پروژه‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی
,  پروژه‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی,  پروژه‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی,
وی بیان کرد: اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی از زمستان سال قبل ابلاغ شده و هدف این است که  تمام ظرفیت‌های داخل بسیج، سپاه، خیرین و مردم را کنار هم بیاورد و با شناسایی و اولویت هایی که از دیدگاه مردم احصا می‌شود بتوانیم با هم‌افزایی که صورت می‌گیرد حجم زیادی از پروژه‌ها را با اعتبار اندک و جذب منابع خیران به اتمام برسانیم.
,
 
,
مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی گفت: سهم خراسان‌جنوبی 750 پروژه بوده و تاکنون 290 پروژه آغاز و 184 پروژه به اتمام رسیده که بخشی از این پروژه‌ها احداثی و بخشی تعمیر و تکمیل است که با دستگاه‌های اجرایی مشخص شده در حال پیگیری برای در اختیار گرفتن اعتباراتی برای اجرا هستیم.
,
 
,
هنری  در خصوص اجرای پروژه‌هایی با قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه و قرارگاه پیشرفت و آبادانی در سال جاری، گفت: امسال به دنبال این هستیم که قراردادهای جدیدی را منعقد کنیم و ظرفیت‌های جدیدی برای نهادهایی از جمله آستان قدس، بنیاد برکت و بانک‌ها داشته باشیم.
,
 
,
 
,
استقرار قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در خراسان‌جنوبی
, ستقرار قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در خراسان‌جنوبی, ستقرار قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در خراسان‌جنوبی,
مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی بیان کرد: در خصوص حضور قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در استان از اواخر سال گذشته پیگیری‌هایی انجام شد که بتوانیم از ظرفیت قرارگاه در استان استفاده کنیم و چون قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) به پروژه‌های زیر 100 میلیارد تومان نمی‌تواند ورود کند با پیگیری‌هایی که انجام شد مجوز ورود قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) به پروژه‌های زیر 100 میلیارد تومان در استان گرفته شد و در سال گذشته برای اولین بار در خصوص پروژهای غیر عمرانی قرارگاه خاتم برای توزیع 30 سری جهیزیه هر کدام به ارزش 12 میلیون تومان در استان کمک کرد.
,
 
,
انعقاد تفاهم نامه‌های کشوری
, انعقاد تفاهم نامه‌های کشوری, انعقاد تفاهم نامه‌های کشوری,
وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه‌های کشوری، گفت: با بهزیستی برای احداث، تکمیل و مناسب سازی منازل مددجویان با کمک گروه‌های جهادی  تفاهم‌نامه‌ای امضا شده و همچنین با جهاد کشاورزی نیز قراردادهایی منعقد شده است.
,
 
,
هنری با بیان اینکه به دنبال ایجاد بازارهای جدید در استان در بحث صنایع‌دستی هستیم، افزود: در بحث پارچه‌بافی، حوله‌بافی و توبافی با توجه به ظرفیت‌های که در استان وجود دارد به دنبال تولید محصولات جدیدی هستیم.
,
 
,
مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی گفت: با پیگیری که با حج و زیارت استان انجام شده قرار است 200 حوله احرام برای زائران حج امسال آماده شود که کار بافت آن از هفته گذشته در کارگاه‌های خانگی استان که در این زمینه فعال هستند آغاز شده است.
,
 
,
وی ادامه داد: در صورت درخواست آمادگی برای بافت یک هزار حوله احرام را در استان داریم. همچنین با پیگیری‌هایی که انجام شده قرار شد تعدادی حوله در اختیار مدیران کاروان‌های حج استان‌های دیگر قرار داده شود که به صورت نمونه استفاده کرده و بتوانیم از ظرفیت بازار سایر استان‌ها نیز استفاده کنیم.
,
 
,
وی گفت: در حال پیگیری بازار اشتغال در زمینه صنایع دستی هستیم که اگر این کار انجام شود حجم قابل توجهی از زنان خانه‌دار فعال خواهند شد و با توجه به نگاهی که مقام معظم رهبری به مشاغل خانگی دارند مشاغل خانگی می‌تواند در  کنار تربیت فرزند، انجام امورات خانه و منبع درآمد در زمینه نهادینه کردن روحیه کار و تلاش از کودکی در ذهن کودک  تأثیر گذار باشد.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه