اخبار داغ

تحلیلگر مسائل سیاسی:

گفتمان آقای روحانی "مذاکره در ابهام" است/ وقت کشی آقایان و بدعهدی اروپا اقتصاد را آشفته تر کرد

گفتمان آقای روحانی "مذاکره در ابهام" است/ وقت کشی آقایان و بدعهدی اروپا اقتصاد را آشفته تر کرد
تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: گام اخیر آقای روحانی در صورتی مثبت است که با مدیریت شفاف و گفتمان واقعی بتواند با ملت صحبت کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استاد دانشگاه در تحلیل مواضع اخیر رئیس جمهور در تقابل با خروج آمریکا از برجام به خبرنگار تیتریک، گفت: حسن روحانی در جایگاه ریاست جمهوری صحبت نکرد بلکه در جایگاه رئیس شورای عالی امنیت ملی اظهاراتی را خطاب به اتحادیه اروپا اعلام داشت. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
حسن محبتی افزود: تصمیم گیری برجام فراتر از دولت بود اما نظارتی وجود نداشت و اگرچه رهبر معظم انقلاب تاکید بر نظارت دقیق بر این مسئله داشتند اما اعضای این گروه نتوانستند به درستی نسبت به برجام نظارت داشته باشند.
,
 
,
وی اظهار داشت: ناظران برجام اجازه دادند گروهی به صورت یک طرفه در برجام نقش داشته باشند و امروز مجبور باشیم در مقابل جامعه جهانی نقش مثبت خودمان را مبنی بر اینکه چه میزان از این معاهده را باید اجرا کرد یا نه، ایفا کنیم.
,
 
,
محبتی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب سال گذشته همزمان با خروج آمریکا از برجام فرمودند به اروپایی ها اعتماد نکنید، تصریح کرد: اروپا یک سال فرصت داشت و همه مشاهده کردند که نه تنها مشکلات سیستم بانکی و فروش نفت حل نشد بلکه فشارهای اقتصادی داخل نیز به طبع سیاست های غلط دولت افزایش پیدا کرد. 
,
 
,
وی گفت: دولت نتوانست تورم و تحریم را به درستی مهار کند، تحریم های داخلی ایجاد کرد و بازار خودرو و مسکن را در این فضای نامناسب تحریم دچار چالش های جدی کرد، در عین حال فساد اداری و مالی کشور که در بدنه دستگاه ها رخنه کرده بود به صورت گسترده تری نمایان شد. 
,
 
,
محبتی افزود: خوشبختانه در حالی که کشور در مثلثی از شرایط خاص قرار گرفته بود اقای روحانی در صحبت های اخیر نقش نسبتا مثبتی را ایفا کرد و به جامعه جهانی پیام داد که ما نیز می توانیم از برجام خارج شویم. 
,
 
,
وی اظهار داشت: البته رئیس جمهور چند بار اعلام کردند ما از برجام خارج نشدیم اما عبارت خارج نشدیم با اینکه دو بند را انجام نمی دهیم در تناقض است زیرا در حال حاضر طی شرایطی از برجام خارج شده ایم. 
,
 
,
محبتی با اشاره به اینکه دولتمردان و استراتژیست های دولت باید ابهام مسئله مذکور را برای جامعه نخبگانی برطرف کنند، تصریح کرد: اگر از برجام خارج نشده ایم دلیلی برای اعمال محدودیت وجود ندارد و در عین حال تحریم مس و فولاد توسط آمریکا نشان دهنده خروج ایران از برجام است.
,
 
,
وی گفت: چرا در حالی که رهبری سال گذشته بعد از خروج آمریکا از برجام تذکراتی دادند دادند، آقایان انقدر وقت کشی کردند که حالا پس از یکسال باید اعلام کنیم این دو بند را اجرا نمی کنیم، از برجام هم خارج نشدیم و یک سال هم به انها فرصت می دهیم و دوباره به همین روز بر می گردیم.  
محبتی با اشاره به اینکه گفتمان آقای روحانی مذاکره در ابهام بوده و وی سیاست مداری است که همواره حرف خود را زیر لباس سیاستش می نویسد، افزود: دُم شکست دولت و سیاست روحانی سال گذشته بیرون زد زیرا رئیس جمهور می گفت باید با کدخدا مذاکره کرد اما بعد از اینکه امریکا از برجام خارج شد نوچه های آن (اروپا) نیز شعار داد و در عمل هیچ غلطی نکرد. 
,
,
 
,
وی اظهار داشت: منفعت روس ها و چین می طلبد در کنار ما باشند و از این فضای گل آلود بهره مند شوند، ما نباید این مسئله را انکار کنیم این دو کشور از خلا جهانی که برای ما ایجاد شده استفاده کرده و سینه چاک نکرده اند که برای ایران در برابر دنیا بایستند. 
,
 
,
محبتی تصریح کرد: نعمت هایی مانند چین و روس که در زمان تحریم نفت ایران را خریداری می کردند، رحم های اجاره ای سیاسی هستند و هر وقت به نفعشان نباشند می روند، در نتیجه تا زمانیکه جنین اقتصادی ایران در رحم آنها باشد کنار ما خواهند بود اما اگر ببینند ما منفعتی برای آنها نداریم قطعا کنار دشمنان ما قرار می گیرند. 
,
 
,
وی با اشاره به اینکه گام اخیر آقای روحانی در صورتی مثبت است که با مدیریت شفاف و گفتمان واقعی بتواند با ملت صحبت  کند، گفت: مردم در بدترین وضع اقتصادی نسبت به 8 سال گذشته قرار گرفته اند و مشاهده کردیم با خروج از برجام، نرخ دلار و ... تغییر کرد، حتی اقلام داخلی که ارتباطی با نرخ ارز ندارند نیز ثبات قیمت نخواهند داشت. 
,
 
,
محبتی افزود: بازار آشفته داخلی، مدیریت غلط دولت و بازارگردانی دولتمردان در داخل کشور با وابستگان و ... کشور را در بدترین شرایط قرار داده است در حالی که زمان جنگ ما در برابر دنیا ایستادیم اما تا این حد مردم را مایوس و ناامید نسبت به دولتمردانمان ندیدیم. 
,
 
,
وی اظهار داشت: مردم ما در مقابل دشمن می ایستند اما قرار نیست نسبت به چگونگی فردای کشور آشفته شوند و واقع بینانه باید گفت متاسفانه اگر آقای روحانی امروز بگوید نگران نباشید فردا طلا یا مواد غذایی ارزان می شود دقیقا نرخ آنها گران می شود.  
,
 
,
محبتی تصریح کرد: رفتار اخیر آقای روحانی در صدر اخبار جهان قرار گرفت و نشان داد ایرانی هم می تواند اگر نسبت به تعهدات بین المللی منفعت نداشته باشد از آن خارج شود اما امیدوارم پشتوانه محکمی باشد که مجبور نشویم عقب نشینی بدتری داشته باشیم. 
,
 
,
وی گفت: رئیس جمهور باید با مدیران داخلی تر مشورت کنند، افرادی که تحت تاثیر خارج هستند از مسند کنار بروند و انقلابیونی که خاک و خون داده اند وارد عرصه مدیرتی شوند. 
,
 
,
محبتی افزود: دولت کنونی به اهل علم، تجربه و دانش بها نداده و دنبال حلقه نیاوران خودش بوده است، اگر به رزومه حلقه نیاوران نگاه کنیم بعدها می توانیم به نکات حساس تری برسیم و در برجام متاسفانه مشاهده کردیم برخی از آنها نفوذی بودند و اطلاعات غلطی را جابجا کردند.
,
 
,
وی اظهار داشت: باید صبر کنیم پرده برجام کنار برود و پشت پرده آن مشخص شود زیرا دو پهلو بودن پیام های رئیس جمهور نگران کننده بوده و دادن فرصت نشان دهنده نرمش است در حالیکه باید به غرب نشان دهیم باید بابت یک روز تاخیر خسارت بپردازد نه اینکه بازگردیم به روزی که مواد را نمی فروشیم. 
,
 
,
تحلیلگر مسائل سیاسی در خاتمه خاطر نشان داشت: آیا دولت با نفروختن آب سنگین و ... برنامه ریزی برای تحول در اقتصاد فراهم کرده است یا اینکه جامعه جهانی را نسبت به ایران تشدید تر می کند؟ در نتیجه امیدواریم دولتمردان در یک جلسه شفاف ابعاد این مسئله را برای مردم تشریح کنند.
,
 
,
 
,
 
,
 
,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه