اخبار داغ

عملیات مهار ملخ‌ها در گچساران/ حشره‌ای که طوفان به پا می‌کند؟+تصاویر و فیلم

عملیات مهار ملخ‌ها در گچساران/ حشره‌ای که طوفان به پا می‌کند؟+تصاویر و فیلم
بدون شک مزارع و باغات شهرستان گچساران ، یک منبع غذایی ویژه برای این ملخ های جان سخت به شمار می رود و اگر مسئولان کهگیلویه و بویراحمد نتوانند از پسِ کنترل این حشرات نابودگر برآیند، چندصد هزار تن انواع محصولات کشاورزی این استان در خطر نابودی قرار خواهد گرفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب جنوب،همه ساله در برخی از استان های جنوبی شاهد هجوم ملخ های صحرایی به مزارع کشاورزی هستیم، ملخ هایی که هر چیز سبزی بر سر راهشان باشد را می خورند و روزانه فاصله ای بین 200تا400کیلومتر را برای یافتن غذا طی می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نقل از آفتاب جنوب,

, , ,

خطر جدی برای بخش کشاورزی

, خطر جدی برای بخش کشاورزی,

در این بین چیزی که موجب شده حمله امسال ملخ های صحرایی به کشورمان با سال های پیش را متفاوت کند، حجم این حملات و تعداد زیاد ملخ ها است که بنا بر اعلام  مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور امسال هجوم ملخ از خرمشهر تا چابهار با تعدد استان های درگیر و عمق آلودگی همراه است که خطر جدی برای بخش کشاورزی و منابع طبیعی به شمار می رود که این موضوع یادآور حمله ملخ در بین سالهای 40 تا 42 است که در سطح 2.5 میلیون هکتار مبارزه انجام شد و در نهایت علاوه بر خسارت های سنگین به بخش کشاورزی موجب بروز قحطی در شهرهای جنوبی کشور شد.

,


 

, , ,
,

کارشکنی عربستان در مبارزه با ملخ ها

, کارشکنی عربستان در مبارزه با ملخ ها,

به اعتقاد کارشناسان سازمان حفظ نباتان کشور اگر با این آفت در عربستان مبارزه می شد ما اکنون دچار این معضل نبودیم، این موضوع می تواند ناشی از آن باشد که عربستان عمدا با این آفت مبارزه نکرده تا هجوم آنان موجب نابودی کشاورزی ایران شود چرا که ملخ صحرایی بالدار به دلیل گسترش سریع و توان و قدرت جابجایی می تواند همه محصولات زراعی، سبزی و صیفی، باغی، عرصه های منابع طبیعی از جمله علف های هرز و گیاهان دارویی را مورد حمله قرار دهد و در زمانی کوتاه یک کشور را با قعطی روبه رو کنند.

,

, ,

مقابله با هجوم ملخ ها درگچساران

, مقابله با هجوم ملخ ها درگچساران,

هرچند باید توجه داشت که چند استان جنوبی کشور تحت ‌تاثیر کوچ بزرگ ملخ‌ها قرار گرفته ‌و سازمان حفظ نباتات آن را سنگین‌ترین حمله ملخ های صحرایی در40 سال گذشته توصیف کرده که در صورت تداوم امنیت غذایی را مختل می کند ،به گفته مسئولین گچساران تاکنون آسیب جدی به زمین‌های کشاورزی این شهرستان وارد نشده و با مبارزه با این آفت برنامه های مقابله و مهار آنها به اجرا در آمده است.

,

, , ,

کار سمپاشی در مناطق بی بی حکیمه

, کار سمپاشی در مناطق بی بی حکیمه,

این در حالی است که پورالحسینی،رئیس جهاد کشاورزی گچساران در این خصوص گفته است که ملخ‌های مهاجم علاوه بر ورود به مراتع مناطق باباکلان و بی بی حکیمه 1 در دو منطقه دیگر این شهرستان هم مشاهده شده اند.

,

وی بیان کرده است کارشناسان در پی پایش‌های روز گذشته اعلام کرده اند که ملخ‌ها در منطقه بی بی حکیمه ۲ و دشت آهوبازمطقه خشاب درمرز استان بوشهر نیز دیده شده اندوکار سمپاشی در منطقه دشت آهو باز و مناطق بی بی حکیمه نیز آغاز شده است.

,

, ,

پورالحسینی نیز تصریح کرده است کار پایش و سمپاشی با همکاری کارشناسان جهاد کشاورزی،جهادگران بسیجی، منابع طبیعی و شرکت نفت و گاز گچساران در حال انجام است که تاکنون کار سمپاشی در مناطق باباکلان و بی بی حکیمه در سه مرحله انجام وتاکنون 15 هزار هکتار عملیات پایش در مناطق مختلف این شهرستان انجام شده است.

,

تنها دو هفته فرصت داریم

, تنها دو هفته فرصت داریم,

هرچند رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد معتقد است که تنها 2 هفته دیگرفرصت مقابله با ملخ های صحرایی در گچساران وجود دارد و در صورت پیشگیری نکردن به موقع ازهجوم آن ها مناطق وسیعی از کهگیلویه و بویراحمد و استان‌های همجوار مورد هجوم این ملخ‌ها قرار خواهند گرفت.

,

, , ,

افزایش مناطق آلوده به ملخ درگچساران

, افزایش مناطق آلوده به ملخ درگچساران,

به گفته وی هشت استان در ایران گریبان گیر هجوم ملخ های صحرایی شده اند که کهگیلویه و بویراحمد یکی از آنهاست و روز به روز مناطق آلوده به ملخ در گچساران افزایش می یابد که هر چه سریع تر باید اقدامات لازم انجام شود.

,

تاج الدینی از تمامی دستگاه های اجرایی استان اعم از محیط زیست استان، شرکت نفت و گاز گچساران، منابع طبیعی و دیگر دستگاه ها خواسته است که برای مقابله با آفت ملخ با جدیت پای کار بیایند.

, .,

, ,

بی تفاوتی مسئولین شایسته نیست

, بی تفاوتی مسئولین شایسته نیست,

این درحالی است که  مدیر کل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد در خصوص آخرین وضعیت ملخ ها در استان نیز گفته است که اگر آفت ملخ را در گچساران یعنی در منطقه بی بی حکیمه این شهرستان ،کنترل نکنیم شاهد آن در ارتفاعات دنا و از بین رفتن پوشش گیاهی و محصولات کشاورزی و باغات خواهیم بود بنابراین بی تفاوتی سایرمسئولین شهرستان درست نیست.

,

همه دستگاه ها پای کار بیایند

, همه دستگاه ها پای کار بیایند,

وحید محمدی تبار اظهار کرده است که ملخ ها در حوزه مرزی ما با استان بوشهر وارد شده اند و نزدیک به 15 تا 20 روز است که جهاد کشاورزی درحال  کارکردن در منطقه بی بی حکیمه است اما این حرکت باید تقویت شود و همه دستگاه های شهرستانی از جمله شهرداری و شرکت نفت سریعا کمک کنند و جهاد کشاورزی استان و شهرستان و سایر دستگاه ها در منطقه مستقر شوند تا هر چه سریعتر این آفت را کنترل کنند.

,

, ,

وی در ادامه نیز گفته است که سمپاشی مرحله به مرحله انجام می شود و نوع سمومی که مورد استفاده قرار می گیرد مورد نظارت کارشناسان جهاد کشاورزی قرار دارد و مشکلی برای نباتات به وجود نمی آورد.

,

تلاش برای کنترل حشره نابودگر

, تلاش برای کنترل حشره نابودگر,

 بدون شک مزارع کشاورزی و باغات شهرستان گچساران ، یک منبع غذایی ویژه برای این حشراتِ جان سخت به شمار می رود و اگر مسئولان کهگیلویه و بویراحمد نتوانند از پسِ کنترل این حشراتِ نابودگر برآیند، چندصد هزار تن انواع محصولات کشاورزی این استان در خطر نابودی قرار خواهد گرفت. 

,

, , ,

به گفته یک حشره‌شناس هجوم ملخ ها به دلیل ترسالی کوتاه مدت کاملاً طبیعی است و با تغییر کاربری اراضی طبیعی و چرای بی‌رویه دام در بسیاری از مناطق باعث هجوم ملخ‌ها به سمت مناطق سبزمی شود و طبیعی است که آنها به سمت زمین‌های کشاورزی هدایت شدند و ما باید منتظر چنین خسارت طبیعی بودیم.

,

, ,

با این تفاسیر ، یکی از راه‌های مقابله با ملخ‌ها سمپاشی هوایی است و اگر این امر صورت نگیرد می‌تواند اکوسیستم منطقه را مورد تهدید قرار دهد.

, ،,

فیلمی از هجوم ملخ ها را درادامه مشاهده کنید:

, فیلمی از هجوم ملخ ها را درادامه مشاهده کنید:]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه