اخبار داغ

۱۵ میلیون ایرانی فشار خون بالا دارند

۱۵ میلیون ایرانی فشار خون بالا دارند
وزیر بهداشت با اشاره به مصرف بالای نمک در کشور گفت: ۱۵ میلیون ایرانی فشار خون بالا دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سعید نمکی وزیر بهداشت در نشست خبری بسیج ملی کنترل فشار خون گفت: در دورانی توانستیم چند بیماری مسری را با ۵ دلار ریشه‌کن کنیم، ریشه‌کنی تمام این بیماری‌ها با انجام واکسیناسیون ۵ دلاری انجام شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی گفت: در آن دوران به عنوان معاون بهداشت وزارت بهداشت می‌دانستیم تمام کشورهایی که مثل ما از سنگلاخ بیماری‌های واگیردار عبور کردند ممکن است با موضوع بیماری‌های غیرواگیردار مواجه شوند، به همین دلیل ۲۹ سال قبل اداره کل مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر در کشور ایجاد شد که توجه مسؤولین نظام سلامت به این سمت برود و از بیماری‌های غیرواگیر غافل نشوند و بار طاقت‌فرسای این بیماری‌ها به ما تحمیل نشود.
,
 
,
وزیر بهداشت تصریح کرد: همکاران ما از سه سال قبل این کار را آغاز کردند و موضوع بیماری‌های غیرواگیر پرداختند آنچه در نظام سلامت به عنوان منابع در سال‌های اخیر تخصیص دادیم سهم ۶ درصدی «جی دی پی» به بالای ۹ درصد رسید و نمی‌توانیم بیش از این را طلب کنیم. باید به سراغ کیفی کردن خدمات استفاده کیفی از منابع سلامت حرکت کنیم، در این راستا باید برنامه‌هایی مانند اولویت پیشگیری از درمان را پیگیری کنیم.
,
 
,
نمکی گفت: در این حوزه باید به سراغ بیماری‌هایی برویم که بار بیشتری در نظام سلامت تحمیل می‌کند که یکی از آنها فشار خون است، سال گذشته ۱۰ میلیون نفر در جهان به دلیل عوارض بیماری فشار خون و جان خود را از دست دادند برآورد ما این است که ۱۵ میلیون ایرانی، مبتلا به فشار خون هستند.
,
 
,
وی ادامه داد: حداقل ۴۰ درصد از افراد مبتلا به فشار خون از این بیماری خبر ندارند که این موضوع بسیار خطرناک است، این افراد زمانی می‌فهمند که با سکته مغزی به آی سی یو مراجعه می‌کنند.
,
 
,
وزیر بهداشت افزود: فشار خون به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی نظام سلامت است که از آن به عنوان قاتل خاموش نام می‌برند، ما باید به مردم هشدار دهیم که فشار خون آنها مهم است، متأسفانه برخی از پزشکان ما از دستگاه فشار خون در مطب‌های خود استفاده نمی‌کنند که باید به آنها نیز اهمیت کنترل فشار خون را گوشزد کنیم.
,
 
,
وی گفت: هر ایرانی در سن بالای ۳۰ سال که سن ورود به بیماری پرفشاری خون است باید آگاهی‌های لازم را داشته باشد در کنار آگاهی‌رسانی مردم ما باید از روش‌های کنترل فشار خون باشند اما باید تسهیلات و زیرساخت‌هایی را در این زمینه فراهم کنیم.
,
 
,
نمکی با اشاره به مصرف نمک در کشور گفت: یکی از علل فشار خون بالا مصرف نمک است و مردم ما مصرف نمک بالایی دارند، مصرف نمک ریشه در فرهنگ مردم ما دارد ایران سرزمینی پر آفتاب است بنابراین گذشتگان ما که کار و کشاورزی می‌کردند، تعریق زیاد داشتند و سدیم از دست می‌دادند و به همین دلیل باید سدیم دریافت می‌کردند و نمک مصرف می‌کردند، حال امروز فرزندان در سایه‌نشین با همان الگوی تغذیه زندگی می‌کنند بنابراین باید این الگوی تغذیه ای را تغییر دهیم.
,
 
,
وی با بیان اینکه به صورت ناگهانی نمی‌توانیم الگوی تغذیه مردم را تغییر دهیم گفت: باید با شیوه‌های پلکانی این کار را انجام دهیم و اگر بتوانیم ۳۰ درصد مصرف نمک در جامعه را کم کنیم اقدام بزرگی انجام داده ایم.
,
 
,
وزیر بهداشت ادامه داد: با استفاده از ظرفیت‌ها باید ۲ میلیون نفر بیمار جدید را که مبتلا به فشار خون هستند را تشخیص دهیم و فشار خون ۲۰ میلیون نفر را اندازه‌گیری کنیم.
,
 
,
منبع: فارس
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه