اخبار داغ

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی خبر داد:

کشت نشائی چغندرقند در ۱۵۰هکتار از اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه

کشت نشائی چغندرقند در ۱۵۰هکتار از اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: امسال در سطح استان ۱۵۰ هکتار چغندرقند و ۱۳۰ هکتار ذرت، پیاز، کلم، کدو، هندوانه، خربزه و سبزی و صیفی جات بصورت نشائی و مکانیزه کشت شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز،  علی عیدی عصر روز چهارشنبه در کارگاه آموزشی «کشت نشائی مکانیزه گوجه فرنگی» که برای نخستین بار در میاندوآب اجرا می شود، اظهار کرد: امسال در سطح استان محصولاتی با نیاز آبی بالا بصورت نشائی و مکانیزه و ترجیحاً با استفاده از نوار آبیاری تی تیپ کشت شده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی افزود: در این راستا، ۱۵۰ هکتار چغندرقند و ۱۳۰  هکتار ذرت، پیاز، کلم، کدو، هندوانه، خربزه و سبزی و صیفی جات بصورت نشائی و مکانیزه کشت شده است.

,

وی گفت: کشت چغندرقند بصورت نشائی در مقایسه با کشت آن بصورت مستقیم، ۳۰ تا ۴۰ درصد مصرف آب را کاهش می دهد.

,

عیدی با بیان اینکه امروزه در دنیا بمنظور بالا بردن ضریب بهره وری مصرف آب در بخش کشاورزی اکثر محصولات کشاورزی بصورت نشائی کشت می شوند، تصریح کرد: در این روش کشت، به دلیل تهیه نشاءها در گلخانه و یا محیط بسته از خسارت عوامل غیرمترقبه و آفات جلوگیری شده و کنترل بیماریها به سهولت انجام می شود.

,

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه مزارع گوجه فرنگی که به روش نشائی کشت می شوند عاری از علف های هرز به ویژه علف هرز خطرناک سس هستند، اظهار کرد: یکنواختی مزرعه، کاهش مصرف نهاده های کشاورزی ازجمله بذر وسموم نباتی،  کاهش هزینه های کارگری بویژه در عملیات وجین از دیگر مزایای این روش کشت است.

,

وی هم چنین با تاکید بر توسعه سیستم های نوین آبیاری بویژه نوار آبیاری تی تیپ گفت: کشاورزانی که دارای پروانه بهره برداری از آب یا حق آبه هستند می توانند جهت دریافت نوار آبیاری تی تیپ به سازمان جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

,

عیدی تصریح کرد: باید در راستای اجرای برنامه های ستاد احیاء دریاچه ارومیه و مصرف بهینه آب، نسبت به ترویج کشت نشائی محصولات آب بر اقدام شود.

,

در این کارگاه آموزشی شرکت کنندگان از نزدیک با نحوه کار و تنظیم دستگاه نشاء کار آشنا و مزرعه گوجه به عنوان نمونه با دستگاه نشاء کار کشت شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه