اخبار داغ

محققان هشدار دادند:

اثر ویرانگر پلاستیک ها بر اقلیم جهان/ دست از تولید پلاستیک بردارید!

اثر ویرانگر پلاستیک ها بر اقلیم جهان/ دست از تولید پلاستیک بردارید!
مطالعات هشدار می دهند که پلاستیک های یکبار مصرف خطر جدی برای تغییرات اقلیمی هستند و تولید آنها باید خاتمه یابد. تولید پلاستیک در سراسر دنیا در حال گسترش است که بخش اعظمی از آن توسط آمریکا به جهان تزریق می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ مطالعات هشدار می دهند که پلاستیک های یکبار مصرف خطر جدی برای تغییرات اقلیمی هستند. به دلیل اثر دائمی این پلاستیک ها تولید آنها باید خاتمه یابد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

به گفته گاردین، یک گزارش هشدار می دهد که تکثیر پلاستیک های یکبار مصرف در سراسر جهان، تغییرات آب و هوایی را تشدید می کند و باید سریعا متوقف شود.

, گاردین,

تولید پلاستیک در سراسر دنیا در حال گسترش است که بخش اعظمی از آن توسط آمریکا به جهان تزریق می شود. بر اساس این گزارش، پلاستیک در هر مرحله از چرخه بقای خود از تولید تا تصفیه و نحوه مدیریت به عنوان محصول پسماند منجر به افزایش گازهای گلخانه ای می شود.

,

بر طبق تحقیق منتشر شده، این زباله، تلاش های نشستِ توافق آب و هوایی پاریس را تهدید می کند. این بدین معناست که تا سال 2050، پلاستیک مسئول بیش از 13 درصد کل بودجه کربن، معادل 615 نیروگاه برق با سوخت زغالی، خواهد بود.

,
اثر ویرانگر پلاستیک ها بر اقلیم جهان/ دست از تولید پلاستیک بردارید///////////////تولیدی
, اثر ویرانگر پلاستیک ها بر اقلیم جهان/ دست از تولید پلاستیک بردارید///////////////تولیدی,

انتشار سالانه دی اکسید کربن از پلاستیک می تواند تا سال 2050 به بیش از 2.75 میلیارد تُن برسد

,

انتشار سالانه دی اکسید کربن از تولید و سوزاندن پلاستیک

,

 

,
, ,

نویسندگان گزارش مرکز حقوق بین الملل محیط زیست که برای نخستین بار اثر ابدی گازهای گلخانه ای ناشی از پلاستیک ها را تخمین می زنند، گفتند که میزان تولید پلاستیک و در معرض قرار دادن آب و هوا توسط آن تا حد زیادی آشکار نیست.

,

در حالی که آلودگی پلاستیکی در اقیانوس ها تبدیل به نگرانی بزرگی شده، اما تأثیر استفاده همه گیر از پلاستیک بر تغییرات اقلیمی مورد توجه قرار نگرفته است.

,

این گزارش می گوید: "پس از استخراج سوخت های فسیلی برای تولید پلاستیک، اثر کربن (ماده ای که در سراسر جهان گسترش یافته) از طریق فرآیند پالایش ادامه می یابد."

,
, ,

نویسندگان می گویند که پلاستیک یکبار مصرف در اشکال بسته بندی و کالاهای مصرفی فوری از بزرگترین و سریعترین بخش در حال رشد اقتصاد پلاستیک است.

,

آنها خواستار اقدام فوری در جهت قطع تولید پلاستیک شدند.

,

این گزارش می گوید: "انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از چرخه پلاستیک ها در سطوح فعلی، توانایی جامعه جهانی برای حفظ درجه حرارت جهانی در دمای زیر 1.5 سانتی گراد را تهدید می کند."

,

این گزارش افزود: "طرح گسترش تولید صنایع پتروشیمی و پلاستیک این مشکل را بدتر می کند."

,
, ,

اقدامات کلیدی که نویسندگان آن را مورد نیاز می دانند عبارت است از:

,

- پایان فوری تولید و استفاده از پلاستیک های یکبار مصرف

,

- توقف توسعه زیر ساخت های جدید نفت، گاز و پتروشیمی

,

- ترویج تغییر به جوامع بدون زباله

,

- اجرای سیستمی که در آن اثر آلایندگی محصولات بر عهده تولیدکننده است و بابت آن جریمه می پردازد

,

نویسندگان می گویند: "پلاستیک یکی از شایع ترین مواد در اقتصاد و فراگیر و ماندگارترین آلاینده در کره زمین است. این ماده به بخش غیر قابل اجتناب جهان تبدیل شده و در اشکال؛ بطری های پلاستیکی، کیسه ها، بسته بندی غذا، الیاف مصنوعی لباس، بخش هایی از خودرو و مصالح ساختمانی تمام زندگی بشر را فرا می گیرد."

,

بسته بندیِ پلاستیکی موجب 40 درصد تقاضا برای پلاستیک می شود. طی توسعه تولید، این بسته بندی از 2 میلیون تُن در سال 1950 به 380 میلیون تن در سال 2015 رسید. از پایان سال 2015 تاکنون، 8.3 میلیارد تُن متریک (دو سوم آنچه در محیط زیست رها شده و در آنجا باقی می ماند) پلاستیک تولید شده است.

,

40 درصد از بسته بندی های پلاستیکی در زباله های بهداشتی دفن می شود. 14 درصد سوزانده شده و 14 درصد برای بازیافت جمع آوری می گردد. سوزاندن پلاستیک در میان روش های مدیریت ضایعات پلاستیکی منجر به بیشترین انتشار دی اکسید کربن می شود.

,

تقریبا تمام پلاستیک ها (99 درصد) از سوخت های فسیلی ساخته می شود.

,

چرخه جهانی تولید پلاستیک در سال 2019 معادل اثر 189500 مگاوات مراکز کارخانه برق سوخت فسیلی بر آب و هوا بود. این گزارش پیش بینی می کند که تا سال 2050 اثر جهانی پلاستیک برابر با 615 کارخانه فسیلی خواهد شد.

,

"کارول مافِت" یکی از نویسندگان این گزارش گفت: "مدتها مشخص بوده است که پلاستیک، محیط جهانی را تهدید می کند و سلامتی بشر را به خطر می اندازد. این گزارش نشان می دهد که پلاستیک مانند بقیه اقتصاد فسیلی، شرایط اقلیمی جهان را در معرض خطر قرار می دهد."

,

معصومه میرحسینی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه