اخبار داغ

کابوس بی انگیزگی در لیگ های فوتبال

کابوس بی انگیزگی در لیگ های فوتبال
هر ساله وقتی به هفته‌های آخر لیگ‌های فوتبال نزدیک می‌شویم معضل انگیزه در لیگ و بی‌انگیزگی به مهم‌ترین کلید واژه بیشتر تیم‌های لیگ بدل می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، هر ساله وقتی به هفته‌های آخر لیگ‌های فوتبال نزدیک می‌شویم بی‌شک بی‌انگیزگی به مهم‌ترین کلید واژه بیشتر تیم‌های لیگ بدل می‌شود چون خیلی از تیم‌ها دیگر نه شانسی برای قهرمانی دارند و نه خطر سقوط را حس می‌کنند و این به بی‌انگیزگی تیم‌ها دامن می‌زند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,

با نگاه به بازی‌های هفته پایانی لیگ برتر ایران این واقعیت مشخص می‌شود که تقریباً در اکثر مسابقات حداقل در یک سمت بازی انگیزه‌ای برای بازی‌کردن وجود ندارد. برای مشخص شدن این موضوع بهتر است به بازی‌های هفته سی‌ام لیگ نگاهی بیاندازیم تا مسئله برایمان ملموس‌تر شود.

,

 هفته سی‌ام؛ هفته بی انگیزه‌ لیگ

,  هفته سی‌ام؛ هفته بی انگیزه‌ لیگ,

لیگ برتر و انگیزه تیم‌ها +تهران نیوز

, لیگ برتر و انگیزه تیم‌ها +تهران نیوز, لیگ برتر و انگیزه تیم‌ها +تهران نیوز, لیگ برتر و انگیزه تیم‌ها +تهران نیوز,

بازی پرسپولیس و پارس جنوبی برای پارسی که در رتبه دوازدهم قرار دارد هیچ ارزشی ندارد چون این تیم چند هفته‌ای هست که از بقای خودش مطمئن شده است اما پرسپولیس برای قهرمانی می‌جنگد و این موضوع نگرانی زیادی را برای سپاهان به‌عنوان تنها تعقیب کننده پرسپولیس ایجاد کرده است.

,

اما وضعیت سپاهان نیز بهتر از این نیست و بازی این تیم با استقلال خوزستان نیز همین شرایط را دارد زیرا تیم خوزستانی از هفته بیست و هشتم سقوط خود را مسجل کرده است و بی انگیزه‌ترین تیم لیگ به حساب می‌آید و از حالا بازنده به میدان می‌رود.

,

پدیده و ماشین سازی از آن جهت برای ماشین سازان مهم است که اگر از پدیده امتیاز بگیرند احتمال کسب سهمیه را برای همشهری خود یعنی تراکتور بیشتر می‌کند. ماشین در هفته‌های آخر لیگ تقریباً با تمام رقبای تراکتور دیدار داشته اما نه آن‌ها توانستند سرعتگیر قوی باشند و نه تراکتور توانست به پیش بیاید و روز به روز به انتهای سیاه چال نزدیک‌تر شد. بازی سایپا، صنعت نفت و نساجی، پیکان نیز سردترین بازی‌های این هفته لیگ محسوب می‌شود و هیچ انگیزه‌ای در این بازی‌ها وجود ندارد.

,

 

,

بقا مهم‌تر از همه چیز

, بقا مهم‌تر از همه چیز,

اما بازی استقلال و سپیدرود داستان متفاوتی دارد و تنها بازی این هفته لیگ است که هر دو تیم برای هدفی در تلاش هستند یکی برای کسب سهیمه لیگ قهرمانان و دیگری برای بقا در لیگ و از این حیث بازی جالبی به حساب می‌آید.

,

نفت مسجد سلیمان، ذوب آهن دیدار تلاش برای بقا و هیچ است که در یک سمت آن نفتی‌ها برای بقا تلاش می‌کنند و از سوی دیگر ذوب انگیزه خاصی ندارد هرچند منصوریان با تعریف رتبه ششم برای تیمش سعی در ایجاد انگیزه کاذب در تیمش داشته و دارد، اما آیا در لیگ ایران رتبه ششم و هفتم با هم تفاوتی دارد؟ ، فولاد و تراکتور هم همین حکایت را دارد در یک سمت آن تلاش برای سهمیه لیگ قهرمانان آسیا توسط تراکتور و در طرف دیگر آن هیچ است.

,

 

,

انگیزه در لیگ ایران

, انگیزه در لیگ ایران,

ایجاد انگیزه در لیگ+تهران نیوز

, ایجاد انگیزه در لیگ+تهران نیوز, ایجاد انگیزه در لیگ+تهران نیوز, ایجاد انگیزه در لیگ+تهران نیوز,

در ایران به‌طور کل سه هدف در لیگ وجود دارد و راهی جز این نیست. یک تیم در وهله نخست به قهرمانی فکر می‌کند اما اگر امکان آن وجود نداشته باشد گزینه کسب سهمیه لیگ قهرمانان فعال می‌شود و در بدترین حالت نیز در انتهای جدول برای بقا دست و پا می‌زند، مدلی که در بهترین حالت آن، نیمی از تیم‌های لیگ را تا هفته‌های پایانی فعال نگه می‌دارد. البته انگیزه‌هایی چون جلوگیری از قهرمانی رقیب سنتی و یا برد در شهرآورد نیز در ایران اولویت دارد که بیشتر یک هدف کاذب است تا حقیقی!

,

 

,

مدل اروپایی ایجاد انگیزه

, مدل اروپایی ایجاد انگیزه,

کسب انگیزه + لیگ اروپا + تهران نیوز

, کسب انگیزه + لیگ اروپا + تهران نیوز, کسب انگیزه + لیگ اروپا + تهران نیوز, کسب انگیزه + لیگ اروپا + تهران نیوز,

اما در سطح جهان این قضیه متفاوت است و مدل‌های مختلفی در جهان برای حفظ انگیزه و تلاش تا سوت آخر لیگ وجود دارد که هیچ تیمی را بی‌تفاوت نمی‌گذارد. در لیگ انگلیس هر رتبه جدول با رتبه بالا یا پایین خود حدود ۲ میلیون پوند تفاوت دارد که این می‌تواند برای تیم‌های متوسط این لیگ که در نیمه میانی یا حتی پایین جدول دست و پا می‌زنند مبلغ خوبی باشد.

,

این تفاوت چند میلیون پندی باعث می‌شود که اورتون در بازی آخر لیگ امسال یقه تاتنهام را بگیرد و یا کاردیف سقوط کرده در اولدترافورد منچستر را شکست بدهد تا بخشی از هزینه‌های پروژه برگشت به لیگ برتر را تأمین کند.

,

در آلمان و اسپانیا برای آن که تیم‌ها انگیزه خود را حفظ کنند و لیگ بی‌روح نشود به تیم‌ها امتیازاتی همچون جایزه نقدی، پخش مستقیم و سراسری بازی‌ها و جایزه احترام به تماشاگران تعلق می‌گیرد. این جایزه‌ها برای تیم‌های میانه جدولی در آستانه تابستان خیلی مهم تلقی می‌شود و حکم هدیه سال نو را دارد.

,

 

,

تورنمنت‌های بین قاره‌ای و انگیزه در لیگ

, تورنمنت‌های بین قاره‌ای و انگیزه در لیگ,

تورمنت بین قاره‌ای + تهران نیوز

, تورمنت بین قاره‌ای + تهران نیوز, تورمنت بین قاره‌ای + تهران نیوز, تورمنت بین قاره‌ای + تهران نیوز,

اتحادیه فوتبال اروپا، یوفا، نیز از سال‌ها پیش برای این‌که تیم‌های متوسط و میانه جدولی را نیز درگیر هیجان ادامه لیگ کند تورنمنتی موازی با لیگ قهرمانان اروپا را راه اندازی کرد که به جام یوفا یا لیگ اروپا معروف است. این تورنمنت محل تاخت و تاز تیم‌های درجه دو کشورها و یا حتی تیم‌های درجه یک اما خارج از فرمی مثل آرسنال، چلسی و والنسیا است. این سیستم باعث می‌شود که به جای پنج، شش تیم بالای جدول ۱۰ تیم درگیر کسب سهمیه باشند و جذابیت لیگ حفظ شود.

,

البته این سیستم در آسیا نیز ایجاد شد و تورنمنتی با عنوان AFC کاپ به موازات لیگ قهرمانان آسیا شکل گرفته است اما  فدراسیون و تیم‌های ایران از آن استقبالی نکرده‌اند و هرگز نماینده‌ای را به این مسابقات نمی‌فرستند.

,

پلی آف راهی برای ایجاد انگیزه در لیگ

, پلی آف راهی برای ایجاد انگیزه در لیگ,

در لیگ‌های متوسط اروپایی نیز سیستم جالبی وجود دارد و تیم‌ها بعد از یک دوره مسابقات رفت و برگشت در چند گروه تقسیم و به‌صورت پلی آفی با هم بازی می‌کنند. در این مدل گروهی از تیم‌ها برای قهرمانی تلاش می‌کنند، گروه دیگری برای کسب سهمیه لیگ‌های بین قاره‌ای و دسته آخر برای فرار از سقوط با هم دست به گریبان می‌شوند.

,

در لیگ دسته اول انگلستان موسوم به چمپونشیپ نیز سیستم جالبی وجود دارد و علاوه بر دو تیمی که مستقیم به لیگ برتر راه پیدا می‌کنند تیم‌های سوم تا ششم این شانس را دارند تا در پلی آف برای کسب سهیمه آخر بجنگند.

,

در شرایطی که فوتبال ایران ادعای حرفه‌ای شدن دارد در لیگ برتر این کشور، به تیم قهرمان هم به جز یک کاپ جایزه‌ دیگری تعلق نمی‌گیرد و این خود نشان دهنده عمق فاجعه در فوتبال ایران است. این هفته‌ها دغدغه تیم‌های مدعی علاوه بر بازی‌های خودشان بازی رقیب با تیم‌های بی انگیزه است و دائماً شاهد بیانیه‌هایی هستیم که تیم‌های مختلف را دعوت به فوتبال پاک و شرافت‌مندانه می‌کنند و این رویه در برخی موارد به اتهام‌زنی نیز می‌انجامد. به نظرمی‌رسد تا زمانی که ساختار فوتبال ایران تغییر نکند آش همان است و کاسه همان کاسه!

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه