اخبار داغ

کدام لیگ جذاب‌تر است؟

کدام لیگ جذاب‌تر است؟
بعد از یک فصل نفس‌گیر در فوتبال اروپا حالا اکثر لیگهای معتبر اروپایی به جز آلمان قهرمان خود را شناخته و تیم‌ها کم‌کم برای نقل و انتقالات آماده می‌شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  شبکه خبری تهران نیوز ؛ لیگهای معتبر اروپا – بعد از یک فصل نفسگ‌یر در فوتبال اروپا حالا اکثر لیگهای معتبر اروپایی به جز آلمان قهرمان خود را شناخته و تیم‌ها کم‌کم برای نقل و انتقالات آماده می‌شوند. در میان پنج لیگمعتبر اروپایی سخت‌ترین رقابت برای قهرمانی در لیگ جزیره بود، جایی که لیورپول و منچسترسیتی با اختلاف یک امتیاز برای قهرمانی می‌جنگیدند و در نهایت نیز سیتی با ۹۸ قهرمان و لیورپول با ۹۷ امتیاز دوم شد تا اتفاقی نادر در دنیا بیافتد و یک تیم با وجود کسب ۹۷ امتیاز قهرمان نشود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز, لیگ,

موضوع مطرح شده خود نشان از نزدیکی تیم‌های لیگ جزیره به هم دارد به‌طوری که شش تیم بزرگ موسوم به big sIx همواره با هم در رقابت هستند و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان لیگ برتر انگلیس جذاب‌ترین لیگ اروپا و دنیا است. اما مخالفان به رقابت تیم‌ها در سایر لیگ‌ها به‌ویژه رئال و بارسا اشاره دارند و لیگ‌های دیگر را جذاب می‌دانند. برای بررسی این موضوع به بررسی پنج لیگ معتبر اروپایی و قهرمانان این لیگ‌ها در چند سال گذشته می‌پردازیم تا جذاب‌ترین لیگ از میان لیگهای معتبر اروپایی را بشناسیم.

,

 

,

لیگ انگلیس؛ در دوران پسا فرگوسن

, لیگ انگلیس؛ در دوران پسا فرگوسن,

لیگهای معتبر اروپایی + لیگ انگلیس

, لیگهای معتبر اروپایی + لیگ انگلیس, لیگهای معتبر اروپایی + لیگ انگلیس, لیگهای معتبر اروپایی + لیگ انگلیس,

لیگ برتر با وجود یکه تازی فرگوسن و منچستریونایتد در نزدیک به ۲۰ سال همیشه هیجان داشته و گاه اتفافات غیرمنتظره‌ای در آن رقم خورده است. پس از آخرین قهرمانی لیگی لیورپول در فصل ۱۹۹۰ – ۱۹۸۹، فتح آرسنال در سال ۱۹۹۱ – ۱۹۹۰ و قهرمانی لیدزیونایتد، ظهور بچه‌های نسل کلاس ۹۲ در منچستریونایتد را طی ۲۰ سال ۱۳ بار قهرمان لیگ برتر کرد و فقط آرسنال ونگر و چلسی مورینیو این اقتدار را از بین بردند.

,

با پایان دوران فرگوسن دیگر خبری از نیمه قرمز شهر نبود و این‌بار نیمه آبی شهر یعنی منچسترسیتی طی هشت سال چهار بار قهرمان لیگ شد تا نگذارند اقتدار از منچستر برود. از سال ۲۰۱۲ به بعد، چلسی دومین تیم پرافتخار شد که یک بار دیگر با مورینیو و یک بار هم با کونته جام را بالای سر برد. در این سال‌ها یک شگفتی نیز رقم خورد و آن لسترِ رانیری بود که یک قهرمانی به‌دست آورد.

,

قهرمانان لیگ انگلیس در ۳۰ سال گذشته:

, لیگ انگلیس,

منچستریونایتد (۱۳ بار)

,

چلسی (۵ بار)

,

آرسنال  (۴ بار)

,

منچسترسیتی (۴ بار)

,

لسترسیتی، لیدزیونایتد، بلکبرن و لیورپول (یک بار)

,

 

,

لالیگا؛ یک اقلیم با دو فرمانروا

, لالیگا؛ یک اقلیم با دو فرمانروا,

لیگهای معتبر اروپایی

, لیگهای معتبر اروپایی, لیگهای معتبر اروپایی, لیگهای معتبر اروپایی,

لالیگا از آغاز دهه ۹۰ تاکنون ابتدا یک اقلیم با دو فرمانروا بود که در فصول اندکی از این سال‌ها توسط تیم‌هایی نظیر اتلتیکو مادرید، والنسیا و لاکرونیا تهدید می‌شد که تعداد آن بسیار اندک است. رئال بعد از پنج قهرمانی متوالی که تا سال ۱۹۹۰ ادامه داشت، چهار سال پیاپی فقط شاهد قهرمانی رقیبش بود تا این‌که رئال مادرید در فصل ۱۹۹۵ – ۱۹۹۴ دوباره قهرمان شد و نوار قهرمانی بارسلونا کرایف را پاره کرد.

, لالیگا,

قهرمانی اتلتیکو با هدایت آنتیچ در سال ۱۹۹۶ اتفاق بزرگی بود و پس از دو قهرمانی بارسا، نوبت به فتوحات تیم‌هایی نظیر لاکرونیا و والنسیا رسید اما این قدرتنمایی مقطعی بود و دوباره از سال ۲۰۰۵ تا الان به جز یک فصل رقابت بین رئال و بارسا ادامه پیدا کرد.

,

قهرمانی اتلتیکو در فصل ۲۰۱۳ – ۲۰۱۴ تنها معجزه این سال‌ها به حساب می‌آید.

,

قهرمانان لالیگا در  ۳۰ فصل اخیر

, قهرمانان لالیگا در  ۳۰ فصل اخیر,

بارسلونا (۱۶ بار)

,

رئال مادرید ( ۹ بار)

,

اتلتیکومادرید ( ۲بار)

,

والنسیا ( ۲بار)

,

لاکرونیا (یک بار)

,

 

,

بوندس‌لیگا ؛ بایرن و دیگر هیچ

, بوندس‌لیگا ؛ بایرن و دیگر هیچ,

لیگ بوندسلیگای آلمان + لیگهای معتبر اروپا

, لیگ بوندسلیگای آلمان + لیگهای معتبر اروپا, لیگ بوندسلیگای آلمان + لیگهای معتبر اروپا, لیگ بوندسلیگای آلمان + لیگهای معتبر اروپا,

لیگ آلمان در آغاز دهه ۹۰ به دین شکل نبود و بوندس‌لیگا قهرمانان متنوعی داشت؛ بایرن در سال ۱۹۹۰، کایزرسلاترن در سال ۱۹۹۱، اشتوتگارت در سال ۱۹۹۲ و وردربرمن در سال ۱۹۹۳ قهرمان آلمان شدند.

,

پس از قهرمانی بایرن در سال ۱۹۹۴، دورتموند با هیتزفلد به انتظار طولانی خودش پایان داد و دو بار متوالی به مقام قهرمانی رسید تا سایه خود را بر بوندسلیگا بیاندازد. اما در ادامه  اقتدار بایرن بیش‌ترشد و از سال ۱۹۹۷ تا هم‌اکنون دورتموند با سه بار، اشتوتگارت با یک بار، وردربرمن یک بار، ولسفبورگ یک بار و کایزرسلاترن نیز یک بار موفق به کسب عنوان قهرمانی شدند تا عرصه بر سایر تیم‌ها تنگ شود.

,

قهرمانان بوندس‌لیگا در ۳۰ سال اخیر

, قهرمانان بوندس‌لیگا در ۳۰ سال اخیر,

بایرن‌مونیخ (۱۷بار)

,

دورتموند (۵ بار)

,

اشتوتگارت (۲ بار)

,

وردربرمن (۲ بار)

,

کایزرسلاترن (۲ بار)

,

ولفسبورگ (یک بار)

,

 

,

سری A؛ یوونتوس و دیگر هیچ

, سری A؛ یوونتوس و دیگر هیچ,

لیگ سری آ ایتالیا + لیگهای معتبر اروپا + یوونتوس

, لیگ سری آ ایتالیا + لیگهای معتبر اروپا + یوونتوس, لیگ سری آ ایتالیا + لیگهای معتبر اروپا + یوونتوس, لیگ سری آ ایتالیا + لیگهای معتبر اروپا + یوونتوس,

پس از پایان دوره مارادونا و ناپولی در فصل ۱۹۹۰ – ۱۹۸۹ و تنها قهرمانی سامپدوریا در فصل ۱۹۹۱ – ۱۹۹۰، نوبت به قدرتنمایی میلان و سپس یوونتوس رسید. میلان طی سه فصل متولی قهرمان ایتالیا شد اما یووه به قدرت آن‌ها پایان داد و طی چهار فصل سه بار قهرمان ایتالیا شدند. قهرمانی لاتزیو در سال ۲۰۰۰ و رم در سال ۲۰۰۱ قطب فوتبال ایتالیا را بهر پایتخت ایتالیا منتقل کرد اما مدت آن بسیار کم بود و  دوباره قدرتنمایی میلان و یووه شروع شد.

,

با رقم خوردن رسوایی «کالچوپولی»، یوونتوس برای اولین بار به دسته پایین‌تر رفت و اینتر با استفاده ازاین فرصت پس از ۱۸ سال انتظار، سال ۲۰۰۷ قهرمان لیگ شد. با پایان سریال چهار قسمتی قهرمانی‌های اینتر با مورینیو و مانچینی، میلان آخرین قهرمانی خود را  سال ۲۰۱۱ جشن گرفت و تاج و تخت را به یووه واگذار کرد.

,

از سال ۲۰۱۱ تا به امروز یوونتوس هشت قهرمانی متوالی به‌دست آورد تا رکورد بیش‌ترین قهرمانی متوالی در تاریخ پنج لیگ معتبر را به ثبت برساند.

,

قهرمانان سری A در ۳۰ فصل اخیر

, قهرمانان سری A در ۳۰ فصل اخیر, قهرمانان سری A,

یوونتوس (۱۵ بار)

,

میلان (۷ بار

,

اینتر (۴ بار)

,

ناپولی، رم، لاتزیو و سامپدوریا (یک بار)

,

 

,

لوشامپیونه، قبل از ظهور پول جذاب‌تر بود!

, لوشامپیونه، قبل از ظهور پول جذاب‌تر بود!,

لیگ یک فرانسه + لیگهای معتبر اروپا

, لیگ یک فرانسه + لیگهای معتبر اروپا, لیگ یک فرانسه + لیگهای معتبر اروپا, لیگ یک فرانسه + لیگهای معتبر اروپا,

در فرانسه و پس از پایان قدرت‌نمایی المپیک مارسی، لوشامپیونه تا یک دهه قهرمانان رنگارنگی را به چشم دید و تا یک دهه خبری از یک قدرت غالب نبود. پاری‌سن‌ژرمن، نانت، آژوره، موناکو، لانس، بوردو، موناکو و نانت قهرمانان لوشامپیونه بین سال‌های ۹۳ تا ۲۰۰۰ بودند تا سرانجام غولی به نام لیون پس از به‌دست آوردن اولین قهرمانی تاریخش، شش قهرمانی دیگر به‌دست آورد و تا همین دو فصل پیش رکورددار قهرمانی‌های متوالی در پنج لیگ معتبر اروپا بود.

,

بوردو به امپراطوری لیون  پایان داد و در سال ۲۰۱۰ نوبت مارسی بود که سه هفته زودتر با مربیگری دشان، اولین جام مهم خودش از زمان کاپیتانی او را به‌دست آورد. سال ۲۰۱۱ لیل با درخشش ادن هازارد برای اولین بار از جنگ جهانی دوم قهرمان لیگ شد و سال ۲۰۱۲ هم مون‌پولیه با درخشش ژیرو  اولین قهرمانی تاریخ خودش در لوشامپیونه را جشن گرفت. در ادامه پول شاه‎زاده‌های عرب کارگر افتاد و پاری‌سن‌ژرمن با بکام و زلاتان چهار بار متوالی قهرمان شد. در ادامه موناکو اجازه نداد پاریسی‌ها به رکورد پنج قهرمانی متوالی مارسی در لیگ برسند. هر چند تیم پاریسی در نهایت در دو فصل اخیر قهرمان شد.

,

قهرمانان لوشامپیونه در ۳۰ سال اخیر

, قهرمانان لوشامپیونه در ۳۰ سال اخیر, لوشامپیونه,

پاری‌سن‌ژرمن  (۷ بار)

,

لیون (۷ بار)

,

مارسی (۵ بار)

,

موناکو (۳ بار)

,

نانت (۲ بار)

,

بوردو (۲ بار)

,

لیل، مون پولیه، اوسر و لانس (یک بار)

,

به هرحال این پنج لیگ معتبر اروپایی (لیگهای معتبر اروپا) هر کدام به نوبه خود جذابیت‌های زیادی دارند و طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. در سال‌هایی که شاهد دو قطبی بارسلونا، رئال و مسی، رونالدو بودیم اسپانیا جذاب‌ترین لیگ اروپایی بود اما حالا با فینالیست شدن چهار تیم انگلیسی در دو جام بین قاره‌ای انگار فوتبال دوباره به خانه خود برگشته و چشم فوتبال دوستان را از میان تمام لیگ‌های معتبر اروپایی به سمت انگلیس چرخانده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه