اخبار داغ

وقتی سلاح‌های آمریکایی به درد سعودی نخورد

وقتی سلاح‌های آمریکایی به درد سعودی نخورد
پرواز در عمق 800 کیلومتری آسمان عربستان بدون اینکه هیچ سامانه پدافندی مانع آن شود با توجه به حجم انبوه خریدهای تسلیحاتی سعودی‌ها جای شگفتی دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛سه‌شنبه چهاردهم می، هفت پهپاد ارتش یمن توانستند ۸۰۰ کیلومتر در عمق آسمان عربستان پرواز کرده و خط لوله استراتژیک انتقال نفت شرق به غرب عربستان سعودی را هدف بگیرند؛ بدون اینکه پدافند آمریکایی عربستان سعودی واکنشی بتواند از خود نشان دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
پایگاه خبری شبکه الجزیره در یادداشتی نوشته است که اهداف بمباران شده، اهمیت بالایی دارد و خط لوله اصلی عربستان برای انتقال نفت چاه‌های شرق کشور به بنادر غربی آن در ساحل دریای سرخ محسوب می‌شود. از این خط لوله همچنین به عنوان جایگزینی برای انتقال نفت از طریق تنگه هرمز یاد می‌شود که ایران تهدید کرده در صورت لزوم آن را مسدود می‌کند.
,
 
,
الجزیره در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که پرواز هفت پهپاد در چنین مسافتی بدون اینکه پدافند دفاعی عربستان سعودی آن را شناسایی و هدف بگیرد، سؤالاتی را در خصوص معاملات کلان تسلیحاتی که ریاض در طول سال‌های گذشته انجام داده ایجاد می‌کند.
,
 
,
این رسانه قطری نوشت: دولت سعودی از ایالات متحده آمریکا سامانه دفاعی پیشرفته‌ای خریداری کرده و همچنین جنگنده‌هایی دارد که قیمت یکی از آن‌ها با هزار پهپاد برابری می‌کند و طبق برآورد اندیشکده استکهلم که در زمینه رصد هزینه‌های نظامی فعالیت می‌کند؛ عربستان سعودی بزرگترین خریدار سلاح در جهان است و طبق اعلام دفتر حسابرسی آمریکا، صادرات سلاح این کشور به عربستان سعودی در بین سال‌های ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۶ به ۶۵ میلیارد دلار رسید.
,
 
,
الجزیره در ادامه به قراردادهای تسلیحاتی دولت آمریکا با ریاض در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ پرداخت و نوشت، در سال ۲۰۱۷ و در جریان سفر ترامپ به عربستان سعودی، قراردادی به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار برای فروش سلاح امضا شد و پس از آن وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که مرحله اول فروش سلاح به ارزش ۱۴.۵ میلیارد دلار را آغاز کرده است.
,
 
,
طبق این گزارش، آمریکا ۶۱ درصد از نیازهای تسلیحاتی عربستان سعودی را تأمین می‌کند و کشورهای انگلیس، فرانسه، اسپانیا، روسیه و دیگر کشورها در رتبه‌های بعدی هستند.
,
 
,
در ادامه این گزارش آمده است که با این حجم از معاملات تسلیحاتی، پرواز بی مهابای پهپادهای یمنی در آسمان عربستان جای شگفتی است و این مسأله از عدم توانایی عربستان سعودی برای دفاع از خود در برابر یک گروه مسلحی حکایت دارد که هر روز آن‌ها را بمباران کرده و در محاصره‌شان قرار داده است.
,
 
,
الجزیره تأکید کرد: «در حالی که بمباران روز سه شنبه نشان داد که عربستان سعودی در برابر درک خطر و مقابله با آن ناتوان است؛ همچنین این معنی را به دست داد که در طول چهار سال جنگ، نه تنها قدرت دفاعی حوثی‌ها کاهش نیافته بلکه قدرت هجومی آن‌ها نیز کاسته نشده است».
,
 
,
الجزیره سپس به بُعد سیاسی ماجرا پرداخته و نوشته است که واکنش‌های سیاسی آن‌طور که ریاض می‌خواست نبود. «حتی ترامپ نیز که صدها میلیارد دلار سلاح به سعودی‌ها فروخته، با آن‌ها تماس نگرفت تا ایستادگی خود در کنار آن‌ها را اعلام کند و واکنش «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز ریاض را راضی نکرد. پامپئو پس از بمباران خط لوله نفت عربستان سعودی گفته بود که آمریکا خواهان جنگ با ایران نیست؛ کشوری که به حمایت از نیروهای یمنی متهم است».
,
 
,
درخواست نجات
,
 
,
به نوشته الجزیره، شورای وزیران سعودی در بیانیه‌ای که پس از این حادثه صادر کرد،  خواستار کمک کشورهای جهان شد و ادعا کرد که حملات یمنی‌ها منابع انرژی جهان را تهدید می‌کند و این یک مسأله جهانی است، در حالی که حملات در داخل خاک عربستان رخ داده بود.
,
 
,
پس از آن نیز دولت سعودی موضوع را به شورای امنیت برد و واضح است که شورای امنیت با توجه به تضاد منافع اعضای آن، اقدامی در این خصوص انجام نمی‌دهد.
,
 
,
الجزیره در پایان نوشت که اگر عربستان سعودی نمی‌تواند با سلاح‌هایش از خود دفاع کند و در حالی که کمکی نیز از هم‌پیمانان آمریکایی و غربی‌اش دریافت نکرده، در این صورت نمی‌تواند مسئولیت امنیت خویش را به گردن شورای همکاری خلیج فارس بیندازد. امارات نیز نمی‌تواند کمکی به سعودی‌ها کند، چرا که خود در معرض خطر نابودی کشتی‌هایش قرار دارد و هر از چندگاهی از جانب حوثی‌ها [انصارالله] تهدید می‌شود. مصر نیز بارها اعلام کرده هرگز وارد درگیری نظامی در خارج از مرزهای خود نخواهد شد و آماده ورود به جنگ با ایران نیست.
,
 
,
منبع: فارس
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه