اخبار داغ

با گذشت بیش از یک ماه از وقوع سیل استان لرستان؛

شمارش معکوس زنده به گور شدن درختان انجیرستان/ خطر جدی نابودی چندین هزار شغل در معمولان

شمارش معکوس زنده به گور شدن درختان انجیرستان/ خطر جدی نابودی چندین هزار شغل در معمولان
بیش از یک ماه است که از سیل ویرانگر پلدختر می‌گذرد هزاران جهادگر و امدادرسانی وارد صحنه شدند و خانه‌ها، مغازه‌های مردم، مساجد و مدارس را لایروبی کردند؛ اما به دلیل بحران مدیریت از یک امر بسیار مهم و حیاتی غافل شده است و آن نجات درختان مردم از زنده به گور شدن بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ بیش از یک ماه است که از سیل ویرانگر پلدختر می‌گذرد هزاران جهادگر و امدادرسانی وارد صحنه شدند و خانه‌ها، مغازه‌های مردم، مساجد و مدارس را لایروبی کردند؛ اما به دلیل بحران مدیریت از یک امر بسیار مهم و حیاتی غافل شده است و آن نجات درختان مردم از زنده به گور شدن بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

بنا به گفته افراد جهادی، بومیان منطقه و کارشناسان تنها ده روز فرصت وجود دارد تا 10 هزار و 50  شغل مستقیم مردم از نابودی نجات پیدا کند؛ این ده روز دقایق طلایی است که در صورت عدم رسیدگی مرگ خاموش انجیرستان معمولان استان لرستان را شاهد خواهیم بود.

,

حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا فراهانی نماینده تشکل فراگیر طلاب جهادی کشور در گفتگو با راه آرمان؛ در رابطه با حضور تیم جهادی در منطقه انجیرستان استان لرستان گفت: وعده واهی دولت جهت جبران خسارت ها، ناامیدی شدید مردم، حجم بالای بحران و خسارت، بحران همزمان نابودی خانه،  وسایل منزل، نابودی باغات  و مسدود شدن راه‌های منتهی به باغات  معادلات را بسیار پیچیده کرده است.

,

وی ادامه داد: آنقدر حجم بحران وحشتناک و شدید است که باغداران هنوز در شوک شدید به سر می‌برند و باورشان نمی‌شود که ثمره کل زندگی‌شان یک روزه نابود شده و باورشان نمی شود که به خاک سیاه نشسته اند و باغات بسیار وسیع شان 2 الی 3 متر زیر گل و لای مانده باشد.

,

سرباز پویش مردمی نجات انجیرستان و انارستان با اشاره به اینکه درختان انجیری که 3 الی 5 سال طول می کشد که ثمر بدهند، عنوان کرد: باغداری که وام گرفته تا باغداری کند؛ امروز با وجود مشکلات رخ داده توان خرید ترانس برق، موتور پمپاژ و ... را برای بردن آب به باغ خود ندارد.

,

این فعال فرهنگی با تأکید بر اینکه امروز باغداران انجیرستان زنده به گور شدن صدها درخت خود را در زیر خروارها گل و لای به چشمان خود می‌بیند و آه حسرت می کشند و گلایه تشدید دارند، اظهار کرد: فاجعه ای بزرگ در راه است و چند هزار شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم در انجیرستان و انارستان در خطر جدی و نابودی کامل است.

,

حجت الاسلام و المسلمین فراهانی با بیان اینکه نفس درختان به شماره افتاده و درختان انجیر در حال احتضار هستند، تصریح کرد: مسئولین خودشان را برای برگزاری مراسم ختم انجیرستان آماده می‌کنند که البته قرار است استان‌های معین هم در این مراسم شرکت کند.

,

نماینده تشکل فراگیر طلاب جهادی کشورافزود: دقیقا بعد ماه مبارک رمضان باید فاتحه نه تنها برای انجیرستان و  انارستان بلکه برای آن مسئولینی که نمی دانند و نمی خواهند بدانند زنده به گور شدن چند هزار درخت انار و انجیر را، نمی خواهند بدانند به خاک سیاه نشستن زندگی مردم را، بزرگترین درد؛ بی دردی است، بزرگترین درد بی تفاوتی مسئولان است.

,

 

,

این فعال فرهنگی با بیان اینکه جرم ما این است که نابودی چند هزار شغل ، حاشیه نشینی را شاهد هستیم، اظهار کرد: امروز بزرگترین کار فرهنگی نجات شغل مردم است، بزرگترین کلاس تفسیر قرآن نجات درختان مردماست، بزرگترین درس خارج؛ خارج کردن گل و لای از باغات مردم است و امروز بزرگترین مدل حمایت از رونق تولید به عنوان شعار سال بنر زدن نیست بلکه برداشتن موانع رونق باغات انجیرستان و انارستان است.

,

سرباز پویش مردمی نجات انجیرستان و انارستان با اشاره به اینکه هزار و 250 هکتار از باغات انجیر شهرستان پلدختر به شکل جدی آسیب دیده است که۱۵۰ هکتار آن زیر گل و لای مدفون شده است و ۲۰۰ هکتار آن وضعیت بسیار بحرانی دارد یعنی 100 هزار تنه درخت زیر گل و لای هستند که با حضور نیروهای جهادی و ماشین آلات قابل احیاء می باشد و حدود ۹۰۰ هکتار نیز زیر گل و لای نیست اما به آبرسانی فوری نیاز دارد.

,

حجت الاسلام و المسلمین فراهانی با تأکید بر اینکه انجیرستان پلدختر دومین قطب انجیر دنیا و اولین قطب انجیر ایران است، ابراز کرد: اگر این درختانی که زیر خروارها خاک مدفون شده اند را نجات ندهیم یعنی خانواده بیش از ۱۰ هزار کشاورز که مجموع ۴۰ هزار نفر می‌شوند به خاک سیاه می نشیند و بیکاری و ورشکستگی این حجم عظیم برابر است با زیاد شدن مشکلات اجتماعی و اقتصادی.

,

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه بزرگترین کار فرهنگی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است، گفت: یک ماه مبارک رمضان بهانه ای شده است برای عدم حضور استان های معین در منطقه سیل زده و زمانی آنها حضور پیدا می کنند که باید روضه مکشوف برای انجیرستان و انارستان خواند و اگر تا دو هفته دیگر درختان از زیر خروارها گل و لای بیرون نیایند کشاورزان قطب انجیر کشور به خاک سیاه می نشینند.

,

نماینده تشکل فراگیر طلاب جهادی کشور ادامه داد: باغات روستاهای منطقه معمولان و منطقه بن لار و زیودار که قطب انجیر سیاه ایران است و زودرس ترین انجیر جهان را به بازار عرضه می کند این روزها تا ارتفاع دو تا سه متری زیر گل و لای مدفون شدند و در صورت عدم لایروبی ثمری چندین ساله مردم و کشاورزان از بین می‌رود.

,

سرباز پویش مردمی نجات انجیرستان و انارستان عنوان کرد: حقیقت ماجرا این است که هم اکنون جهاد کشاورزی استان وارد صحنه شده است و حتی در این زمینه پویش مردمی راه انداخته که باید به صورت جدی مورد حمایت قرار گیرد؛ در این راستا استان های معین باید حضور پیدا کنند و وزارت جهاد کشاورزی نیز باید تمام قد به این مسئله ورود کند.

,

وی با بیان اینکه در این مسئله نهاد ریاست جمهوری باید به صورت مستقیم علمدار شود، ابراز کرد: اما متأسفانه دولت به جای حل این مشکل جدی و اورژانسی به دنبال تعیین خسارت است تا بعد از طی کردن هفت خوان رستم و نابودی کامل باغات باغداران خسارت بدهند که البته باغات واقع در حریم رودخانه مشمول بیمه و خسارت نمی شوند.

,

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه نیروهای جهادی بدون هیچ گونه چشم داشتی در میدان هستند اما برای گرفتن بیلچه، کلاه و دستکش باید رو بزنند و چم و خم ادرای را بگذرانند و اگر حاج آقا صدرات و نیورهایشان نبودند؛ مشخص نبود که چه بلایی بر سر باغات  مردم می آمد.

,

شایان ذکر است جهت کمک و مساعدت به باغات پلدختر و اعزام به منطقه با شماره 09216518873 برادر فراهانی نماینده تشکل فراگیر طلاب جهادی کشور و جهت کسب اطلاعات کارشناسی بیشتر با شماره 09166698106 برادر کمالوندی تماس بگیرید.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه