اخبار داغ

مدیرکل میراث فرهنگی، صنادیع دستی وگردشگری کهگیلویه و بویر احمد خبرداد؛

کشف و شناسائی بزرگترین باند حفاری در استان/ثبت 128اثر در فهرست آثار ملی

کشف و شناسائی بزرگترین باند حفاری در استان/ثبت 128اثر در فهرست آثار ملی
کشف و شناسائی بزرگترین باند حفاری در استان/ثبت 128اثر در فهرست آثار ملی/تامین اعتبار 10میلیاردی برای بافت قدیم دهدشت
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل  صبح زاگرس مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان  در نشست خبری که شب گذشته به مناسبت روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی برگزار شد گفت : تاریخ آیینه عبرت نسل ها است تاریخ آیینه ای است که به آن بنگریم و عملکرد  گذشته ها را ببینیم خیلی ها می گویند در بحث تاریخ باید به شکلی نگاه کنیم که از آن پند و اندرز بگیریم این عبرت می شود .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,
باقری بیان کرد: چیزی که امروز روی آن بحث می کنیم میراث فرهنگی ما است چیزی که از گذشتگان ما به جا مانده است و میراثی که شناسنانه فرهنگی ما در گذشته است  ما به تاریخ خود افتخار می کنیم.
,
 
,
وی افزود: در این هفته برنامه هایی در استان برگزار  می کنیم اولین آن حفاظت و‌نگهداری از آثار است این وظیفه برای همه انسان هایی است که نسبت به میراث فرهنگی ما تعلق خاطر دارند، تعیین حریم و‌اثار تاریخی را نیز در برنامه داریم حریم ها و عرصه ها را باید برای پاسداری از آن بشناسیم کار ما حفاظت و پاسداشت است مگر اینکه به امر اضطرار کاوش باستانی انجام دهیم که با هماهنگی سازمان نیز انجام می شود .
,
 
,
باقری در ادامه گفت: مرمت آثار و اشیا نیز مهم است اگر ببینیم آثار ما دچار تخریب است باید بحث مرمت آثار را در نظر بگیریم، مرمت اشیا را نیز انجام می‌دهیم، محور بعدی ایجاد و راه اندازی موزه ها است چه موزه های دولتی و بخش خصوصی است موزه بخش سوق که خصوصی است.
,
 
,
 
,
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تصریح کرد: تملک واگذاری و احیا از دیگر وظایف ما است اگر آثار تاریخی را مرمت کردیم به صندوق احیا می سپاریم.
,
 
,
 
,
وی در ادامه خاطرنشان ساخت: در بحث حفاظت و نگهداری در سال گذشته شش فقره پرونده حفاری و ۳۵دستگاه فلزیاب  توقیف شد، بزرگترین باند حفاری شامل ۱۲نفر بود که سه قبضه سلاح از آنها کشف شد.
,
 
,
 
,
باقری افزود: هفت انجمن میراث فرهنگی در استان به تعداد ۷۰۰نفر فعال است انجمن ها همه کسانی هستند که خودشان اعلام آمادگی کردند و افتخاری هستند.
,
 
,
 
,
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گفت: در همه حوزه هابیش از  ۲۰بررسی حفاری اشیائی قاچاق داشتیم در بحث تعمیر و مرمت اشیائی موزه ای دهدشت مرمت شد با پنجاه میلیون ۱۵مورد بنای تاریخی با ۶۰۰میلییون تومان مرمت شد، ۷۰قلم شیئ موزه ای مرمت شدند.
,
 
,
 
,
وی تاکیدکرد: ثبت ۱۲۸ آثار تاریخی پنج اثر را در فهرست آثار ملی ثبت کردیم که پنج اثر میراث ناملموس را داشتیم و پنج شیئ موزه ای ثبت شدند پنج اثر تاریخی را در امسال تعیین حریم کردیم اکنون ۲۸اثر تاریخی ثبت نمایید هستند.
,
 
,
 
,
باقری اظهارکرد: برای موزه استان تا کنون بیش از یک و نیم میلیارد تومان هزینه کردیم و آزمایشگاه و سالن آمفی تیاتر و سایر موارد آن را تجهیز کردیم.
,
 
,
 
,
مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: تاخیر در بحث افتتاح موزه آستان نقدینگی برای اینکه ویترین ها را آماده کنیم نداشتیم به فراخوان گذاشتیم اما کسی استقبال نکردند ۳۰۰مییلیون نقد گرفتیم و در کنار اوراق کار را ادامه دادیم.
,
 
,
 
,
وی در خصوص واگذاری و تملک گفت سال گذشته ۱۱۵میلیون نقدی  ۵۰میلیون تومان اوراق هزینه کردیم که در بحث واگذاری  و تملک ۴اثر را به صندوق احیا واگذار کردیم حمام کهیار و دو  کاروانسرا بوده است شرایط واگذاری دست صندوق احیا است.
,
 
,
 
,
 
,
باقری گفت: بیش از چهار بار  فراخوان گذاشتیم اما هیچکس حاضر نشد شرایط صندوق احیا را بپذیرد و در سال جدید برنامه داریم که جمعا   ۲۲اثر  از حمله ۱۳اثر طبیعی ۵میراث معنوی ۵تاریخی ۵اثر منقول  را ثبت ملی کنیم  
,
 
,
وی تاکیدکرد: در بحث مرمت اشیائ۴۰شی را در دستور کار داریم سعی می کنیم امسال قبل از نیمه دوم موزه میراث تاریخی به بهره برداری برسد و برنامه مطالعاتی موزه  نفت گچساران را برنامه ریزی کنیم ۴میلیارد تومان برای آن برنامه ریزی شده است دو موزه خصوصی در یاسوج و گچساران نیز در برنامه داریم  که در بحث انجمن های میراث تعداد ۲۰۰نفر را کارت صادر می‌کنیم که در بحث حفاظت میراث تاریخی کمک کنند.
,
 
,
مدیرکل میراث فرهنگی استان در خصوص بافت تاریخی دهدشت گفت: بهار امسال در برنامه نوروزگاه در بافت تاریخی بودیم و اعلام کردم ۱۰میلیارد  تومان از طریق تاجگردون و پیگیری های آقای هاشمی به این بافت تعلق گرفته است که اعتراض کردند ۱۵میلیارد تومان است و من گفتم چیزی که ما پیگیری کردیم ۱۰میلیارد تومان  است و اینکه  ۴میلیارد برای موزه گچساران ۴میلیارد برای موزه دفاع مقدس و ۱۰میلیارد برای بافت تاریخی دهدشت به استان تعلق گرفته است .
,
 
,
 
,
باقری در ادامه خاطر نشان ساخت: برنامه عملیاتی برای ۱۰میلیارد تومان  بافت دهدشت ساماندهی و آماده سازی و حفاظت اضطراری یک میلیارد و ۴۰۰میلیون مرمت حفظ بناها  دو میلیاردتومان تملک بخشی از بافت  پنج میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان محصور نمودن بافت ۸۰۰میلیون تهیه طرح جامع ۱۰۰میلیون مستند نگاری بافت ۵۰میلیون و کاوش بخشی از بافت ۴۰۰میلیون تومان است که برنامه ریزی کردیم.
,
 
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه