اخبار داغ

دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین:

علل افزایش "کودک همسری" باید شناسایی شود/ تعیین و محدودکردن سن در ازدواج اقدام غلطی است

علل افزایش "کودک همسری" باید شناسایی شود/ تعیین و محدودکردن سن در ازدواج اقدام غلطی است
دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین گفت: تعیین سن و محدودکردن سن در ازدواج اقدام غلطی است چراکه افراد با توجه به شرایط خانوادگی، تجربیات، شغل و موقعیت اجتماعی متفاوت هستند و ازدواج بستگی به شرایط موجود فرد دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فاطمه محمد بیگی در گفت‌وگو با صبح قزوین درباره طرح پیشنهادی "افزایش سن ازدواج" در کشور اظهار کرد: سن ازدواج مردم هر کشور متناسب با فرهنگ و دین آن کشور تعیین می‌شود چنان‌چه ما در اسلام می‌خوانیم که ای بزرگان شما جوان‌ها را ازدواج بدهید و این جمله بدان معناست که هر جوان به علت حجب و حیا اگر توان بیان نیاز ازدواج را مطرح نکرد از بزرگتر‌ها انتظار می‌رود تا به ازدواج جوانان اقدام کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

وی افزود: اقدام مناسب برای تشکیل خانواده بسیار مهم و قابل تاکید است چراکه فرهنگ مناسب کشور ما خانواده و تشکیل خانواده را از اساسی ترین رکن‌های زندگی خطاب می‌کند و خانواده را شروع فعالیت‌ها و زندگی اجتماعی می‌خواند.

,

دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین اذعان کرد: سن بین 18 الی 29سال سن جوانی و سن بین 30الی 60سن میان‌سالی محسوب می‌شود و مجرد‌های بالای 35سال به علت عدم تمایل به ازدواج مجرد قطعی به‌ شمار می‌روند.

,

وی عنوان کرد: افراد در ازدواج‌هایی با سن زیاد از نظر اقتصادی به استقلال دست یافته و از نظر شخصیتی به تکامل رسیده‌اند که در این‌گونه ازدواج‌ها اختلافات کمتر است؛ چراکه به بلوغ کامل ذهنی و عقلی دست یافته‌اند.

,

ترغیب جوانان به ازدواج به منظور حمایت از کودک همسری نیست

, ترغیب جوانان به ازدواج به منظور حمایت از کودک همسری نیست,

این کارشناس فرهنگی ابراز کرد: ازدواج در سنین بالا اگرچه با کاهش تنش‌ها همراه بوده و افراد به پایداری شغلی دست یافته‌اند، اما این‌گونه ازدواج‌ها معمولا با عشق، شور و شوق کمتری همراه است زیرا فرصت و انرژی جوانی از دست رفته و افراد از انعطاف پذیری کمتری برخوردارند که عدم انعطاف پذیری موجب ناسازگاری و عدم پذیرش نظرات یکدیگر خواهد شد.

,

وی ابراز کرد: ازدواج در سنین بالا موجب عدم انتخاب همسر مناسب می‌شود و در اکثر خواستگاری‌ها افراد با جواب منفی مواجه خواهند شد، زیرا با تکامل شکل‌گیری شخصیت طرفین انتخاب همسر سخت‌تر و افراد در بروز محبت دچار مشکل خواهند شد.

,

محمدبیگی ادامه داد: تعیین سن و محدودکردن سن در ازدواج اقدام غلطی است چراکه افراد با توجه به شرایط خانوادگی، تجربیات، شغل و موقعیت اجتماعی متفاوت هستند و ازدواج بستگی به شرایط موجود فرد دارد، گاها مشاهده می‌شود فرد 18ساله از نظر بلوغ فکری و عقلی و جنسی تکامل یافته‌است و گاهی در سنین بالا عکس این عمل مشاهده‌می‌شود.

,

وی در ادامه گفت: برای ازدواج نیاز به تکامل همه‌ی موارد بلوغ نیست و برخی بلوغ‌ها در مسیر زندگی مشترک به تکامل می‌رسد و روند صحیح تکامل بلوغ برای شکل‌گیری شخصیت به ترتیب بلوغ عقلانی، جسمی، جنسی، عاطفی، روانی، اجتماعی و اقتصادی است.

,

این مسئول حوزه عفاف و حجاب درباره‌ی معایب ازدواج در سنین کم تصریح کرد: ازدواج در سن کم به علت عدم پختگی افراد کسب تجارب بسیاری را طالب است و عدم آگاهی گاها منجر به انتخاب عجولانه و فاقد عقلانی و بر معیار احساس صورت می‌گیرد که مشکلاتی را به همراه دارد، همچنین از دیگر معایب ازدواج در سنین کم در برخی موارد شاهد وابستگی مالی و حمایت خانواده هستیم.

,

وی ادامه داد: ازدواج در دوره‌ی جوانی همراه با شور و نشاط، محبت زیاد به همسر، وابستگی مناسب، تعلق بیشتر به زندگی، شکل‌گیری شخصیت بصورت مشترک در زوجین، انعطاف‌پذیری و سازگاری، عمق علاقه، احساس موفقیت، احساس پایداری و دوام بیشتر را در زندگی مشاهده می‌شود که این عوامل سختی‌های زندگی را برای افراد آسان‌تر می‌کند و موجب پیشرفت مشترک در امور زندگی می‌شود.

,

محمدبیگی با اشاره به راه‌های جلوگیری از فساد اجتماعی افزود: نیاز به ازدواج یک امر بسیار طبیعی و چه بسا ضروری محسوب می‌شود و پاسخگویی به این نیاز در سن مناسب از فساد در جوامع جلوگیری می‌کند، چنانچه در سایر کشورها برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی شرایط را جهت ترغیب جوانان به ازدواج فراهم می‌کنند.

,

دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین اظهار کرد: ترغیب جوانان به ازدواج به منظور حمایت از کودک همسری نیست، بلکه کودک همسری خود یک اعمال ناپسند و موذل اجتماعی محسوب می‌شود که روش مخالفت با این عمل ناپسند ریشه‌یابی و حل این مشکل است نه وضع قوانین مشکل ساز.

,

برای مخالفت با کودک همسری نباید سن ازدواج را محدود کرد

, برای مخالفت با کودک همسری نباید سن ازدواج را محدود کرد,

وی افزود: علل افزایش کودک همسری در کشور باید شناسایی و برخورد شود، اگر بخاطر مسائل اقتصادی یا مسائل فرهنگی است باید از ریشه پیگیری و شناسایی شود و بنا به نظر اسلام که مسیر ترقی بشریت است برای حل هر مشکل چاره‌ای تعبیه شده‌است.

,

این مسئول ابراز کرد: جلوگیری از کودک همسری با وضع قانون افزایش سن ازدواج که چند سالی است در مجلس مطرح شده و به تصویب نمی‌رسد، کار اشتباهی است زیرا زمینه‌ی ازدواج و پذیرش مسئولیت به نسب در افراد متفاوت است و بازده ازدواج را نباید کم کرد اگر جامعه به سن محدود برای ازدواج دچار شود بیش از پیش با مشکلات اجتماعی روبه رو خواهیم بود.

,

وی عنوان کرد: برای حل مشکل کودک همسری و تشویق جوانان در سن مناسب ازدواج باید منطقی برخورد کرد و آموز‌ش‌ به افراد باید بیش از پیش در زمینه‌های مختلف پیش از ازدواج، ضمن عقد، حین ازدواج توسط کلینیک‌های معتبر و روانشناسان امین و دیندار صورت بگیرید.

,

این کارشناس فرهنگی ضمن اشاره به اختلاف فرهنگ ایلامی ما با غرب افزود: دین جامع اسلام برای خانواده که بنیادی ترین رکن زندگی است همواره مسیر رشد و ترقی را تعیین کرده‌است و بروز چنین مشکلات و مطرح شدن طرح کودک همسری  و افزایش سن ازدواج کم‌کاری کارشناسان در زمینه‌ی ریشه‌یابی مشکل را نشان می‌دهد.

,

وی بیان کرد: بحث ازدواج امری ضروری است که نسبت به کشور اسلامی با سایر کشورها متفاوت است و پیشگیری عقلانی را می‌طلبدو این امر عقلانی و خدا پسندانه نباید قربانی عقاید سیاسی، گروه‌های جناقی و سازمان ملل شود.

,

دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین در پایان افزود: عدم پاسخ به نیاز‌های بلوغ برای ازدواج نه تنها چاره ساز نیست چه بسا افراد را وادار به انجام کارهای خلاف شرع تشویق می‌کند و فراهم کردن شرایط ازدواج از جانب خانواده و مسؤولین امری ضروری بشمار می‌رود. چنانچه در جامعه کنونی شاهد 22میلیون افراد مجرد هستیم که با مدیریت و فراهم کردن شرایط مناسب می‌توانیم شاهد 11میلیون زوج باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه