اخبار داغ

دبیر ستاد اجراء و توسعه کشت فراسرزمینی خراسان‌جنوبی:

خراسان‌جنوبی آمادگی کشت فراسرزمینی چغندر قند در افغانستان را دارد/ سومین استان در زمینه کشت فراسرزمینی هستیم

خراسان‌جنوبی آمادگی کشت فراسرزمینی چغندر قند در افغانستان را دارد/ سومین استان در زمینه کشت فراسرزمینی هستیم
دبیر ستاد اجراء و توسعه کشت فراسرزمینی خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی آمادگی کشت فراسرزمینی چغندر قند در افغانستان را با توجه به شرایط دو کشور دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد علی بیجاری مدیر توسعه بازرگانی و جانشین مدیرکل جهادکشاورزی در امور بازرگانی، نظارت بر تنظیم بازار محصولات و نهاده های کشاورزی و دبیر ستاد اجراء و توسعه کشت فراسرزمینی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، از اجرای موفق طرح کشت فراسرزمینی خراسان‌جنوبی در کشور اوکراین خبر داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان,

 

,
وی با اشاره به سابقه و علت پیگیری کشت فراسرزمینی، افزود: انجام کشت فراسرزمینی از چند سال قبل در دستورکار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت.
,
 
,
دبیر ستاد اجراء و توسعه کشت فراسرزمینی خراسان‌جنوبی بیان کرد: شرکت جهاد سبز از شرکت‌های زیرمجموعه جهاد استقلال وابسته به جهاد کشاورزی ضمن اینکه راسما اقدام به کشت فراسرزمینی در قزاقستان کرد مطالعات لازم را نیز انجام داد و در ادامه تشکل‌های کشاورزی استان‌های اصفهان و فارس نیز اقدام به کشت در کشور قزاقستان کردند.
,
 
,
بیجاری با اشاره به موانع و مشکلات موجود در استان و شرایط موجود در کشورهای انتخاب شده، گفت: محدودیت‌های خراسان‌جنوبی که باعث شد به سمت کشت فراسرزمینی برویم ابتدا کمبود منابع آب که موجب عدم امکان توسعه سطح زیر کشت می‌شود، بود.
,
 
,
وی ادامه داد: محدودیت تولید،عدم امکان تولید محصولات با نیاز آبی،کمبود تولید در مقایسه با نیاز کشور و استان،پایین بودن صرفه اقتصادی تولید،عدم امکان تولید برخی محصولات کشاورزی و وجود مازاد تولید برخی محصولات که باید صادر شود و وجود فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار در رشته‌های کشاورزی از جمله دلایل سوق پیدا کردن به سمت کشت فراسرزمینی بود.
,
 
,
دبیر ستاد اجراء و توسعه کشت فراسرزمینی خراسان‌جنوبی به مزیت‌های کشت فراسرزمینی اشاره کرد و افزود: امکان انجام کشت دیم به دلیل بارندگی قابل توجه،امکان واردات مجازی آب از طریق ورود محصولات تولیدی،امکان تولید محصولات با نیاز آبی بالا و سپس واردات به داخل کشور و یا استان جهت تامین نیاز داخلی، امکان تامین نیاز به مواد غذایی از خارج کشور، بالا بودن صرفه اقتصادی تولید، امکان تولید محصولات مورد نیاز در خارج کشور و سپس واردات آنها به ایران و متقابلا صدور محصولات کشاورزی تولیدی مازاد بر نیاز به خارج کشور و امکان اشتغال به کار نیروهای متخصص از جمله مزایای کشت فراسرزمینی است.
,
 
,
بیجاری عنوان کرد: با عنایت به مزایای مطرح شده، جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز بعنوان سومین استان کشور ، انجام کشت فراسرزمینی را در دستورکار خود قرار داد.
,
 
,
وی گفت: بر اساس بررسی‌های انجام گرفته و با استفاده از نظرات و پیشنهادات شرکت مربوطه و در تعامل با دفتر امور بین الملل و سازمانهای تخصصی وزارت جهاد کشاورزی ، ابتدا کشور قزاقستان و سپس کشور اوکراین به عنوان کشور هدف تعیین شد.
,
 
,
دبیر ستاد اجراء و توسعه کشت فراسرزمینی خراسان‌جنوبی با اشاره به افق برنامه کلان کشت فراسرزمینی، گفت: افزایش سطح زیرکشت ، انجام فعالیت‌های دامپروری بصورت متنوع از جمله پروش گوسفند و گوساله پرواری با هدف تامین گوشت مناسب و ارزان قیمت ، ایجاد واحد گاوداری و صنایع تبدیلی با هدف تامین لبنیات و همچنین صنایع تبدیلی از قبیل ایجاد کارخانه تولید روغن که به مرور و بصورت گام به گام اجرایی خواهد شد از جمله برنامه های کشت فراسرزمینی است.
,
 
,
بیجاری افزود: ضمنا انجام کشت فراسرزمینی از جمله برنامه‌های قابل پیگیری در زمینه اقتصاد مقاومتی و تامین نیاز داخلی به نحو مطلوب است.با عنایت به مزایای فوق و جهت استفاده هر چه بیشتر از سرمایه و توان شرکتهای استانی ، افزایش تولید و درآمد ، تامین پایدار نیازهای کشور به محصولات کشاورزی و جذب فارغ التحصیلان بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال برای آنان است.
,
 
,
وی بیان کرد: برنامه توسعه کشت فراسرزمینی در کشور اوکراین شامل انجام کشت ، ایجاد مجتمع دامپروری و صنایع تبدیلی به عنوان اولویت اول و سپس انجام کشت فراسرزمینی در سایر کشورها در دستورکار جهاد کشاورزی استان قرار گرفت.
,
 
,
دبیر ستاد اجراء و توسعه کشت فراسرزمینی خراسان‌جنوبی با اشاره به انجام کشت فراسرزمینی در اوکراین، گفت: در همین راستا هیئتی متشکل از یک نماینده از بخش دولتی و تعدادی از مدیران عامل چند شرکت کشاورزی توانمند استان به کشورهای قزاقستان و اوکراین سفر کردند که در نهایت با توجه به مطالعات دقیق کارشناسی انجام گرفته ، تجارب و مطالعات شرکت جهاد سبز و نتایج بررسی میدانی صورت گرفته ، توافق نامه انجام کشت فراسرزمینی بین هیئت اعزامی استان با کشور میزبان به امضاء رسید. طبق توافق مذکور ، مقرر شد کشت فراسرزمینی از بهار سال 1397 در مساحت یک هزار هکتار بصورت پایلوت آغاز شده و به مرور افزایش پیدا کند.
,
 
,
کشت فراسرزمینی در افغانستان
, کشت فراسرزمینی در افغانستان, کشت فراسرزمینی در افغانستان,
بیجاری در خصوص کشت چغندرقند در ولایت فراه افغانستان، بیان کرد: در سفر اخیر سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور افغانستان به این استان مواردی مطرح شد که انجام کشت چغندرقند در ولایت فراه افغانستان، انتقال محصول تولیدی به استان خراسان‌جنوبی و سپس صدور بخشی از شکر تولیدی به کشور افغانستان ،طی سالهای 1386 تا 1391 توسط دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری در مجامع مختلف ، مطرح و پیگیری‌های فراوانی جهت تصویب و اجرایی شدن از جمله موارد بود.
,
 
,
وی با اشاره به کلیات توجیه طرح مذکور، گفت: در ولایت فراه کشور افغانستان که همجوار با استان خراسان جنوبی است به دلیل وجود رود فراه ، اراضی کشاورزی مناسب ، نیروی کار قوی ، فراوان و ارزان و سایر موارد شرایط مناسبی برای کشت چغندرقند حداقل در سطح 1500 هکتار وجود دارد.
,
 
,
دبیر ستاد اجراء و توسعه کشت فراسرزمینی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: از طرفی کارخانه قند قهستان واقع در شهرستان درمیان در زمان فعالیت همواره با کمبود چغندرقند به عنوان مهمترین ماده اولیه مواجه بوده که ایجاد توافق بین دو کشور ایران و افغانستان مبنی بر انجام کشت چغندرقند در افغانستان و ارسال آن به خراسان جنوبی و متقابلا تولید شکر و ارسال به افغانستان دارای مزایای فراوانی است.
,
 
,
بیجاری با اشاره به مزیت‌های کشت چغندر قند در افغانستان، ادامه داد: تامین مهمترین ماده اولیه مورد نیاز کارخانه قند قهستان که موجب تداوم فعالیت آن می شود، ورود آب مجازی به کشور از طریق واردات چغندرقند،افزایش صادرات کشور افغانستان به ایران،افزایش صادرات ایران به افغانستان از طریق صدور شکر تولیدی و افزایش امنیت مرزی از طریق افزایش تبادلات اقتصادی و گره خوردن بیشتر اقتصاد دو کشور به یکدیگر از جمله مزیتهای کشت فراسرزمینی در افغانستان است.
,
 
,
وی عنوان کرد: معرفی کشت جایگزین خشخاش به مردم افغانستان با تضمین خرید محصول تولیدی،کاهش هزینه حمل کالاهای ایرانی به کشور افغانستان ناشی از دو سر بار شدن کامیون‌های حامل کالاهای ایرانی صادره به افغانستان، افزایش امنیت در جاده مرز رسمی ماهیرود ( میل 78 ) تا شهر فراه مرکز ولایت فراه افغانستان از طریق افزایش ترددها در این جاده،افزایش اشتغال در کارخانه قند قهستان از طریق رفع کمبود ماده اولیه و افزایش راندمان تولید و کمک به بازسازی کارخانه و پرداخت بدهی‌های بانکی آن از طریق افزایش درآمد ناشی از افزایش تولید از دیگر مزایای کشت چغندر قند در افغانستان است.
,
 
,
دبیر ستاد اجراء و توسعه کشت فراسرزمینی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: در این راستا موضوع کشت چغدرقند در کشور افغانستان و صدور آن به خراسان جنوبی بصورت جدی پیگیری شد و پس از درج در صورتجلسات امضاء شده بامسئولان ولایت فراه ، در جلسه‌های کمیسیون اقتصادی ایران و افغانستان مطرح و در صورتجلسات مربوطه درج شد و مقرر شد طرح توجیهی مربوطه تهیه و از طریق وزارت امور خارجه ایران با تضمین خرید محصول نهایی از کشاورزان افغانی به وزارت امور خارجه افغانستان ارسال شود که این اقدام نیز در همان زمان ، صورت گرفت.
,
 
,
بیجاری با بیان اینکه واردات چغندرقند از طریق مرزهای ولایت هرات افغانستان به استان خراسان رضوی طی چند سال اخیر عملیاتی شده، گفت: بدیهی است در صورت اجرایی شدن موضوع در مرزهای این استان ، قطعا در زمان ورود محصول چغندرقند تولیدی به کشور ایران ، مشابه سایر اقلام کشاورزی وارداتی ، موازین قرنطینه ای در مبادی ورودی اعمال خواهد شد تا احیانا آلودگی نباتی وارد کشور نشود.
,
 
,
وی بیان کرد: از جمله اهداف ارائه طرح کشت چغندرقند در کشور افغانستان طی سالهای 1386 تا 1391 تامین نیاز کارخانه قند قهستان به عنوان تنها واحد تولیدی نیازمند این محصول بوده است. از آنجا که کارخانه مذکور طی سال‌های اخیر تعطیل شده لذا لازم است ابتدا بررسی دقیق پیرامون امکان فعالسازی کارخانه و نیاز به مقدار محصول تولیدی انجام و سپس مذاکره و توافق با طرف افغانی پیرامون انجام کشت و تضمین خرید چغندرقند تولیدی انجام پذیرد.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه