اخبار داغ

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان:

بندرعباس بیشترین تولید فاضلاب در هرمزگان را دارد/ ورود پساب به دریا گونه های نایاب خلیج فارس را به خطر می اندازد

بندرعباس بیشترین تولید فاضلاب در هرمزگان را دارد/ ورود پساب به دریا گونه های نایاب خلیج فارس را به خطر می اندازد
مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان با بیان اینکه بندرعباس بیشترین تولید فاضلاب در هرمزگان را دارد، گفت: گونه های نایابی در خلیج فارس وجود دارد که بر اثر وارد شدن فاضلاب های خانگی و صنعتی به دریا به خطر می افتند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حبیب مسیحی تازیانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان در گفتگو اختصاصی با خبرنگار هرمز با اشاره به مشکلات زیست محیطی استان اظهارکرد: با توجه به جمعیت ثبت شده در آمارنامه سال 1395 ، و با احتساب مصرف ۲۰۰ لیتر در روز برای هر نفر، بالغ بر ۳۵۵هزار متر مکعب فاضلاب خانگی در روز تولید می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان افزود: از مقدار فاضلاب تولیدی استان روزانه تنها حدود ۸۰هزار متر مکعب آن توسط تصفیه خانه های استان تصفیه و مقدار ۲۷۵هزار متر مکعب در روز نیز بدون انجام مدیریت صحیح یا از طریق چاههای جذبی دفع می گردد و یا در شهرهای ساحلی از طریق خور ها به دریا تخلیه می شود.

,

مسیحی تازیانی با بیان اینکه  شهر بندرعباس با وسعت ۴۵ کیلومتر مربع و با جمعیت بالغ بر ۵۲۶هزار نفر، بیشترین میزان فاضلاب تولیدی استان را داراست، گفت: در شش ماهه اول سال 1397میزان مصرف آب در بندرعباس ۱۲۳هزارو۲۲۰ متر مکعب در روز و میزان تولید فاضلاب ۹۸هزار و ۵۷۶ متر مکعب در روز برآورد شده است.

,

وی تصریح کرد: حدود ۶۵هزار متر مکعب فاضلاب مرکز استان در روز توسط تصفیه خانه فاضلاب شهری بندرعباس و ۱۰۰۰ متر مکعب در روز توسط تصفیه خانه های شهرک ها جمع آوری و تصفیه می شود،  همچنین روزانه حدود ۳۰هزار متر مکعب فاضلاب در شهر بندرعباس بدون تصفیه یا از طریق چاههای جذبی دفع می گردد و یا به واسطه خوریات به دریا رها می گردد.

,

ورود پساب های خانگی و صنعتی اکوسیستم دریا را بر هم می زند

, ورود پساب های خانگی و صنعتی اکوسیستم دریا را بر هم می زند,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان عنوان کرد:واحدهای بزرگ صنعتی استان که در محدوده سواحل واقع شده اند از جمله پالایشگاههای نفت بندرعباس، پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، نیروگاه حرارتی بندرعباس و پالایش نفت لاوان دارای تصفیه خانه فاضلاب

,

صنعتی می باشند. پایش خروجی تصفیه خانه های صنعتی واحد های مذکور و مطابقت آن با استانداردهای زیست محیطی و صدور اخطاریه در صورت بالاتر از حد استاندارد بودن پارامترها و انجام پیگیری تا رفع کامل آلودگی از مهمترین اقدامات نظارتی این اداره کل می باشد.

,

مسیحی تازیانی با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان آب خنک کننده برگشتی به دریا در صنایع بزرگ  هرمزگان حدود ۵ملیون۸۰۰ هزار متر مکعب در روز است، بیان کرد: از این میزان حدود ۵ ملیون ۷۷۸ هزار متر مکعب مربوط به آب خنک کننده صنایع بزرگ نیروگاهی و پالایشگاهی می باشد و حدود ۲۴هزار متر مکعب فاضلاب صنعتی تصفیه شده در تصفیه خانه های صنعتی واحدها به دریا تخلیه می شود.

,

وی با اشاره به اینکه این پساب ها از چه محل هایی وارد دریا می شوند، گفت: آب برگشتی خنک کننده از خروجی استخرهای برگشتی به دریا،  صنایع بزرگ و خروجی های آب شیرین کن ها همچنین  فاضلاب های خانگی و پساب تصفیه شده فاضلاب از طریق خوریات به دریا منتقل می شود.

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با بیان اینکه یکی از مهمترین اثرات منفی خروج فاضلاب و پسابهای شهری به اکوسیستم های دریایی خلیج فارس بروز احتمالی پدیده شکوفایی مضر جلبکی است، اظهار کرد: در سالهای 1387و 1388 در سواحل شمالی و جنوبی تنگه هرمز شاهدشکوفایی مضر جلبکی بودیم، هرچند عوامل مختلفی در بروز پدیده بلوم جلبکی نقش دارد؛ اما افزایش تعداد این پدیده همزمان با افزایش جمعیت مناطق ساحلی و توسعه در این نواحی در سالهای اخیر مشهود تر است.

,

گونه های نایاب خلیج فارس بر اثر وارد شدن فاضلاب به دریا به خطر می افتند

, گونه های نایاب خلیج فارس بر اثر وارد شدن فاضلاب به دریا به خطر می افتند,

مسیحی تازیانی از دیگر اثرات نامطلوب ورود پسابهای شهری به نواحی ساحلی آلودگی مناطق تفریحی از نظر شاخص های میکروبی است، که سلامت انسان و خصوصا کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: افزایش مقادیر فسفات و نیترات ناشی از ورود آلودگی های آلی و فاضلابهای شهری به محیط های دریایی موجب تشدید پدیده تریفیکاسیون (غنی شدگی) و افزایش بیومس گونه های مولد شکوفایی مضر جلبکی که در برخی مواقع این پدیده باعث مرگ و میر آبزیان می شود.

,

وی تصریح کرد: گونه های نایابی در خلیج فارس وجود دارد که بر اثر وارد شدن فاضلاب به دریا به خطر می افتند؛ طبق بررسی های بعمل آمده در زمان بروز حادثه بلوم جلبکی که ناشی از افزایش مواد مغذی در خلیج فارس بوده است، بیشترین تهدید مربوط به آبسنگهای مرجانی بوده است.

,

میزان حجم پساب شهری از پساب صنعتی به دریا بیشتر است

, میزان حجم پساب شهری از پساب صنعتی به دریا بیشتر است,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با بیان اینکه: میزان حجم پساب شهری از پساب صنعتی به دریا بیشتر است عنوان کرد:  آب برگشتی صنعتی به دریا از نظر حجم میزان قابل توجهی دارند که بخش اعظم این پساب مربوط به آب خنک کننده صنایع نیروگاهی و پالایشگاهی می باشد.

,

وی تصریح کرد: ازجمله راه حل هایی  برون رفت از مشکلات پساب های صنعتی - الزام به نصب سامانه پایش لحظه ای بر روی خروجی آبهای برگشتی از صنایع به دریا و تصفیه خانه های صنعتی صنایع بزرگ و نظارت به صورت آنلاین بر روی کلیه خروجی آنها است .همچنین برای پسابها و فاضلابهای خانگی برای رفع معضل خوریات شهر بندرعباس، خصوصأ خور گورسوزان، لازم است جمع آوری فاضلاب بافتهای فرسوده و سکونتگاههای غیر رسمی به عنوان ضرورت ملی شناخته شده و ترمیم و بازسازی مناطق مذکور در اولویت اجرایی قرار گیرد.

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان  خاطر نشان کرد: اجرای طرح های توسعه تصفیه خانه های فاضلاب شهر بندرعباس از جمله احداث تصفیه خانه فاضلاب شهرک پیامبر اعظم و تصفیه خانه شرق بندرعباس و هدایت آب تصفیه شده به صنعت و کشاورزی نیازمند بودجه ملی است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه