اخبار داغ

از بی‌تدبیری مسئولان تا هیجان بی‌کنترل مردم برای خرید!

عامل گرانی کالا در ماه رمضان توزیع نامناسب و خرید بیشتر از حد مصرف است

عامل گرانی کالا در ماه رمضان توزیع نامناسب و خرید بیشتر از حد مصرف است
این روزها برخی از کالای اساسی مردم گران شده که از عوامل این گرانی ها میتواند به عدم مدیریت و نظارت بر توزیع مناسب کالا ، احتکار خانگی و صادرات نام برد که این مسئله عزم جدی مسئولان برای کنترل و مدیریت این مسئله را می طلبد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، رمضان، ماه عبادت و بندگی و راز و نیاز با معبود جهان است در روایات اسلامی تاکید شده که در این ماه با توجه و خضوع بیشتر، نمازها را بجا آورند و از نمازهای مستحبی در شب و روز غفلت نورزند و بدین ترتیب با یک تمرین یک ماهه همه مومنین به عبادت خالص‌تری موفق می شوند و جانها به خدا نزدیک تر می گردد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری تحلیلی قم فردا,

اما نکته مهم در این ماه بندگی خداوند، روزه داری و برخی سنت های حسنه مانند دادن افطاری است ولی در این ماه مصرف برخی کالای ضرروری به برخی دلایل بیشتر می شود که باید در استان تامین شود و حتی در مورد این مسئله قبل از ماه رمضان رئیس جمهور دستوری در راستای کنترل و مدیریت بازار و جلوگیری از گران فروشی دادند.

,

از همین رو قبل از شروع ماه مبارک رمضان با تصمیم اعضای ستاد تنظیم بازار مقرر شد با هدف تأمین برنج مورد نیاز خانوار در کشور ۳۰ هزار تن برنج با قیمت ۷۴۰۰ تومان عرضه شود و در صورت نیاز استانها، این میزان تا سقف ۵۰ هزار تن با مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی افزایش یابد؛ ولی در این خصوص باید گفت که امروز قیمت برنج ایرانی در کیلو به بالای 18هزار تومان و برنج هندی به بالای 8هزار تومان رسیده است.

,

همچنین ۱۴۰ هزار تن شکر با هدف تأمین شکر مورد نیاز صنف، صنعت و خانوار توزیع ‌شود که ۱۲۰ هزار تن از این محصول برای صنف و صنعت و ۲۰ هزار تن برای مصرف خانوار خواهد بود که قیمت شکر توزیعی در این طرح ۳ هزار و ۴۰۰ تومان دیده شده بود؛ در رابطه با مسئله شکر در استان قم هم با پیگیری های خبرنگار ما در برخی مغازه ها قیمت شکر به 10هزار تومان هم رسیده و در بیشتر مغازه ها شکر موجود نبود.

,

از طرفی هم قیمت گوشت مرغ در ابتدای ماه رمضان با قیمت نزدیک 15هزار تومان روبرو شد که البته امروز به زیر 10هزار تومان رسیده است.

,

این در حالی است که چندی پیش امیر حسین پروان، معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به اینکه اقدامات لازم برای تامین و توزیع کالاهای مورد نیاز مردم قم در ماه مبارک رمضان از مدت ها قبل انجام شده است و نگرانی در این خصوص وجود ندارد، اما با حضور در بازار به راحتی می توان خلاف این مسئله را رویت کرد .

گرانی خرما به دلیل صادرات است

,
,
, گرانی خرما به دلیل صادرات است,

از همین رو محمود سیجانی، رئیس سازمان صمت استان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به گرانی برخی اقلام ضروری و مصرفی مردم در این ایام، اظهار داشت: در این ایام برخی کالا ها مانند برنج، خرما، قند و شکر  با افزایش تقاضا در ایام ماه مبارک مواجه می شوند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات گرانی خرما مسئله صادرات می باشد، گفت: ما در استان تولید خرما نداریم و این گرانی در مبدا می باشد که برخی ها دلیل آن را صادرات می دانند که در حال محدود و ممنوع شدن است.

رئیس سازمان صمت استان قم افزود: در حال حاضر ما درکشور کمبود خرما نداریم اما یکی از دلایل گرانی امروز خرما مسئله صادرات می باشد.

, قم فردا,
,
,
,
,

همچنین یکی دیگر از کالای اساسی مردم در این ماه شکر می باشد که علیرغم گفته مسئولین که شکر در استان به میزان نیاز توزیع شده است اما خلاف این مسئله در بازار دیده می شود و حتی می توان گفت برخی مواقع قیمت ها به چند برابر قیمت مصوب هم رسیده است.

هیچ کمبودی در زمینه تخصیص و تأمین شکر وجود ندارد

,
,
, هیچ کمبودی در زمینه تخصیص و تأمین شکر وجود ندارد,

در این خصوص بهزاد رادمنش مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با بیان این که فعلا هیچ کمبودی در زمینه شکر نه در سطح کشور و نه در سطح استان قم دیده نمی شود عنوان کرد: امید است که مردم شریف استان هم دست در دست ما بگذارند و با بسنده کردن به خرید ضروری اقلامی مانند شکر، یاریگر مسئولان در ثبات وضعیت و بازگشت به حالت عادی باشند.

توزیع شکر در استان، نیازمند نظارت بیشتر است

, قم فردا,
,
, توزیع شکر در استان، نیازمند نظارت بیشتر است,

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی قم افزود: قند و شکر بعد از ورود به استان برای تأمین نیازهای بازار مصرف خانوارها در فروشگاه های زنجیره ای و همچنین شرکت های تعاونی توزیع می شود که البته به نظر می رسد که در این زمینه ، باید نظارت بیشتری صورت گیرد.

در هر حال این روز ها برخی کالای ضروری و اساسی مردم که در ماه مبارک بیشتر بر سر سفره مردم قرار دارد به علت های مختلف گران شده است که برخی از این علت ها می تواند توزیع نامناسب، نبود مدیریت مناسب، عدم نظارت مناسب، هجوم مردم، خرید بیشتر از مصرف توسط مردم، احتکار خانگی، گرانی ارز، صادرات، سیل و... باشد.

,
,
,

اما آنچه در این بین مسلم است این گرانی ها با مدیریت و نظارت مناسب از بین می رود چراکه برخی گرانی ها ربطی به نبود کالا و یا گرانی ارز و... ندارد فقط و فقط نیازمند مدیریت و نظارت مناسب است که امیدواریم در راس مدیریت ابتدا دولت و سپس مسئولین استان ها بتوانند این مسئله را به درستی و خوبی انجام دهند.

انتهای پیام/

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه