اخبار داغ

گرگشو، جشن نیمه رمضان برای کودکان غرب هرمزگان/ فرهنگ کهنی که همچنان پا برجاست

گرگشو، جشن نیمه رمضان برای کودکان غرب هرمزگان/ فرهنگ کهنی که همچنان پا برجاست
مراسم گرگشو که همزمان با شب ولادت امام حسن مجتبی(ع) برگزار می شود کودکان و نوجوانان پارسیانی با در دست داشتن کیسه به صورت دسته جمعی به درب منازل مختلف رفته و طلب شرینی جات می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ گرگشو، که در میان مردم جنوب کشور به  قرقعیان، قرنقعوه نیز شهرت دارد،  رسمی دیرینه ای بوده که در میان عرب زبان هرمزگان به خصوص مردم پارسیان رواج دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

مراسم گرگشو که همزمان با شب ولادت امام حسن مجتبی(ع) در شب 15 رمضان برگزار می شود کودکان و نوجوانان پارسیانی با در دست داشتن کیسه و سبد به صورت دسته جمعی به درب منازل آن منطقه رفته و طلب گرگشو می کنند و صاحب خانه ها نیز با مواد خوراکی و تنقلات که بیشتر از شیرینی جات و خوراکی ها محلی بوده از آنها پذیرایی و شیرینی را در کیسه های آنها قرار می دهند.

,

, ,

مردمان دیار پارسیان بر این عقیده هستند که در شب ولادت امام حسن مجتبی(ع) اگر این سنت را اجرا کرده و نذری های مختلف در سبد کودکان و نوجوانانی که به درب منازل آنها رجوع می کنند قرار دهند گره از مشکلاتشان باز می شود و حاجت روا می شوند.

,

اهالی پارسیان که مردمان با اصالت و پر محتوا هستند از این رسم دیرینه آگاهی داشته و از قبل برای شب نیمه رمضان تنقلات و شیرینی جات آماده می کنند؛ کودکان و نوجوانان پارسیانی نیز بعد از نماز مغرب و عشا و افطار با خواندن شعرهایی از جمله گرنگعوه گرگیعوه ، عطونا من مال الله ، الله ایخلی عبدالله  که همگی شامل دعای خیر نیز می باشد به شادی پرداخته و به درب منازل شهروندان پارسیانی مراجعه می کنند.

,

, ,

به گفته اهالی منطقه پارسیان این جشن صرفا جهت شادی کودکان بوده و ریشه تاریخی آن به عصر فاطمیون باز می گردد و فاطمیون این جشن را در شب ولادت امام زمان(عج) در نیمه شعبان برگزار می کردند که و بعد از سقوط فاطمیون این رسم در میان مردم عرب زبان از نیمه شعبان به نیمه رمضان انتقال یافته است.

,

مشابه جشن گرگشو در نیمه شعبان با عنوان آردگیز گردانی در شرق و مرکز هرمزگان به خصوص در شهرستان میناب و بندرعباس نیز با همین سبک و سیاق برگزار می شود و در مراسم آردیز گردانی کودکان صورت خود را با دستاری می پوشانند که دیده نشوند.

,

 

,

, ,

 

,

در مراسم گرگشو کودکان از بهترین لباس ها محلی که معمولا نو  بوده و از رنگ های شاد مانند نارنجی، قرمز، سبز و سفید بوده بر تن می کنند و خانواده های پارسیانی بر حسب نوع معیشت و فرهنگ زندگیشان از کودکان و نوجوانان پذیرایی می کنند.

,

هرمزگان که به دیار نخل و شرجی شهرت دارد و درختان سر به فلک کشیده خرما در آن به وفور وجود دارد زنان با سلیقه پارسیانی از میوه درخت نخل استفاده کرده و برای مراسم گرگشو شیرینیجات محلی با خرما درست می کردند اما امروزه بر حسب پیشرفت تکنولوژی تنها برخی از خانواده های پارسیانی رنگینگ و کلمپه خرما درست می کنند و مابقی آنها از شیرینی جات و تنقلات آماده به کودکان و نوجوانان می دهند.

,

, ,

این جشن علاوه بر اینکه پیام آور شریک شدن در شادی اهل بیت بوده اثرات تربیتی برای بذل و بخشش دارد و خانواده ها به کودکان یاد می دهند که بخشش داشته باشند که این امر به نوبه خود دارای اثرات تربیتی فراوانی است.

,

هر چند که جشن گرگشو با گذشت زمان علاوه بر اینکه کهنگی به خود نگرفته بلکه هر ساله مورد استقبال افراد بیشتری نیز قرار می گیرد اما همت والای مسئولان استان را می طلبد که از این مراسم حمایت کنند و حداقل آن را به ثبت ملی برسانند تا این رسم که از دیرباز با شور و اشتیاق پارسیانی ها برگزار می شود برای همیشه پایدار بماند.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه