اخبار داغ

رئیس اداره میراث فرهنگی آمل:

آمل قدمت ۳۰ هزار ساله دارد /وجود ۹۱ هکتار بافت قدیمی

آمل قدمت ۳۰ هزار ساله دارد /وجود ۹۱ هکتار بافت قدیمی
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آمل قدمت تاریخی شهر آمل را با توجه به آثار کشف شده در منطقه بلیران قریب به 30 هزار سال دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، مهدی بهمنی به مناسبت روز میراث فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به اینکه یکی از کارهایی که می‌تواند این روز را به جامعه معرفی کند تاسیس موزه است اظهار کرد: در آمل 2 موزه وجود دارد، یکی از آن موزه تاریخ  پیشینه و فرهنگ این شهر است و چیزهایی که از گذشتگان برای ما به ارث رسیده در این موزه به نمایش گذاشته شده است و دیگری موزه شهدای آمل است که لوازم شخصی و وصایای شهدای عزیزمان در آن قرار دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نقل از بلاغ, بلاغ,

 

,

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی ارثی است که از گذشتگان به ما رسیده افزود: این ارث فرهنگی مانند چراغ راه، برای شناسایی فرهنگ، سنت  و شیوه زندگی نیاکان ماست، که بدانیم پیشینیان ما در گذشته چگونه زندگی می‌کردند، بسیاری از اطلاعاتی که امروزه در مورد گذشته در اختیار داریم، به واسطه آثار تاریخی به دست آوردیم، به همین خاطر این آثار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

,

 

,

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آمل قدمت تاریخی شهر آمل را با توجه به آثار کشف شده در منطقه بلیران قریب به 30 هزار سال دانست، عنوان کرد:  نزدیک به 61 آثار ثبتی، 280 آثار حفاظتی و همچنین 91 هکتار بافت تاریخی در این شهرستان وجود دارد، که تحت نظارت و پایش روزانه ی اداره میراث فرهنگی است.

,

 

,

وی با اشاره به فعال سازی پژوهش‌های آتی در حوزه میراث فرهنگی عنوان کرد: امسال مقرر شد بناهای تاریخی را شناسایی و برای بناهای حفاظتی که قابلیت به ثبت رساندن دارند، پرونده سازی کرده و به اداره کل  میراث فرهنگی معرفی تا در لیست فهرست آثار ملی قرار بگیرد.

,

 

,

بهمنی ادامه داد: قسمت دیگری از فعالیت‌های پژوهشی این اداره مربوط به شناسایی و جمع آوری اطلاعات در مورد فرهنگ بومی‌و منطقه ای است که در صورت رسیدن به نتیجه مطلوب حتما آنها را به ثبت میرسانیم.

,

 

,

وی با بیان این که شهرستان آمل جزء شهر‌های قدیمی‌ایران محسوب میشود افزود: 91 هکتار بافت قدیم در داخل شهر وجود دارد، که دارای ضوابط خاص میراثی هستند و افرادی که قصد تاسیس بناهای جدید را در اطراف این مناطق دارند ملزم به رعایت حقوق ارتفاعی و هم خوانی نمای بنای احداثی با نمای بافت تاریخی خواهند بود.

,

 

,

بهمنی همچنین در پاسخ به وضعیت ساختمان منوچهری و بقعه ی شمس آل رسول(آتشکده) گفت : ساختمان منوچهری از طریق صندوق حفظ و احیاء مجددا مرمت و بازسازی شد و مورد بهره برداری قرار گرفته و برای بازدید عموم آزاد است.

,

 

,

وی ادامه داد: بقعه شمس آل رسول در سال‌های گذشته چندین با مرمت شده، اما به دلیل اینکه بناهای تاریخی باید به همان شکل و شیوه نگهداری شوند، مجددا آسیب دیده است که در صورت لزوم این بنا را مجددا مرمت خواهیم کرد.

,

 

,

این مسئول ضمن بیان اینکه تلاش این مجموعه بدون حمایت همکاری مردم فایده ای نخواهد داشت، تصریح کرد: از مردم و همشهریان خواهشمندم در صورت مشاهده ساخت و ساز غیر مجاز در اطراف بنا‌های تاریخی و حتی در قسمت بافت تاریخی  شهرمان حتما اطلاع رسانی کنند، تا از ناهمگونی داخل بافت جلوگیری شود.

,

 

,

وی با بیان  اینکه هر شهروند به عنوان یک حافظ میراث فرهنگی است، تاکید کرد: با توجه به این که وسعت شهرستان آمل وسیع است، علاوه بر اینکه در داخل شهر بناهای تاریخی وجود دارد، در روستا‌های اطراف آمل،  بخش لاریجان نیز بناهایی با قدمت بالا قرار دارد، به همین خاطر به کمک هیات امنای روستاها ، شوراهای محل، دهیاری‌ها و خود شهروندان نیازمندیم، تا در این راستا همکاری کنند.

,

 

,

رئیس اداره میراث فرهنگی در پایان یادآور شد: از شهرداری و شورای شهر بابت استقبال و حمایت از طرح هم خوانی بافت‌ها و همچنین از شهروندان برای رسیدن به هدف میراثی مان یعنی حفظ هویت  بافت تاریخی آمل تشکر می‌کنم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه