اخبار داغ

گزارشی از عملکرد شورای شهرقزوین؛

ردپای افراد هیچ‌کاره در پیگیری طرح‌های شهری/ مسئولانی که به جای عمل، رفتار دلال‌های معاملات ملکی را دارند

ردپای افراد هیچ‌کاره در پیگیری طرح‌های شهری/ مسئولانی که به جای عمل، رفتار دلال‌های معاملات ملکی را دارند
شورای اسلامی شهرها و روستاها نقش مهمی را در مدیریت شهری و آینده شهر به عهده دارند اما امروز به نحوه عملکرد انتقادهای فراوانی به شورای شهر قزوین وارد است که لازم است مورد توجه جدی قرار گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا از اسفندماه سال 77 برای نخستین بار اجرایی شد و پس از گذشت زمان همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و هر چهار سال یک بار به صورت مستمر برگزار می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

در قزوین پنجمین دوره شورای شهر در سال 96 برگزار شد و در آن 321 فرد تائید صلاحیت شده در 28 اردیبشهت ماه به رقابت پرداخته و در نهایت 9 نفر شامل 6 اصلاح طلب، 2 اصولگرا و یک مستقل به عنوان اعضای شورا انتخاب شدند.

,

از جمله مهم‌ترین وظایف شورای شهر مدیریت امور شهری، تلاش برای رفع کمبودها و نقص‌ها و رشد و اعتلای شهر و سطح زندگی شهری است.

,

در اقدامات انجام شده همواره باید حقوق مردم به عنوان شهروند و همچنین حقوق شهر به عنوان موجودی مستقل و دارای حیات رعایت رعایت شود؛ درواقع افراد انتخاب شده و حاضر در مدیریت شهری نسبت به این امور دارای وظیفه هستند.

,

رعایت هر یک از این حقوق و عملکرد مثبت و رو به رشد در مقابل آن‌ها، انجام فعالیت‌ها و اقدامات خاصی را می‌طلبد؛ می‌توان گفت عملکرد درست و رو به رشد؛ علاوه بر توجه به افراد مستلزم نگاه به شهر به عنوان موجودی مستقل است.

,

اکنون 2 سال از آخرین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌گذرد؛ به همین مناسبت عملکرد شورای کنونی شهر قزوین را از نگاه کارشناسان شهری بررسی کردیم.

,

عقب گرد شورا در دوره حاضر

, عقب گرد شورا در دوره حاضر,

غلامحسن اسلامی صدر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار می‌کند: در ارتباط با شوراهای اسلامی شهرها به نظر می‌رسد در استان و شاید در سطح کشور دچار مشکلاتی بیشتر از دوره‌های قبل هستیم.

,

وی ادامه می‌دهد: علی رغم اینکه انتظار می‌رود با گذشت زمان شوراها به بلوغ برسند و نقش خود را به درستی و برابر قوانین و از آن مهم‌تر برابر فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره) ایفا کنند، متاسفانه این دور از شورا شاهد عقب گرد در این حوزه هستیم.

,

مدیرکل اسبق دفتر امورشهری و شوراهای استانداری قزوین ابراز می‌کند: در استان قزوین شاهد وضعیت مطلوبی در شوراهای اسلامی شهرها نیستیم و در زمان انتخابات شوراها در برخی موارد، شاهد ورود افرادی با حداقل صلاحیت شخصی تخصصی به شوراها بوده‌ایم و اکنون با گذشت بخشی از دوره ضعف‌ها و مشکلات نمایان شده است.

,

وی اضافه می‌کند: معمولاً شورای شهر قزوین سطح بالاتری از سایر شوراهای استان داشت که البته در این دوره تفاوتی در این زمینه دیده نمی‌شود.

,

اصرار عجیب بخشی از شورا بر تغییر کاربری باغستان

, اصرار عجیب بخشی از شورا بر تغییر کاربری باغستان,

کارشناس امور شهری عنوان می‌کند: اصرار بخشی از شورای شهر قزوین بر تغییر کاربری و اجرای طرح‌های بی حاصل در باغستان سنتی عجیب به نظر می‌رسد.

,

وی ادامه می‌دهد: اجرای کمربندی شرق در باغستان سنتی با فاصله بسیار کم از شهر، نه نتها مشکلات ترافیکی را حل نخواهد کرد، بلکه باعث تخریب ده‌ها هکتار از باغات و تغییر کاربری خواهد شد.

,

اسلامی صدر تاکید می‌کند: با تجاوز به حریم و بستر رودخانه ارنجک در آینده شاهد وقوع سیلاب‌هایی شبیه سیل فاجعه بار در شیراز خواهیم بود.

,

وی بیان می‌کند: شنیده شده بخشی از شورا با هدایت و همراهی قدرتی خارج از شورا وزیر متولی این حوزه را متقاعد به عدم پیگیری و شکایت کرده‌اند که اقدامی بسیار عجیب و خطرناک است.

,

مدیرکل اسبق دفتر امورشهری و شوراهای استانداری قزوین ادامه می‌دهد: درواقع شورا با توسل به فردی بدون مسئولیت در نظام با حکمت و یا بدون حکمت پیگیر اجرای طرحی شده که قطعاً آینده شهر را به خطر خواهد انداخت و قطعاً بهره‌ای که افراد صاحب رانت از اجرای اینگونه طرح‌ها خواهند برد عاید مردم شهر نمی‌شود.

,

وی اذعان می‌کند: بهترین راهکار برای رفع شبهات در ارتباط با کمربندی شرقی این است که رئیس شورای شهر قزوین کلیه اسناد مربوط به این طرح را که شامل نقشه نهایی مسیر کمربندی، فهرست مالکین اطراف مسیر و متن توافقات با مالکین است را منتشر کند.

,

کارشناس امور شهری ادامه می‌دهد: از فردی که عضو شورا می‌شود و وکالت مردم را به عهده می‌گیرد انتظار میرود بیشتر به امنیت و رفاه موکلین خود فکر کند.

,

وی ابراز می‌کند: باوجود اینکه بخشی از شورا بدون تخصص و تجربه در حوزه مسائل شهری و با هدایت جریانی خاص وارد شورا شده‌اند؛ اکنون که بعنوان وکیل مردم هستند، باید شأن این جایگاه را حفظ کنند.

,

فعالیت‌هایی شبیه به دلال معاملات ملکی در بطن شورا

, فعالیت‌هایی شبیه به دلال معاملات ملکی در بطن شورا,

اسلامی صدر ادامه می‌دهد: برخی از اعضای شوراها رفتارهایی دارند که بیشتر به اقدامات افراد فعال در بنگاه‌های معاملات ملکی و دلال‌هاست شباهت دارد و قطعاً اینگونه رفتارها در انتخاب شهرداران و برنامه‌های شهرها اثر خواهد داشت.

,

وی اظهار می‌کند: ضعف شورا در یک دوره، بر شهر و حتی آینده بلند مدت شهر اثرات سوء خواهد داشت؛ برای نمونه اقدامات یک شورا و مدیر در شیراز پس از پانزده سال خود را با یک فاجعه نشان داد. 

,

مدیرکل اسبق دفتر امورشهری و شوراهای استانداری قزوین در پایان تاکید می‌کند: درواقع ضعف عملکرد، جایگاه شوراها و مدیریت محلی را در اذهان مردم تخریب می‌کند.

,

چند دستگی همفکران در شورای شهر

, چند دستگی همفکران در شورای شهر,

محمدحسین شفیعی‌ها نیز به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: طبعاً باتوجه به فضایی که دوستان اصلاح طلب در دوره انتخابات پنجم شورای شهر قزوین ایجاد کرده و وعده‌های فراوان و جلب توجه کننده داشتند، رأی مردم را کسب کردند.

,

وی ادامه می‌دهد: باتوجه به وعده‌های داده شده، ارزیابی از عملکرد شورا در طول دو سال بسیار بسیار پایین‌تر از انتظار مردم است و این ناشی از گروه بندی و دسته‌بندی‌هایی است که بین همفکران در داخل شورا اتفاق افتاد.

,

دبیر حزب مؤتلفه قزوین ابراز می‌کند: دودستگی ایجاد شده در شورا موضوعی آسیب‌زاست؛ چراکه یک شورای یک دست در ارائه خدمات به مردم بهتر عمل می‌کند و پس از بررسی کارشناسانه به مسائل رأی می‌دهند.

,

وی اضافه می‌کند: برخی افراد در شورا منافع شخصی، امور تجاری و اقتصادی و دیدگاه خاص خود را دنبال می‌کنند و در مجموع در طول 2 سال، فعالیتی جدی که به زندگی مردم کمک کند اتفاق نیفتاده است.

,

قزوین در انتظار کارهای زیر بنایی

, قزوین در انتظار کارهای زیر بنایی,

این مسئول عنوان می‌کند: البته کارهای روبنایی و تزئینی انجام شده و چهره شهر زیبا شده با این حال در شهر به کارهای بنیادی و زیرساختی نیاز داریم و تحقق این موضوع تلاش بیشتر اعضای شورا و کاهش اختلاف نظرها را می‌طلبد.

,

وی ادامه می‌دهد: درواقع عملکرد خوب اعضای شورای شهر باید فارغ از اختلاف نظرها تمام هم و غم خود را صرف خدمت به مردم کنند تا بتوانند عملکرد خوبی داشته باشند.

,

شفیعی‌ها اذعان می‌کند: وقتی به انحای مختلف از اقشار مختلف مردم عوارض اخذ می‌شود و از این رو انتظار دارند خدمات بهتری برایشان ارائه شود و از عدم تناسب خدمات با عوارض و مالیات گله‌مند هستند.

,

وی اضافه می‌کند: خوشبختانه قزوین تاکنون از آسیب‌های فساد در اشکال مختلف مصون مانده است، اما از طرف دیگر لازم است انتظارات واقعی مردم نیز برآورده شود.

,

دبیر حزب مؤتلفه قزوین تاکید می‌کند: وقتی فردی درمعرض رأی مردم قرار گرفته و مورد اعتماد واقع می‌شود باید تصمیمات مهم و قابل توجهی داشته باشند.

,

باغستان و ترافیک دو موضوع مهم در مدیریت شهری

, باغستان و ترافیک دو موضوع مهم در مدیریت شهری,

وی ابراز می‌کند: در بارش‌های ابتدای سال، قزوین از سیل در امان بود و برآمده از تدابیر و حسن سیاست‌های مهندس کمالی در دوران مسئولیتش بود که مسیل‌ها و کانال‌های هدایت آب سطح شهر را ساماندهی کرد، امروز نیز مردم از این دست اقدامات انتظار دارند.

,

این مسئول ادامه می‌دهد: موضوع‌هایی همچون حفظ باغستان سنتی و ترافیک رنج دهنده شهر اقدامات بزرگی است که شورای شهر باید پیگیری کرده و برای آن برنامه داشته باشد.

,

وی بیان می‌کند: علی رغم اینکه سیاست کلی ترافیک شهر سال‌هاست تصویب شده مردم در هسته مرکزی شهر از عبور و مرور آرامی برخوردار نیستند و باید این موضوع بطور جدی پیگیری شود.

,

شفیعی‌ها اظهار می‌کند: انتظارات به حق مردم برآورده نشده و باتوجه به اینکه نگاه مردم مطالبه گر است به طور طبیعی حق دارند درباره چگونه هزینه شدن اعتباراتی که از مردم اخذ شده پرسش کنند و شورا نیز در مقابل این خواسته به حق موظف به پاسخگویی است.

,

لزوم ارائه گزارش عملکرد شورای شهر

, لزوم ارائه گزارش عملکرد شورای شهر,

حامد کبودوند به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: من تاکنون گزارش مکتوب و مستند از عملکرد دو ساله شورای شهر ندیده‌ام، اما می‌توان چند سؤال از آن‌ها داشت از جمله اینکه بودجه محقق آن‌ها در شهرداری به چه میزان بوده و از کدام ردیف‌های درآمدی حاصل شده است.

,

وی ادامه می‌دهد: برای شهر برنامه توسعه 5 و 20ساله تعریف شده؛ حال می‌توان پرسید سمت و سوی توسعه در فضای پایدار و نه جغرافیایی شهری به کدام سمت است.

,

عضو اسبق شورای شهر قزوین عنوان می‌کند: پرسش از پروژه‌هایی که در بازه 24 ماهه شروع شده و میزان بهره برداری از آن‌ها و درواقع ارائه گزارش کار مستند نیز از مواردی است که می‌توان از شورای شهر انتظار داشت

,

تصمیم گیری و نظارت دو وظیفه مهم شوراها

, تصمیم گیری و نظارت دو وظیفه مهم شوراها,

مصطفی صالحی نیز به خبرنگار اجتماعی صبح قزوین می‌گوید: شورا نهادی برخواسته از آموزه‌های دینی و قانون اساسی است و از سال 77 آغار به کار کرده است.

,

وی ادامه می‌دهد: عملکرد شورای شهر استان از ابتدا تاکنون مطلوب بوده و به جهت نوپابودن لازم است تمام دستگاه‌های اجرایی آن را پذیرفته و با این نهاد تعامل و هماهنگی داشته باشند تا به مشکلات مردم رسیدگی شود.

,

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری قزوین ابراز می‌کند: شورا به عنوان مدیریت محلی می‌تواند نیازهای مردم را تأمین کرده و حلقه رابط میان مردم و مسئولین باشد.

,

وی ادامه می‌دهد: انتقال مشکلات از طریق شورا و نظارت این نهاد می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات را حل کند.

,

این مسئول عنوان می‌کند: تصمیم گیری و نظارت دو وظیفه مهم و عمده شوراها است که از آغاز فعالیت تاکنون باتوجه به قوانین و ضوابط موجود، در حوزه تصمیم گیری موفقیت چشم گیری داشتند.

,

وی اضافه می‌کند: به نظر می‌رسد شوراها در حوزه تصمیم گیری در شهرسازی، وصول عوارض و بویژه در بخش بودجه‌ای موفق عمل کرده‌اند.

,

لزوم پرهیز از منافع افراد سودجو و سیاست زدگی

, لزوم پرهیز از منافع افراد سودجو و سیاست زدگی,

صالحی بیان می‌کند: شوراها در بخش نظارتی نباید از رسالت خود دور شوند و لازم است بر عملکرد شهرداری‌ها و مدیران شهری به دور از منافع افراد سودجو نظارت داشته باشند.

,

وی اذعان می‌کند: شوراها باید از صف بندی سیاسی و گروهی دوری کنند؛ درواقع شورایی موفق است که در راستای نیازها و منافع مردم حرکت کنند و اگر این نهاد در برخی شهرهای استان از کارکردهای اجتماعی و شهری فاصله گرفته‌اند به دلیل وابستگی حزبی و سیاسی است.

,

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری قزوین ادامه می‌دهد: لازم است شوراها از سیاسی کاری و سیاست زدگی به دور بوده و همیشه از منافع اقتصادی افراد خاص پرهیز کنند.

,

وی ابراز می‌کند: شهرهای استان ازجمله قزوین از سلایق سیاسی مختلفی شکل گرفته، باوجود این از بلوغ فکری بالایی برخوردارند؛ اختلاف نظرها که البته وجودش امری بدیهی است؛ اختلافات و دوقطبی شدن در دوره پنجم شورای قزوین را به دنبال نداشته که باعث مسرت و خوشحالی است.

,

توسعه شهر در گرو بلوغ فکری

, توسعه شهر در گرو بلوغ فکری,

این مسئول بیان می‌کند: بلوغ فکری در شورای شهر؛ توسعه و پیشرفت شهر و همچنین افزایش اعتماد عمومی و مشارکت مردم را به همراه خواهد داشت.

,

وی اضافه می‌کند: اگر در برخی شهرهای استان دسته‌ای اختلافات بین اعضای شورا دیده می‌شود به این علت است که این نهاد در آنجا نوپا بوده و هنوز بلوغ فکرایی شورایی شکل نگرفته است.

,

صالحی اظهار می‌کند: در دوره جدید با درایت و مدیریت استاندار، شوراهای اسلامی شهرهای استان تعامل خوبی را با مدیریت استان و دفتر امور شهری برقرار کرده‌اند که می‌تواند در حل مسائل و مشکلات شهر مفید باشد.

,

شفافیت ناکارآمدی و فساد را کنترل می‌کند

, شفافیت ناکارآمدی و فساد را کنترل می‌کند,

وی ابراز می‌کند می‌دهد: لازم است مدیران شهری برای جلب رضایت و افزایش اعتماد آحاد مردم نسبت به شفاف سازی در شهرداری و شوراها اقدام کنند که البته حرکت بسوی مسیر شفافیت است.

,

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری قزوین ادامه می‌دهد: به میزانی که تصمیم گیری‌ها از شفافیت برخوردار باشند تأثیر بسیار مثبتی بر عملکرد شهرداری‌ها و شوراها خواهد داشت.

,

وی عنوان می‌کند: شوراها می‌توانند با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها، فضای مجازی و الکترونیکی تمام تصمیمات، برنامه کمیسیون‌ها، مصوبات و عملکردشان را شفاف سازی و منتقل کنند.

,

این مسئول اضافه می‌کند: در راستای شفاف سازی براساس قانون، شوراهای اسلامی شهرها به ایجاد سامانه‌ای الکترونیکی برای بیان عملکرد بصورت مستمر و دائم مکلف شده‌اند و این کار در آینده نزدیک در استان عملی خواهد شد.

,

وی اظهار می‌کند: شفافیت در عملکردها برای جلوگیری از ناکارآمدی و فساد اداری مفید است و با فراهم شدن بسترهای الکترونیکی این امکان فراهم می‌شود.

,

لزوم تعامل مدیران با رسانه‌ها

, لزوم تعامل مدیران با رسانه‌ها,

صالحی می‌گوید: از تمام شوراها و مدیران شهری می‌خواهیم رسانه‌ها را درکنار خود ببینند و برای توسعه و ساخت شهر ایمن، آسوده و بانشاط از این ظرفیت استفاده کنند.

,

وی در پایان تاکید می‌کند: همکاری و تعامل مسئولان با رسانه‌ها امری ضروری است که می‌تواند در ارتقای کیفیت زندگی شهری، توسعه شهر و انتقال مسائل و مشکلات به مسئولین مفید باشد.

,

دوری از منفعت طلبی تنها مسیر نجات شهر قزوین

, دوری از منفعت طلبی تنها مسیر نجات شهر قزوین,

ورود به عرصه شوراها مهمترین ابزاری است که بتوان در مسیر پیشرفت شهر یا تخریب توسعه شهری قدم برداشت. برای عده ای ورود به شورای شهر پلی است تا به منافع خود چنگ انداخته و به دور از وعده‌های تبلیغاتی خود در دوران انتخابات، به سرمایه اندوزی و داد و ستد بپردازند و آنچه در این میان یه چشم نمی‌آید منفعت شهر و مردم است.

,

دوری از منفعت طلبی تنها مسیر نجات شهر قزوین است و امروز قزوین و شهروندانش نیاز مبرم به تحقق این مسئله دارند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه