اخبار داغ

اصرار از هنرمندان، انکار از مسئولان فرهنگی/ وقتی همتی برای حفظ ظرفیت هنرمندان بومی در البرز نیست

اصرار از هنرمندان، انکار از مسئولان فرهنگی/ وقتی همتی برای حفظ ظرفیت هنرمندان بومی در البرز نیست
با وجود گذشت نزدیک به یک دهه از عمر استان البرز، فقدان برخی نهادهای تصمیم گیر و تاثیر گذار در عرصه استفاده از ظرفیت هنر و هنرمندان بومی در برنامه ها و تصمیم گیری های فرهنگی، مظلومیت موضوع فرهنگ و هنر و مغفول ماندن ظرفیت های قابل استفاده در همین زمینه ها بیش از پیش خودنمایی می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ موضوع فرهنگ، هنر، هنرمندان و مشکلات، موانع و مواضع مسئولان در برابر آن، موضوعی است که در سالهای اخیر پایگاه خبری "تیتریک" بارها به آن در گزارش ها و اخبار گوناگون پرداخته است. استان البرز و شهر کرج با توجه به صدور چهره های ملی و گاهی بین المللی در عرصه هنر، هیچگاه نتوانسته است بهره کافی، جامع و به موقع از ظرفیت های هنری خود برده و برای موضوع فرهنگ و هنر این استان که موضوعی است بس مهم و تاثیر گذار در اجتماعات شهری استان که با معضلات فرهنگی عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند، ببرد.

شاید بتوان گفت در سالهای اخیر فرهنگ و هنر استان حرف های خوبی برای گفتن دارد از حضور هنرمندان تئاتر استان در جشنواره بین المللی تئاتر فجر، تئاتر رضوی  گرفته تا اکران فیلم های جشنواره فجر ، همچینین برگزاری جشنواره موسیقی فجر در استان، میزبانی  دو دوره جشنواره ملی رضوی در حوزه نقاشی و نگارگری، فعالیت های گوناگون گروه های صنایع دستی و هنرمندان تجسمی و ... تنها اشاره ای به دریای فعالیت های هنرمندان البرزی در عرصه ملی و بین المللی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,

با این وجود شاهد هستیم حضور کم رنگ که نه گاهی بیرنگ هنرمندان و متخصصین این امر در جایگاه اجرا و حتی تصمیم گیر در مسائل فرهنگی و هنری استان هستیم، گاهی و شاید به کرار دیده می شود که مثلا برای برگزاری جشن های مختلف فرهنگی و هنری مسئولان فرهنگی استان از هنر هنرمندان بومی استفاده نمی کنند، گمان می رود متولیان فرهنگی البرز  هنرمندان بومی استان را نمی شناسند و یا اگر می شناسند بهایی به آنها نمی دهند.

,

برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری مختلف با حضور هنرمندان کشوری و ملی در استان هنر خیز البرز جز لطمه زدن و فرار هنرمندان بومی استان ثمره ای در پی نداشته و نخواهد داشت.

,

امروز فرهنگ و هنر البرز از عدم توجه به هنرمندان بومی این استان رنج می برد و این باعث شده هنرمندان البرزی برای دیده شدن هنر خود برای اجرای تئاتر، موسیقی ، فیلم...به تهران و شهرهای بزرگ مراجعه کنند.

,
, ,

هنرمندان بومی کشوری مثل حمیدرضا تاج دولتی بازیگر فیلم محمد رسول الله و یتیم خانه ایران ، محمد عسگری بازیگر نقش ابولهب فیلم محمد رسول الله و دستیار کارگردان فیلم تنگه ابوقریب و قصر شیرین، پرویز بزرگی بازیگر سریال بانوی عمارت و شهرزاد، داوود فتعلی بیگی رییس انجمن تعزیه ایران و دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی و ...همگی البرزی هستند که متاسفانه مسئولان فرهنگی استان برای بهره بردن از این هنرمندان در استان برنامه ای ندارند و این ها تنها ساکن در البرز هستند و هنر خود را در شهرهای بزرگ اجرا می کنند.

,

هنرمندان بومی استان از بهاء ندادن به هنرمند بومی استان به شدت رنج می برند لذا اگر مسئولان فرهنگی و هنری به این بی توجهی ها ادامه دهند مطمئنا در سال های آینده البرز، استانی خالی از هنر و هنرمند خواهد شد.

,
 
,

اخیرا شاهد بودیم که به دعوت متولی برگزاری جشنواره لاله ها در کرج با هزینه کرد میلیونی یک گروه موسیقی از تهران برای اجرا در مراسم افتتاحیه این جشنواره حاضر شد، در صورتی که معاونت فرهنگی شهرداری کرج می تواند با صرف یک سوم این هزینه ضمن صرفه جویی در هزینه ها از ظرفیت هنرمندان بومی استفاده کند تا هنر هنرمند بومی دیده شود و هنرمند استان بین مردم عادی شناخته شود . ولی رویه ای که معاونت فرهنگی شهرداری کرج در پیش گرفته نشان از این دارد که به هنر هنرمند بومی بهایی داده نمی شود.

,

یک دهه از عمر این استان می گذرد تازه یک سال است که شهر کرج صاحب کمیسیون فرهنگ و هنر در شورای شهر شده است و این نشان از مظلومیت فرهنگ و هنر در این استان دارد.

,
 
,

می توان گفت مسئولان فرهنگی و هنری در البرز در خواب به سر می برند و عدم توجه به هنر  و هنرمند بومی مهر تایید ی بر این ادعاست.

,

سرگردانی معیشتی هنرمند تئاتر البرز در مسیر پایتخت/زیرساختهای فرهنگی البرز پاسخگوی نیاز هنرمند نیست

,

مریم ولدی هنرمند و عضو انجمن سینمای جوانان استان البرز در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: فیلمسازان البرزی همه ساله تولیدات خوبی در عرصه فیلم کوتاه، نیمه بلند و بلند دارند و در عرصه های مختلف سینمای ملی و بین المللی درخشیده اند ولی متاسفانه ما هنوز در هیچ سینمای استانی سانسی برای اکران فیلم های هنرمندان بومی استان نداریم تا تولیدات آنها دیده شود.

, تیتریک,

وی ادامه داد: مسئولان فرهنگی استان هم برای تولید آثار سینمایی خود از هنرمندان کشوری استفاده می کنند و هنرمندان بومی همیشه به فراموشی سپرده می شوند و ما برای دیده شدن هنر خود در جشنواره ها ، تهران و شهرهای بزرگ محتوا تولید می کنیم و هنر خودمان را آنجا  به ثبت می رسانیم.

,

امید کریمی هنرمند تئاتر البرزی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک " گفت: هنرمندان تئاتر استان در هر جشنواره ای شرکت کردند افتخاری برای استان کسب نمودند ولی متاسفانه تئاتر در البرز نه تنها مشتری ندارد بلکه با قرار گرفتن مکان تئاتر شهر کرج در نقطه ای کور، عدم توجه مسئولان استانی به تئاتر و ... سبب شده اکثر هنرمندان بومی استان در تهران تئاتر خود را روی صحنه می برند .

, تیتریک,
, ,

وی ادامه داد: تئاتر در تهران هم دیده می شود و هم مشتری دارد و هنرمند چنان در بین مردم ارزشمند است که هیچ گاه غرورش خدشه دار نمی شود، من برای اجرای تئاتر در البرز حتی از جیب نیز هزینه کردم اما نه تنها دیده نشد بلکه مسئولان فرهنگی و هنری استان نیز برای این هنر ارزشی قایل نمی شوند.

,

امید بخشی هنرمند تجسمی استان در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: استان البرز از نظر توانمندی بعد از تهران در زمینه هنرهای تجسمی بالاترین رتبه را در سطح کشور داراست .

, تیتریک,

وی در ادامه با بیان اینکه هنرمندان تجسمی برای کسب درآمد و دیده شدن آثار خود به تهران مراجعه می کنند، بیان کرد: البرزT استان هنرخیزی در عرصه تجسمی است و نمایشگاه های گروهی تجسمی و کارگاه های آزاد تجسمی بسیاری با همت انجمن تجسمی استان برگزار می شود ولی متاسفانه هنر های تجسمی اصلا بین مسئولان فرهنگی و هنری جایگاهی ندارد.

,

بخشی تاکید کرد: مسئولان فرهنگی شهرداری حتی حاضر نیستند دیوارهای خالی شهر را برای زیبایی مناظر شهری در اختیار هنرمندان تجسمی قرار دهند تا با عرضه هنر هنرمندان بومی علاوه بر زیبایی شهر به هنرمند تجسمی بهاء داده شود.

,
, ,
 
,
 کمیسیون هنر دغدغه های هنرمندان البرزی را پیگیری می کند
,

رحیم خستو رییس کمیسیون فرهنگ و هنر شورای شهر در گفتگو با "خبرنگار تیتر یک" گفت: این کمیسیون از سال گذشته فعالیت خودش را به صورت رسمی آغاز کرده و با مسئولان انجمن های مختلف فرهنگی و هنری استان جلسه داشتیم و از مشکلات فرهنگ و هنر استان مطلع هستیم.

, تیتر یک,

وی ادامه داد: در سال جاری کمیسیون فرهنگی استان تلاش می کند تا به مشکلات هنرمندان بومی استان رسیدگی کند و برای رونق اقتصاد هنر در استان و توجه بیشتر به هنرمندان بومی برنامه های بلند مدت اجرا کنیم.شود.

,

خستو تاکید کرد: هنرمندان بومی استان رنج های بسیاری تحمل کردند تا هنرشان در استان دیده شود و من بر این مهم واقف هستم لذا  این کمیسیون برای رسیدگی به امور هنرمندان استان تشکیل شده است و طی جلسه ای که با حضور هنرمندان و اصحاب رسانه برگزار خواهد شد، گزارش عملکرد این کمیسیون و اقداماتی که در جهت برداشتن گام های مهم برای فرهنگ و هنر استان انجام شده است، به گوش مردم خواهد رسید.

,
, ,
 
,

وقتی مسئولین فرهنگی البرز توپ کم کاری خود را به زمین هنرمندان می اندازند

,

سید علی اکبر میروکیلی معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج در رابطه با موضوع مطرح شده توسط خبرنگار "تیتریک" مبنی بر اینکه هنرمندان بومی گله دارند که معاونت فرهنگی شهرداری برای اجرای برنامه فرهنگی و هنری از ظرفیت های هنری استان استفاده نمی کنند، گفت: من این موضوع را نغز می کنم ما اکنون در خانه هنرمندان همه انجمن های مربوط به هنرهای مختلف که هفت انجمن می شوند را دعوت کردیم تا بتوانیم از ظرفیت های آنها استفاده کنیم.

, تیتریک,

معاونت فرهنگی شهرداری کرج متولی برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری و مناسبتی استان است و کیفیت هر برنامه ای به میزان اعتباری که به آن اختصاص داده است بر می گردد و هرچقدر اعتبار بیشتر باشد برنامه با کیفیت بهتری برگزار خواهد شد.

,

دسته ای از برنامه های فرهنگی و هنری که در استان اجرا می شود از ارشاد مجوز دریافت می کنند و سالن را اجاره می کنند، معاونت فرهنگی شهرداری کرج روی این دسته از برنامه ها هیچ گونه نظارتی ندارد.

,

معاونت فرهنگی شهرداری کرج در حال تهیه شناسنامه ای از هنرمندان بومی استان است تا برای اجرای برنامه های فرهنگی مختلف از هنرمند بومی در خور آن برنامه استفاده کند و رحیم خستو به عنوان رییس کمیسیون هنر در واقع محوریت این توسعه را به عهده دارد.

,

خانه هنرمندان پس از اخذ مصوبه شورای اسلامی شهر به هنرمندان استان واگذار می شود تا هنرمندان از این فضا برای تولید آثار هنری خود استفاده کنند.

,

معاونت فرهنگی شهرداری کرج تمام سعی خود را می کند که برای اجرای برنامه های فرهنگی از 100 درصد ظرفیت هنرمندان بومی استفاده کند، فقط زمانی از هنرمدان ملی و کشوری استفاده می شود که هنرمند بومی برای اجرای برنامه زمان خالی نداشته باشند.

,

آنچه که مسئولان و متولیان فرهنگی بیان می کنند با آنچه در عمل می بینیم تناقض دارد و هنرمندان بومی از بهاء ندادن به هنرشان رنج می برند.

,

مظلومیت فرهنگ و هنر در البرز مشهود است و کارهای فرهنگی و هنری در این استان جزیره ای انجام می شود و انسجامی بین برنامه ها وجود ندارد.

,

امید است در سال "رونق تولید" شاهد انسجام بیشتر بین مسئولان فرهنگی باشیم تا ضمن رشد برنامه های فرهنگی و هنری در استان ، هنر هنرمند بومی در این برنامه ها به منصه ظهور گذاشته شود و البرز استانی هنرخیز باقی بماند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه