اخبار داغ

همنوایی قابل تأمل اعراب با واشنگتن و تل آویو/بازی در زمین «ترامپ»

همنوایی قابل تأمل اعراب با واشنگتن و تل آویو/بازی در زمین «ترامپ»
موضع گیری ها و اظهار نظرهای مقامات عربی حوزه خلیج فارس را طی روزهای اخیر می توان در چارچوب تلاش های آمریکایی صهیونیستی برای متشنج جلوه دادن منطقه دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بررسی اظهار نظرهای مقامات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس طی روزهای اخیر در خصوص منطقه به ویژه ایران نشان دهنده آن است که این کشورها تلاش دارند تا هر چه بیشتر خود را همراه با مواضع آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه تهران نشان دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
«انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجی امارات به تازگی مدعی شده که امارات به کاهش تنش‌ها در منطقه پایبند بوده و خواستار ثبات در منطقه هستیم. اظهارات وزیر امور خارجه ایران توخالی بوده و ایران بر خلاف آن چیزی که در منطقه انجام می‌دهد حرف می‌زند. با واشنگتن توافق داریم که ایران دلیل اصلی بی ثباتی در منطقه بوده و از ایران می‌خواهیم که در راستای بهبود سیاست‌های خود با کشورهای منطقه و جهان گام بردارد.
,
 
,
پادشاه بحرین نیز همنوا با دیگر مقامات عربی به تازگی گفته که بحرین کاملا آماده بوده و می تواند با هر عاملی که امنیت و ثبات آن را هدف قرار دهد مقابله کند. وی افزود: اوضاع منطقه بیانگر آن است که باید از لحاظ نظامی و امنیتی آماده باشیم.
,
 
,
عربستان نیز طبق روال همیشه بدون ارائه هیچ دلیل و مدرکی در سخنان مضحکانه مدعی شد که ایران مسئول حمله به خطوط انتقال نفت این کشور است. نماینده دائمی عربستان سعودی در سازمان ملل ایران و حوثی‌های یمن را مسئول حملات اخیر به نفتکش‌ها و ایستگاه خطوط انتقال نفت کشورش دانست.
,
 
,
عبدالله بن یحیی المعلمی، نماینده دائمی عربستان سعودی در سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌ای برای شورای امنیت مدعی شد: ایران و شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت تهران مسئول حملات روز سه‌شنبه به ایستگاه خطوط انتقال نفت عربستان سعودی هستند.
,
 
,
امارات نیز که همواره دنباله رو سیاستهای عربستان است نامه ای مشترک با ریاض درباره حمله به ۴ فروند کشتی باری در آبهای این کشور برای شورای امنیت و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد ارسال کرده است.
,
 
,
این در حالیست که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی نشست فوق العاده ای را با مقامات سرویس های امنیتی این رژیم در خصوص ایران و تحولات منطقه برگزار کرد. آمریکا و رژیم صهیونیستی با ایجاد جو روانی و فضا سازی های رسانه ای به دنبال کشاندن منطقه خاورمیانه به سمت تنش و درگیری هستند. نتانیاهو در این نشست به مسئولان امنیتی رژیم صهیونیستی دستور داد اقدامات اطلاعاتی خود را در خصوص حوادث عراق و منطقه خلیج فارس انجام دهند.
,
 
,
در کنار تمام این نمایشها، اقدامات اخیر آمریکا در خصوص اعلام آماده باش نظامیان این کشور در عراق و خروج شهروندان آمریکایی از عراق را باید اضافه کنیم. آمریکا می خواهد نشان دهد که اوضاع در منطقه متشنج بوده و هر لحظه احتمال یک حادثه که در نهایت به زعم آنها ایران در پشت آن حضور دارد وجود خواهد داشت. این اقدامات بیشتر از آنکه بیانگر یک سیاست واکنشی باشد بیانگر یک اقدام تبلیغاتی و شو آف از سوی مقامات کاخ سفید است.
,
 
,
موضع گیری های مقامات عربی حوزه خلیج فارس در کنار مقامات رژیم صهیونیستی نشان می دهد که آنها بیشتر به دنبال ایجاد یک پازل برای متشنج جلوه دادن منطقه بوده و در نهایت اعلام کنند که دلیل این تشنج در منطقه ایران و سیاستهای تهران است.
,
 
,
این موضع گیری سطحی در حالی مطرح می شود که چند روز قبل شاهد حملات نیروهای مقاومت یمن علیه مواضع و تأسیسات نفتی عربستان بودیم. خالد الفالح وزیر انرژی عربستان به هدف قرار گرفتن خط لوله نفتی این کشور اذعان و اعلام کرد: دو ایستگاه پمپاژ خطوط لوله شرق-غرب که نفت عربستان را از میادین نفتی در شرق عربستان به بندر ینبع در ساحل غربی منتقل می‌کند هدف حمله پهپادهای انتحاری قرار گرفته است؛ که بر اثر آن ایستگاه شماره هشت طعمه حریق شد که مهار شد و خساراتی به بار آورد.
,
 
,
در این میان رهبران انصارالله یمن بارها اعلام کردند که این حملات بنا به خواست و اراده مقاومت یمن صورت گرفته  وربطی به ایران ندارد. محمد علی الحوثی یکی از رهبران انصارالله تاکید کرد: نیروهای انصارالله چهار سال است که علیه ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان می‌جنگند و جنگ آنها به نیابت از ایران نیست. ایران هیچ نقشی در تصمیم‌گیری‌ برای حمله نیروهای حوثی به خط لوله عربستان نداشته است. ما عوامل ایران نیستیم اگر بودیم با شما صحبت نمی‌کردیم، تنها چیزی که ما می‌خواهیم این است که جلوی خشونت‌ها گرفته شود. اگر به تهاجمات و محاصره مردم یمن پایان داده شود ما هم در مقابل حملات راکتی خودمان را متوقف می‌کنیم، ما خودمان در این باره تصمیم می‌گیریم.
,
 
,
 
,
محمد علی الحوثی تصور اینکه ایران بتواند به طور قاچاقی موشک به یمن برساند را مایه تمسخر دانست و گفت: حتی یک تکه نان هم نمی‌تواند از محاصره ائتلاف سعودی بگذرد. او گفت: حمله به خط لوله عربستان با پهپادی انجام شد که خود نیروهای حوثی در یمن ساختند.
,
 
,
همسویی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با مقامات آمریکایی و صهیونیستی برای کشاندن منطقه به سمت تنش و درگیری در شرایط کنونی بسیار جای سؤال و تأمل دارد؛ کشورهایی که به جای همنوایی با واشنگتن و تل آویو باید در مسیر دوری گزیدن از تشنج و تنش در خاورمیانه گام بردارند منافع خود را در مسیر عکس آن می بینند.
,
 
,
در هر صورت باید گفت که اظهار نظرهای مسئولان ایرانی به ویژه مقام معظم رهبری و وزیر خارجه ایران در خصوص اینکه ایران به دنبال جنگ نبوده و نخواهد بود و همواره راه تعامل را برای ارتباط با کشورهای منطقه و جهان برگزیده و اینکه ایران تحت این بازهای های رسانه ای و جو روانی و تحت فشار مذاکره نخواهد کرد و در نهایت نیز جنگی در نخواهد گرفت حجت را بر کشورهای منطقه تمام کرده است.
,
 
,
در حال حاضر توپ در زمین کشورهای منطقه برای حرکت به سمت مخالفت با سیاستهای جنون آمیز رئیس جمهور آمریکا و هم پیمان آن یعنی رژیم صهیونیستی در قبال خاورمیانه قرار دارد و اینکه باید دید آیا مقامات عربی راه تدبیر و حکمت را در خصوص شرایط کنونی منطقه در پیش می گیرند و یا اینکه مانند گذشته دنباله رو سیاستهای آمریکا خواهند بود.
,
 
,
بر همین اساس می توان گفت که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در زمینی که ترامپ برای آنها تدارک دیده بازی می کنند و متوجه این مسأله نیستند که هرگونه تنش در منطقه ابتدا به ضرر خود آنها خواهد بود.
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه