اخبار داغ

هجوم میلیونی ملخ ها به کهگیلویه و بویراحمد؛

مبارزه با آفت ملخ در 40 هزار هکتار ازمراتع گچساران/عملیات مهار ملخ ها دربام نفت ایران ادامه دارد+تصاویر

مبارزه با آفت ملخ در 40 هزار هکتار ازمراتع گچساران/عملیات مهار ملخ ها دربام نفت ایران ادامه دارد+تصاویر
گچساران به دلیل دارا بودن مراتع،باغات و مزارع وسیع کشاورزی یکی از مناطق اصلی کانون‌های تجمع و تخم ریزی انواع ملخ‌ها به شمار می رود که از ابتدای اقدام شناسایی آفت ملخ، 40هزار هکتار عملیات پایش و نیز سه هزارهکتار سمپاشی در مناطق مختلف این شهرستان انجام شده است .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب جنوب،سازمان خوارباروکشاورزی ملل متحد "فائو" در جدیدترین گزارش خود از ملخ‌های صحرایی که اخیراً به استان جنوبی کشورمان حمله کرده، عوان کرده است که براساس کنترل‌های شدیدی که در سطح بیش از۸۰ هزار هکتار انجام شده ملخ‌های صحرایی در دو طرف دریای سرخ در حال ازدیاد هستند و علاوه بر این نیز دومین نسل در برخی سواحل سودان و عربستان در حال زیاد شدن است و به تدریج گروه‌ها و گله‌های بزرگتری را شکل می‌دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  آفتاب جنوب,

این درحالی است که در گزارش فائو نیز آمده است که در طی ماه آوریل تعداد ملخ‌ها در دو طرف دریای سرخ کاهش می‌یابد اما جمعیت آنها در داخل عربستان و همچنین جنوب ایران و جنوب غرب پاکستان افزایش زیادی خواهد یافت که برخی از آنها در نهایت گله‌های بزرگتر یا چند گله کوچکتر را تا آخر ماه  «می» تشکیل خواهند داد.

,

, ,

هرچند این سازمان در سوم آوریل یعنی 14 روز پیش درباره ملخ‌های صحرائی آخرین هشدارها را داده است که همه کشورها باید نسبت به مراقبت‌های لازم در برابر ملخ‌های صحرایی هر جایی که لازم باشد اقدام جدی به عمل آورند.

,

با این تفاسیر ظرف چند هفته اخیر در کهگیلویه و بویراحمد نیز اقدامات لازم جهت مقابله با هجوم ملخ ها در برخی شهرستان های استان انجام گرفته که به گفته مسئولین گچساران تاکنون آسیب جدی به زمین‌های کشاورزی این شهرستان وارد نشده و برای مبارزه با این آفت نیز برنامه های مقابله و مهار آنها به اجرا درآمده است.

,

, ,

 

,

هرچندعبدالوهاب پورالحسینی، رئیس جهاد کشاورزی گچساران دراین خصوص می گوید:از ابتدای اقدام شناسایی آفت ملخ، 40هزار هکتار عملیات پایش و نیز سه هزارهکتار اقدام به سمپاشی و مبارزه با آفت ملخ درمناطق مختلف این شهرستان انجام شده که کار پایش و سمپاشی با حضور ۲۰ نفر و با استفاده از ۶ دستگاه ماشین آلات کشاورزی ازجمله تراکتور و تریلر در مناطق مختلف این شهرستان همچنان ادامه دارد.

,

وی می افزاید:تاکنون مناطق بی بی حکیمه ۱ و ۲ ، بن پیر و نیز منطقه دشت آهوبازخشاب و لیشتر با وجود دو مرحله سمپاشی به عنوان نقاط آلوده شناسایی شده اند که برای مبارزه با آفت ملخ و نیزسمپاشی این مناطق اکیپ های نیز به این مناطق گسیل شده اند.

,

 

,

, ,

پورالحسینی درادامه بیان می کند:منطقه بی بی حکیمه ۱ از آفت ملخ به طور کامل پاکسازی شده و کار پایش و سمپاشی با همکاری کارشناسان جهاد کشاورزی،نیروهای جهادی بسیج، فرمانداری، منابع طبیعی و شرکت نفت و گازگچساران همچنان ادامه دارد.

,

رئیس جهاد کشاوری گچساران در ادامه از کشاورزان و بهره برداران دارای ماشین آلات کشاورزی خواسته است که نیروهای دولتی را در مبارزه با آفت ملخ یاری کنند.

,

این درحالی است که معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشست مقابله با آفات ملخ درگچساران از اختصاص سه میلیارد ریال اعتبار به منظور مقابله با آفت ملخ در این استان توسط شورای هماهنگی مدیریت بحران خبرداد و گفت:از این میزان اعتبار تاکنون 2 میلیارد ریال به سازمان جهاد کشاورزی استان پرداخت شده است.

,

 

,

, ,

عزیزفیلی در این نشست که با حضور فرمانداران بهبهان،نورآباد و دیلم برگزار شده بود،نیزبیان کرد: آفت پوره ملخ تاکنون در مناطق بی بی حکیمه، دشت آهوباز منطقه خشاب در مرز استان بوشهر، لیشتر و باباکلان شناسایی شده است وبرای مقابله با ملخ های صحرایی لازم است یک درصد اعتبارت شهرستان های همجوار به این امر نیز اختصاص یابد.

,

هرچند باید توجه داشت که هجوم ملخ های صحرایی آفت بسیار خطرناکی است که شیوع آن در قالب گله‌های چندین‌ ده میلیونی برای کشاورزی و امنیت غذایی بسیار خطرناک است، در دهه‌های گذشته این ملخ‌ها چندین‌بار به کشور حمله کرده وارمغان آنها قحطی بوده است که آخرین حمله آنها در سال‌های ۴۰ و ۴۲ بوده و این ملخ‌ها از هر مسیری که عبور می‌کنند تمام گیاهان و درخت‌ها را کامل از بین می‌برند.

,

, ,

گفتنی است بارش شدید باران در هفته‌های گذشته درمناطق مختلف کشورمان جاذبه ایران را برای حضور این موجودات افزایش داده است و دسته‌های چند صد میلیونی ملخ های پرنده با پرواز از شبه جزیره عربستان به استانهای جنوبی ایران آمده اند؛ مسئولان سازمان حفظ نباتات در تلاش‌اند تا از ورود آنها به اراضی و باغات کشاورزان خودداری کنند .

,

بر اساس اعلام مسئولان سازمان حفظ نباتات این ملخ‌های پرنده روزانه، ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر مسافت طی می‌کنند که در صورت وزش باد موافق این رقم به ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر طی مسافت در روز نیز می‌رسد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه