اخبار داغ

مدیر کل منابع طبیعی خراسان شمالی اعلام کرد؛

مراتع و جنگل های خراسان شمالی در معرض آتش سوزی/ آماده باش مقابله با آتش سوزی های احتمالی

مراتع و جنگل های خراسان شمالی در معرض آتش سوزی/ آماده باش مقابله با آتش سوزی های احتمالی
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: با توجه به اینکه بارندگی های امسال پوشش گیاهی عرصه های منابع طبیعی استان را تقویت کرده است با گرم شدن هوا احتمال می رود مراتع و جنگل های استان در معرض آتش سوزی قرار گیرند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، حسن وحید، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ظهر امروز در نشست خبری اظهار کرد: بارندگی های اسفند 97 و بهار امسال موجب تقویت پوشش گیاهی مراتع و جنگل های استان شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , عصر اترک, ، حسن وحید، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ظهر امروز در نشست خبری اظهار کرد: بارندگی های اسفند 97 و بهار امسال موجب تقویت پوشش گیاهی مراتع و جنگل های استان شده است.,

وحید افزود: با توجه به اینکه هنوز بارندگی های بهاره ادامه دارد، گیاهان یکساله در مراتع استان نیز در حال رشد هستند.

,

وی تصریح کرد: دغدغه اصلی و مهم این اداره کل احتمال وقوع آتش سوزی ها در سطح مراتع و جنگل های استان است.

,

وی عنوان کرد: با انجام پهنه بندی حریق در عرصه های منابع طبیعی استان به این نتیجه رسیدیم که 33 درصد از جنگل های استان در معرض مواجه با حریق خیلی زیاد، 64 درصد از جنگل های استان در معرض مواجه با حریق متوسط و سه درصد از جنگل های استان نیز در معرض مواجه با آتش سوزی کم هستند.

,

وحید همچنین خاطر نشان کرد: اگر جنگل های ارس استان دچار آتش سوزی شوند، احیای دوباره آنها بسیار سخت است.

,

وی اعلام کرد: با توجه به احتمال بروز این واقعه در استان، برنامه ریزی ها به منظور پیشگیری و کنترل از این حادثه در عرصه های منابع طبیعی استان انجام شده است.

,

وی درباره برنامه های پیشگیرانه این اداره کل در زمینه احتمال بروز آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی استان عنوان کرد: علاوه بر یگان حفاظت این اداره کل، نیروهای مسلح نیز در این زمینه آماده هستند که در صورت بروز واقعه، هر چه سریعتر اقدامات امدادی برای مهار آتش را انجام دهند.

,

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی همچنین افزود: دوره های آموزشی برای دهیاران و بخشداران استان نیز برگزار کرده ایم و اطلاع رسانی ها به مناطق انجام شده است.

,

افزون بر این، وی گفت: دوره های آموزشی برای چهار هزار و 300 نفر از همیاران طبیعت در شهرها و روستاهای استان شامل دانش آموزان، مدیران مدارس، کارشناسان و بهره برداران همچنین برای 210 گروه از جوامع محلی استان با جمعیت هزار و 860 نفری به منظور آماده سازی آنان برای امدادرسانی در هنگام بروز آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی استان برگزار شده اند.

,

در عین حال، وی اعلام کرد: 250 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان به منظور اجرای طرح های مرتع داری به بهره برداران مناطق در قالب عقد قرارداد محول شده تا بهره برداران اقدامات احیا و جلوگیری از دخل و تصرف از این سطوح را انجام دهند که احتمال وقوع آتش سوزی در این سطوح از بین برود.

,

وحید در بخشی دیگر از سخن خود بیان کرد: همانطور که در سال 97 مانور اطفاء حریق را برگزار کردیم، در سال جاری نیز پس از پایان ماه مبارک رمضان این مانور را برگزار خواهیم کرد.

,

وی در ادامه افزود: راه های دسترسی در عرصه های منابع طبیعی به ویژه در مناطق جنگلی استان در حال مرمت هستند تا انتقال تجهیزات اطفاء حریق و عبور ماشین آلات امدادرسانی تسهیل شود.

,

وی خاطر نشان کرد: استخرهای آب چند منظوره در این عرصه ها از جمله در مناطق جنگلی بزداغی، گوینک، کرنخ نیز احداث شده اند.

,

این مسئول همچنین یادآور شد: هرچند که تجهیزات اطفاء حریق شامل دستگاه پتروفایر، ماشین های آتش نشانی و دمنده ها را برای ادارات منابع طبیعی شهرستان های خراسان شمالی تامین کرده ایم، با این وجود، طی مکاتبه ای با دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی تخصیص 41 میلیارد تومان اعتبار برای به روز رسانی ناوگان اطفاء حریق این اداره کل را مطالبه کرده ایم.

,

وی خاطر نشان کرد: در این مطالبه اعتباری، خرید پهباد را خواستار شده ایم.

,

علاوه بر این، وی عنوان کرد: از تجهیزاتی که در اختیار داشتیم، پاسگاه های اطفاءحریق مناطق دشت، آرمادلو، کرنخ، خمبی، قورخود، گرماب، طبر، غلامان، گوینک را نیز تجهیز کرده ایم.

,

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: تجهیزات اطفاءحریق در اختیار 21 پاسگاه مرزی استان نیز قرار داده ایم.

,

وی همچنین گفت: تجهیزات اطفاءحریق در اختیار 51 دهیاری که مناطق آنان در معرض خطر آتش سوزی قرار دارند نیز قرار داده ایم.

,

وی همچنین به کشاورزان توصیه کرد: کاه و کلش اراضی زراعی خود را آتش نزنند تا آتش اراضی آنان به عرصه های منابع طبیعی استان سرایت نکند.

,

وحید اعلام کرد: درصورت بروز چنین حادثه ای، قانون حبس یکساله برای عامل در نظر گرفته است.

,

وی افزود: درصورتیکه عده یا عده ای از افراد به آتش سوزی عمدی اقدام کنند، قانون حبس سه تا 10 سال را برای آنان مد نظر قرار داده است.

,

وی همچنین توصیه کرد: مسافران، گردشگران، طبیعت گردان و شکارچیان در هنگام حضور در طبیعت از برپایی آتش در صورت امکان اجتناب کنند و یا حتما آتش برپا شده را در هنگام ترک محل خاموش کنند.

,

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی همچنین تاکید کرد: از زباله ریزی در طبیعت به ویژه زباله های شیشه ای خودداری کنید که زمینه ساز بروز آتش در عرصه هستند.

,

به گزارش عصر اترک، نتیجه اقدامات پیشگیرانه اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی طی سه سال گذشته در زمینه جلوگیری از بروز آتش در عرصه های منابع طبیعی استان به شرح ذیل است:

,

در سال 95، 56 مورد آتش سوزی در سطح 451 هکتار، در سال 96، 41 مورد آتش سوزی در سطح 289 هکتار و در سال 97، 13 مورد آتش سوزی در سطح 74 هکتار رخ داده اند.

,

بر اساس این گزارش، بنابراین با اقدامات انجام شده از سال 95 تا 97، سطوح تحت تاثیر آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی استان تا 74 درصد و تعداد آتش سوزی در عرصه منابع طبیعی استان تا 68 درصد کاهش یافتند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه