اخبار داغ

پژوهشگر حوزه جمعیت شناسی:

جمعیت سالخورده قزوین در ۲۵ سال آینده به ۱۸درصد می‌رسد/ دولت مانع مهاجرت نخبگان شود

جمعیت سالخورده قزوین در ۲۵ سال آینده به ۱۸درصد می‌رسد/ دولت مانع مهاجرت نخبگان شود
پژوهشگر جمعیت شناسی در قزوین گفت: در سال‌های آتی برخی از جوانان با توجه به مرگ و میرهای رخ داده به مرحله سالخوردگی می‌رسد و طبق پیش بینی موجود جمعیت سالخوردگی در سال ۱۴۲۵ در کشور به ۲۰درصد و در استان قزوین به۱۸درصد می‌رسد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ شهلا کاظمی پور امروز(شنبه) در همایش روز ملی جمعیت در سالن شهید امامی استانداری قزوین اظهار کرد: برای رفع مشکلات و توسعه کشور باید در ابتدا به شناسایی وضعیت جمعیت در وضع کنونی پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

وی افزود: اساس برنامه ریزی کشور موضوع جمعیت است و زیرساخت جمعیت و ترکیب بندی در برنامه ریزی بسیار مهم است.

,

استاد دانشگاه شهید بهشتی ابراز کرد: در سال 93 طبق بیانیه مقام معظم رهبری جهت تعیین شاخص‌های جمعیت اقدام شد و در سال 95 به کمک مدیر و مرکز آمار ایران 14ماده برای سیاست‌های جمعیتی ابلاغ شد.

,

وی عنوان کرد: بطور کلی سیاست جمعیت با 13بند و یک بند رصد عملکردی و 260شاخصه تعبیه شد که هر سازمان بنا به وضع موجود استان و با قراردادن اولویت‌ها بصورت برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت مورد اجرا قرار بگیرد.

,

این پژوهشگر جمعیت شناسی عنوان کرد: 30درصد از شاخص‌های موجود به صورت سرشماری سازمان‌ها موجود است که نمی‌توان بصورت قطعی درباره این آمار نظر داد، چراکه آمار بصورت مقطعی است.

,

وی ادامه داد: بند اول شاخصه مربوط به ارتقا، پویایی، بالندگی، افزایش نرخ باروری به بیش از سطح  جانشینی است که باید به یک الی دو برسد، میزان باروری در کل کشور 1/8 است که در استان قزوین به 1/6 درصد می‌رسد که این امر به قبل از سال 85برمی‌گردد که بعداز سال 85این آمار در کشور به 2/ 5و در استان به 2/6 درصد می‌رسد.

,

سالم سازی جمعیت از نکات کلیدی است

, سالم سازی جمعیت از نکات کلیدی است,

کاظمی پور اذعان کرد: بند دوم سیاست‌های ابلاغی رهبری اشاره به رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج ازدواج، افزایش تحکیم خانواده و کاهش سن ازدواج دارد که افزایش سن ازدواج در ایران برای آقایان 26 سال و خانم‌ها به 23سال رسیده‌است.

,

وی بیان کرد: تفکر اینکه بتوان با کاهش سن ازدواج، باروری را بالابرد اشتباه محض است، چراکه احتمال طلاق نیز در جامعه وجود دارد و نسبت طلاق به ازدواج هم باید مورد بررسی قرار بگیرد.

,

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بند سوم سیاست‌های کلی جمعیتی اشاره قوی به توجه به سلامت مادران دارد و ارائه تسهیلات و خدمات به مادران در زمان بارداری، شیردهی باید به طور جامع از نظر بهداشت، بیمه و تغذیه مورد توجه قرار بگیرد.

,

وی اضافه کرد: سالم سازی جمعیت از نکات مهم دیگر است که باید از بدو تولد نوزاد انجام شود. همچنین این سیاست‌های ابلاغی حمایت دولت و سازمان‌ها را به ویژه در بحث هزینه‌، تغذیه و شرایط اقتصادی می‌طلبد؛ چراکه انجام آزمایش غربالگری از عوامل سالم سازی است که با هزینه‌هایی هم همراه است.

,

این پژوهشگر جمعیت شناسی ابراز کرد: تحکیم خانواده، سوق خانواده به سمت ازدواج آسان و کاهش طلاق از نکات مهم دیگر حوزه جمعیت است؛ زیرا از عوامل مهم فرزندپروری که خیلی کم مورد توجه قرار می‌گیرد خانواده است.

,

وی بیان کرد: خانواده با وجود مشکلات اقتصادی، تورم و افزایش قیمت‌های کالا نمی‌تواند به درستی در مسیر خود گام بردارد، باتوجه به آمار موجود قسمتی از طلاق‌ها مربوط به مسائل اقتصادی، تجمل گرایی و چشم و هم چشمی است.

,

کاظمی پور گفت: بند پنجم مسئله ترویج سبک زندگی اسلامی است که حداقل شامل ساده زیستی، کاهش تجمل‌گرایی می‌شود.

,

وی افزود: در بند ششم مسئله امید به زندگی که سبب افزایش طول عمر می‌شود مطرح است که برای آقایان به 73سال و خانم‌ها به 75سال رسیده سات. اما هدف این بند تنها افزایش طول عمر نیست بلکه افزایش عمر همراه با سلامت است.

,

استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: مرگ شامل حوادث تصادفی می‌شود که برای بیشتر جوانان اتفاق می‌افتد، در تصادفات یک سوم مرگ و سه چهارم ناتوانی مشاهده می‌شود که این از ارزش افزایش طول عمر می‌کاهد.

,

مهاجرت هدایت نشده و بدون برنامه‌ی مشکل ساز است

, مهاجرت هدایت نشده و بدون برنامه‌ی مشکل ساز است,

وی تاکید کرد: زمانی کشور به سمت رشد گام برمی‌دارد که دو سوم جمعیت جامعه که جوانان هستند در اشتغال تام به سر ببرند، ما هنوز با وجود بیکاری فرصتی برای جوانان ایجاد نکرده ایم.

,

این پژوهشگر جمعیت شناسی گفت: در جامعه‌ی کنونی 7درصد افراد بالای 65سال سن دارند و به علت عدم تامین هزینه‌ی مالی، مشکلات بهداشت و روان اجتماعی در جایگاه مناسبی قرار نگرفتند.

,

وی تصریح کرد: در سال‌های آتی برخی از جوانان با توجه به مرگ و میرهای رخ داده به مرحله سالخوردگی می‌رسد و جامعه باید فضای مناسبی را برای آنان فراهم کند، طبق پیش بینی موجود جمعیت سالخوردگی در سال 1425در کشور به 20درصد و در استان قزوین به18درصد می‌رسد.

,

کاظمی پور یادآور شد: ما سالانه شاهد مهاجرت 200هزار نخبه ایرانی به خارج هستیم، یعنی نسل جوان که سرمایه‌های کشور محسوب می‌شوند از کشور می‌روند و کشور در قبال این مورد وظیفه‌ی مهیا سازی شرایط و زیرساخت برای جوانان را به عهده دارد.

,

وی ابراز کرد: موضوع دیگر مسئله‌ی توزیع فضای جغرافیایی جمعیت است، بصورتی که جمعیت در روستاها کاهش می‌یابد و در کلان شهرها مشکلات جمعیتی مطرح می‌شود که این عامل مشکلات اجتماعی را به همراه دارد.

,

استاد دانشگاه شهید بهشتی در پایان یادآور شد: مهاجرت هدایت نشده و بدون برنامه‌ی مشکل ساز است، زیرا هر منطقه از دیدگاه روانشناسی و اجتماعی و فرهنگی با سایر نقاط متفاوت است که با مهاجرت بی برنامه افراد به مناطق دور سبب آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه