اخبار داغ

گِرگِشو آئین دیرینه رمضانی در استان بوشهر

گِرگِشو آئین دیرینه رمضانی در استان بوشهر
گِرگِشو آئینی دیرینه در استان بوشهر است که نیمه ماه مبارک رمضان کودکان درب منزل همسایگان میروند و با تبریک میلاد امام حسن مجتبی شیرینی دریافت می کنند و این اآئینی سنتی و دیرینه در استان بوشهر نیز میباشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس: یکی از رسوماتی که از گذشته های دور، نسل به نسل تا به امروز منتقل شده و خوشبختانه هنوز رنگی از کهنگی بر شکل و شمایل آن ننشسته، رسمی بنام گِرگِشو است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

ریشه تاریخی این مراسم را از میلاد کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام ذکر می‌کنند که مردم برای عرض تبریک به جد بزرگوارش حضرت محمد (ص) و امام علی (ع) و مادرش حضرت زهرا (س) «قرة عین! قرة عین!» گویان به درب منزل‌شان می‌رفتند و تولدش را تبریک می‌گفتند و کم‌کم به صورت مناسبتی هرساله در میان مسلمانان رواج یافت و در جنوب ایران باقی می‌ماند.

, .,

, ,

این مراسم در بین مردم استان بوشهر به مراسم «گرگشو» معروف شده و پانزدهم ماه رمضان، کودکان برای تبریک میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام درب منازل یکدیگر همسایگانه محله خویش می روند و شیرینی ویا عیدی از طرف صاحب خانه دریافت می کنند.

,

در این ایام خانواده ها با خرید تنقلات شیرینی خود را برای پذیرایی از کودکانی که درب منزلشان می آیند آمده می کنند.

,

, ,

گفتنی است که این کودکان با گروه های چند نفره  به درب خانه ها میروند و موقع در زدن، دو کلمه عربی و فارسی ِ" عَطینی گِرگِشو" را به زبان می آورند.

,

, ,

یکی از مهم ترین نکات این مراسم این است فقیر و پولدار همه در این مراسم و آئین سنتی شرکت می کنند و والدین این خانواده آنها را تشویق می کنند و این می تواند یک ریشه وحدت را در بین کودکان ایجاد می کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه