اخبار داغ

گرارشی از بازار نابسامان لوازم خانگی و فقدان نظارت مسئولان؛

کابوسی به نام جهیزیه؛ طَبَق طَبَق گرانی روی کالای ایرانی/ وقتی وضعیت بغرنج قیمت ها با سکوت درهم می‌آمیزد

کابوسی به نام جهیزیه؛ طَبَق طَبَق گرانی روی کالای ایرانی/ وقتی وضعیت بغرنج قیمت ها با سکوت درهم می‌آمیزد
متأسفانه تهیه جهیزیه، گرانی و افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها یکی از بنیادی‌ترین مشکلات خانواده‌ها به هنگام ازدواج فرزندانشان است که افکار بسیاری از مردم را درگیر کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شاخص، خرید جهیزیه یکی از رسوماتی است که از دیر باز در میان ایرانیان مرسوم بوده؛ به طوری که هر دختری برای رفتن به خانه بخت نیز لازم بود مقداری از وسایل و مایحتاج برای شروع اول زندگی را تهیه کند؛ با گذشت زمان و تغییر برخی آداب و رسوم  امروزه هم داماد و عروس هر دو باید برای تامین اقلام زندگی مشارکت داشته باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص,

متأسفانه تهیه جهیزیه، گرانی و افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها یکی از بنیادی‌ترین مشکلات خانواده‌ها به هنگام ازدواج فرزندانشان است.

,

نابسامانی بازار ارز و عدم نظارت‌ها نیز از دغدغه‌های جدیدی است که امروز آغاز زندگی زوج‌های جوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ از طرفی شرایط ۱۰۰ درصدی گرانی اقلام خانگی در برابر افزایش صفر درصدی حقوق کارگران شرایط را سخت‌تر می‌کند.

,

اسفندماه سال ۹۷ در جریان بررسی قانون بودجه در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان طرح افزایش مبلغ وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان را تصویب کردند که گویی همین اقدام طی سه ماه گذشته عاملی برای افزایش چندبرابری اقلام تا به امروز شده است.

,

طبق گفته حبیب الله انصاری صنعت لوازم خانگی در کشور سالانه ۸ میلیارد دلار گردش مالی دارد و هم اکنون وضعیت تولید در کشور به شرایطی رسیده است که در بسیاری از موارد، نه تنها تولید لوازم خانگی در کشور صورت می‌گیرد، بلکه در مورد قطعات یدکی نیز توانمندی بالایی در تولید قطعات باکیفیت به وجود آمده است که این اتفاقی بزرگ در این حوزه است.

,

این مسئول می‌گوید: کیفی‌سازی تولید دستور کار جدی صنعت لوازم خانگی در کشور است و فروش‌ها از خدمات پس از فروش و تضمین لازم در کیفیت برخوردار است؛ این در حالی است که بسیاری از کالاهای تولید داخلی، به دلیل کیفیت بالا، با برندهای خارجی از سوی برخی سودجویان عرضه می‌شوند تا به بهانه خارجی بودن اجناس، مبلغ بالاتری را از مردم دریافت نمایند.

,

وی اذعان می‌کند: کالای ایرانی در بازار با برند خارجی فروخته می‌شود که این نشان از کیفیت بالای این محصولات در داخل دارد؛ این در حالی است که برخی اجناس تولید داخلی، بعضا با ۵ میلیون تومان بالاتر از قیمت داخلی درب کارخانه و نمایندگی می‌فروشند و از این ترفند استفاده می‌کنند که کالا خارجی است.

,

در همین ارتباط سری به بازار لوازم خانگی زدیم تا با خانواده‌ها و افراد جوان که این روزها درگیر اینگونه مسائل هستند از نزدیک به گفت‌وگو بپردازیم.

,

وقتی گرانی‌ها با سکوت درهم می‌آمیزد

, وقتی گرانی‌ها با سکوت درهم می‌آمیزد,

برای اطلاع از قیمت‌ها و وضعیت بازار عصر یکی از همین روزهای بهاری در ماه مبارک رمضان سری به بازار قزوین زدم؛ قدم‌های چند نفر از متقاضیان لوازم خانگی در رکود بازار معنادار بود.

,

جلوتر رفتم تا از نزدیک کالاها را بررسی کنم؛ ابتدا خودم را خبرنگار معرفی کردم و از آنجایی که هیچ کدام از اقلام فروشگاه برچسب قیمت نداشتند از فروشنده خواستم که قیمت چند کالا را برایم بازگو کند اما برخلاف تصورم وقتی این فروشنده متوجه شد که خبرنگار هستم گفت: برای این کار وقت ندارم لطفا به مغازه‌های دیگری مراجعه کنید.

,

با این نوع برخورد تصمیم گرفتم به عنوان خریدار به فروشگاه‌ها مراجعه کنم تا شاید با واقعیت‌ها بیشتر آشنا شوم؛ چند فروشگاه را در سطح بازار مرکزی بازدید و قیمت اقلام را یادداشت کردم؛ قیمت اقلام از یک فروشگاه با فروشگاه دیگر متفاوت بود.

,

وارد فروشگاهی شدم و به عنوان خریدار، یک تلویزیون ایرانی را قیمت کردم؛ فروشنده با نگاهی پرسشگر گفت: اگر پول نقد داری برای خرید مراجعه کن، در غیر این صورت قیمت همین تلویزیون تا فردا بالاتر می‌رود.

,

نگاهم به زوج جوانی افتاد که برای خرید لوازم خانگی به بازار مراجعه کرده بودند؛ به بهانه‌ای با آن‌ها هم کلام شدم.

,

, ,

آقای جوان گفت: حدود یک سالی است به عقد هم درآمدیم اما متاسفانه به دلیل نداشتن شرایط برگزاری مراسم عروسی تاکنون نتوانستیم زندگی مشترکمان را آغاز کنیم.

,

وی ادامه داد: دی ماه سال ۹۷ وام ازدواج ۱۵میلیون تومانی دریافت کردیم اما متاسفانه بلافاصله بعد از دریافت وام با آغاز موج جدید گرانی‌ها تنها توانستم یک یخچال و یک اجاق گاز بخریم.

,

این آقای جوان افزود: متاسفانه با این کاهش ارزش پول و افزایش قیمت‌ها؛ گاهی درمقابل ویترین مغازه‌های لوازم خانگی می‌ایستیم و حسرت می‌خوریم که ای کاش جهیزیه را زودتر خریده بودیم.

,

همسرش هم سکوتش را شکست و گفت: شخص چندان پر توقعی نیستم اما امروز تهیه همان اقلام ضروری ۱۰۰ میلیون تومان هزینه می‌برد.

,

وی با بیان اینکه پدرش یک بازنشسته است و از حداقل حقوق برخوردار است، ادامه داد: متاسفانه این روزها هیچ کدام از فروشندگان لوازم خانگی فروش اقساطی ندارند؛ از طرفی اگر بخواهیم چندماه حقوق را برای خرید یک کالا پس انداز کنیم با هر بار مراجعه، به قول فروشنده‌ها قیمت کالاها ثانیه‌ای افزایش می‌یابد.

,

این دختر جوان بیان کرد: اغلب مسائلی همچون جهیزیه و هزینه‌های ازدواج، دغدغه‌آور و استرس‌زاست و باید برای این هزینه‌ها فکر جدی شود تا موانع ازدواج از پیش‌روی جوانان و خانواده‌ها برداشته شود.

,

*اجناس وارداتی با قیمت‌های نجومی 

, *اجناس وارداتی با قیمت‌های نجومی ,

اجناس در سطح بازار تنوع زیادی داشتند؛ اما متاسفانه با توجه به اینکه بسیاری از آن‌ها وارداتی از کشور چین بودند قیمت بسیار بالایی داشتند.

,

سرای پنبه بازار قزوین نیز راسته فروشندگان لوازم خانگی است که نامش برای هر خانواده‌ای که قصد خرید لوازم خانگی دارد، آشنا است. یکی از فروشندگانی که به ظاهر مسن‌تر و خوش برخوردتر از بقیه بود گفت: دخترم اگر پول نقد داری کار امروز را به فردا نسپار قیمت اقلام ساعت که چه عرض کنم ثانیه می‌زند.

,

از وی قیمت چند کالای ایرانی را سوال کردم که در جواب گفت: شرایط با سال گذشته بسیار فرق کرده به طوری‌ که با ۵۰ میلیون تومان فقط می‌توانید چند قلم جنس ایرانی تهیه کنید.

,

در حال قیمت گرفتن اقلام خانگی بودم که چشمم به دختری که به همراه مادرش برای خرید جهیزیه به یکی از فروشگاه‌های لوازم خانگی مراجعه کرده بود، افتاد؛ به بهانه اظهار نظر در مورد کیفیت اقلام با وی به گفت‌وگو پرداختم.

,

, ,

هیچ گونه نظارتی روی قیمت لوازم خانگی وجود ندارد

, هیچ گونه نظارتی روی قیمت لوازم خانگی وجود ندارد,

این دختر جوان اظهار کرد: ۹ ماهی است که درگیر خرید لوازم خانگی هستم؛ متاسفانه در این شرایط بحرانی بازار تاکنون تنها توانستم چند قلم وسیله برقی خرید کنم.

,

وی با بیان اینکه متاسفانه هیچ گونه نظارتی روی قیمت لوازم خانگی وجود ندارد، گفت: قیمت اقلام در هر فروشگاه با فروشگاه دیگر متفاوت است، به طوری که گاهی قیمت یک وسیله برقی در یک مغازه با مغازه همجوار خود فرق دارد.

,

این خانم جوان ابراز می‌کرد: افزایش قیمت در بازار لوازم خانگی به گونه‌ای در این شرایط اقتصادی بی صدا پیش می‌رود که قیمت اقلام ثانیه‌ای تعیین می‌شود و خیلی از فروشندگان از زدن برچسب قیمت بر روی اجناس خود امتناع می‌کنند.

,

مادر این خانم جوان هم در وارد بحث ما شد و اظهار کرد: ما سعی کردیم تمام جهیزیه را از اقلام ایرانی تهیه کنیم؛ اما متاسفانه گویا گرانی در اقلام ایرانی فراتر از اقلام خارجی است؛ چرا باید اقلام ایرانی اینگونه بدون نظارت افزایش قیمت داشته باشند؛ در حالی که هیچ ارتباطی به نرخ ارز ندارند.

,

وی ادامه داد: گرانی اقلام خارجی با نرخ ارز قانع کننده است اما هیچ توجیهی برای گرانی اجناس ایرانی در این بازار وجود ندارد؛ آبان ماه که قصد خرید یخچال را داشتیم شرکت الکترواستیل هیچ کالایی را به بازار ارائه نمی‌کرد و بعد از آن با چند برابر افزایش قیمت این کالا به وفور در بازار عرضه شد.

,

این خانم میانسال اظهار کرد: یخچالی که در تیرماه سال ۹۷ به قیمت ۴ میلیون و پانصد هزار تومان به فروش می‌رسید را آبان ماه نیز ۹ میلیون تومان خریداری کردیم و اکنون به ۱۱ میلیون و پانصد هزار تومان رسیده است.

,

وی تصریح کرد:  مسئولین نظارتی نباید نسبت به این موضوعات بی تفاوت باشند؛ چرا باید در شهرستانی با یک میلیون جمعیت که تعداد فروشگاه‌های لوازم خانگی زیاد نیست، هیچ نظارتی وجود نداشته باشد تا فروشندگان هر کالایی را با قیمت دلخواه به فروش برسانند.

,

در همین هنگام به این موضوع فکر می‌کردم که اگر نقش اقتصاد مقاومتی پررنگ‌تر می‌شد؛ اینگونه نباید درگیر افزایش قیمت‌ها می‌شدیم چراکه اگر تمام اقلام یک کالا در داخل کشور تولید شود دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های هنگفت برای تهیه مواد اولیه نیست، چرا باید مواد اولیه کالای ایرانی از خارج وارد شود و تنها کالا مونتاژ ایران باشد؟!

,

با توجه به دغدغه‌های مردم و گزارشات میدانی که از بازار داشتیم به گفت‌وگو با رییس اتحادیه لوازم خانگی استان قزوین پرداختم؛

,

, ,

درج برچسب قیمت بر روی اجناس الزامی است

, درج برچسب قیمت بر روی اجناس الزامی است,

سید علی مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، در خصوص قیمت اقلام خانگی اظهار کرد: متاسفانه قیمت اقلام خانگی هم مانند اقلام اساسی افزایش داشته و اکنون نیز تحت نوسانات نرخ ارز قرار دارد.

, شاخص،,

رییس اتحادیه لوازم خانگی قزوین افزود: کالاهای ایرانی باید طبق لیست شرکت تولیدکننده و آنچه سازمان حمایت از مصرف کننده تعیین کرده است، به فروش برسد.

,

وی در خصوص تفاوت قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی خاطرنشان کرد: تفاوت قیمت‌ لوازم خانگی به این دلیل است که برخی از فروشندگان اجناس خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند که قیمت‌ها را هم بر همین اساس تعیین می‌کنند.

,

این مسئول ادامه داد: اما فروشندگانی که اقلام خود را از شرکت‌های تولیدی تهیه می‌کنند نیز قیمت‌ها را هم بر اساس لیست قیمت شرکت‌ها تعیین می‌کنند.

,

مرتضوی در ادامه بیان کرد: فروشندگانی که کالاها را از سطح بازار تهیه می‌کنند نیز قیمت‌های متفاوتی با اقلام شرکتی دارند، اما آنچه نمایندگی‌های مستقیم شرکت‌ها به فروش می‌رسانند دقیقا طبق لیست خود شرکت است.

,

این مسئول با تصریح بر اینکه خریدار می‌تواند قبل از خرید از نرخ قیمت اطمینان حاصل کند، گفت: لوازم خانگی ایرانی باید طبق لیست شرکت به فروش برسد و افرادی که بالاتر از نرخ شرکت عرضه کنند نیز متخلف محسوب می‌شوند.

,

رییس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به اینکه سازمان‌های نظارتی متولی اعمال قانون هستند، تصریح کرد: طبق قانون همه واحدهای صنفی موظف هستند برچسب قیمت داشته باشند در غیر این صورت بر اساس قانون با متخلفان برخورد خواهد شد.

,

وی تشریح کرد: تمام قیمت‌ها در حمایت از مصرف کنندگان از تهران تعیین می‌شود و ما هیچ نظارت و دخالتی در تعیین قیمت تولیدکنندگان و واردکنندگان نداریم.

,

مرتضوی با بیان اینکه برای هر مغازه‌دار و هر کالایی نرخ مجاز درصد سود تعیین شده است، اظهار کرد: هر صاحب فروشگاه و مغازه‌داری در هر رده صنفی باید از نرخ مجاز سود مصوبه استفاده کند و نمی‌تواند هر درصدی را که دلش بخواهد به آن کالای خریداری شده اضافه کند.

,

این مسئول اضافه کرد: نرخ سود بر مبنای جدولی که سازمان حمایت از مصرف کننده اعلام کرده تعیین می‌شود که برای کالاهای لوازم خانگی ریز ۱۲ درصد و برای کالاهای لوازم خانگی درشت ۷ درصد تعیین شده است.

,

 

,

, , ,

رییس اتحادیه لوازم خانگی ادامه داد: سود مجاز مغازه داران از قیمت خرید کالا به اضافه درصد سود تعیین شده مشخص می‌شود به طور مثال اگر یک شرکتی  یخچال سه میلیونی را ۴ میلیون تومان عرضه کند، از طرفی این یخچال در بازار به قیمت ۴ میلیون و ۲۰۰ به فرش برسد نیز مغازه‌دار گرانفروشی انجام نداده چراکه به عنوان تفاوت قیمت، سود مجاز فروشنده محاسبه شده است.

,

وی با اشاره به اینکه قیمت اقلام به خاطر تغییر نرخ مصوب و تفاوت نوع کالاها با هم مغایرت دارد، تشریح کرد: متاسفانه برخی اقلام خانگی نیز به صورت قاچاق وارد بازار می‌شوند که ضمانت نامه شرکتی ندارند و گمرکی بابت آن پرداخت نشده است بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که آن کالا با کالای شرکتی دارای ضمانت نامه قیمت برابری داشته باشند.

,

مرتضوی اذعان داشت: قیمت اقلام از روی کد مدل تعیین می‌شوند که نشان دهنده نوع کالا است بنابراین تمام کالاها یکسان نیستند چراکه شرکت‌ها تنوع مدل زیادی دارند؛ برای مثال یخچال فریزر هیمالیا که یخ ساز اتوماتیک دارد در سه مدل با سه قیمت متفاوت تولید می‌شود.

,

این مسئول اظهار کرد: تمام تفاوت قیمت‌ها را باید سازمان حمایت از مصرف کننده، سازمان بازرسی و نظارت زیر مجموعه سازمان صنعت، معدن و تجارت رسیدگی کنند.

,

رییس اتحادیه لوازم خانگی تصریح کرد: در صورتی که خریدار کالایی را خریداری کند که همان کالا با همان مشخصات در مغازه دیگری با قیمت کمتری عرضه شود می‌تواند با در دست داشتن فاکتور خرید در اتحادیه و سازمان صنعت و معدن ثبت شکایت کند تا به آن رسیدگی شود.

,

وی ادامه داد: اگر کالا بالاتر از نرخ مجاز مصوبه فروخته باشد، برگشت رقم کالا را حکم می‌کند اما در صورتی که مغازه‌دار کالا را طبق نرخ مصوبه مجاز فروخته باشد و مغازه‌دار دیگری همان کالا را  ارزان‌تر عرضه می‌کند هیچ گرانفروشی صورت نگرفته چراکه مصرف‌کننده موظف است برای خرید ارزان ترین کالا از چند مغازه جویا شود؛ ارزان فروشی فروشگاه دیگر مبنی بر مجرم بودن فروشگاه مقابل که کالا را فروخته شده نیست.

,

, ,

راهی خیابان پیغمبریه که یکی از مراکز پخش لوازم خانگی در قزوین است شدم اما آنجا هم برخلاف تصورم تنها یک مغازه برچسب قیمت داشت که من توانستم قیمت اقلام را یادداشت کنم.

,

به عنوان خریدار وارد مغازه‌ای شدم قیمت تلویزیون ایرانی ۴۳ اینچ سری ۵ صفحه اسمارت، لباس شویی و چند یخچال را سوال کردم.

,

بلافاصله بعد از اینکه از مغازه خارج شدم وارد مغازه دیگری شدم و همان اجناس را سوال کردم که بسیار متفاوت بود؛ شوکه شدم که چرا قیمت اجناس در فروشگاه‌هایی که در یک قدمی هم قرار دارند متفاوت است.

,

به خیابان فردوسی به عنوان مرکز فروش لوازم خانگی دیگری در قزوین مراجعه کردم؛ بیشتر فروشگاه‌ها برچسب قیمت را رعایت کرده بودند؛ از این موضوع خوشحال شدم.

,

در حال رصد قیمت اقلام از پشت ویترن بودم که پدر و مادری که به همراه دخترشان از فروشگاه لوازم خانگی خارج شدند؛ با لحنی صمیمیانه بعد از سلام دادن سوال کردم قیمت اقلام را چطور ارزیابی کردید؟

,

قیمت‌های سرسام آور مانع از ازدواج جوانان شده است

,

پدر خانواده گفت: قیمت‌ها سرسام آور است و توقعات زیاد!

, پدر خانواده گفت: قیمت‌ها سرسام آور است و توقعات زیاد!,

وی افزود:در زمان قدیم که امکانات زیادی وجود نداشت جوانان با کمترین وسایل، زندگی خود را شروع می‌کردند اما امروز متناسب با امکانات نیز توقعات هم افزایش یافته است.

,

این مرد میانسال عنوان کرد: متاسفانه گرانی‌ها مشکلات زیادی را برای مردم به ویژه اقشار کم درآمد ایجاد کرده است؛ هیچ نظارتی هم بر روی اقلام خانگی وجود ندارد.

,

وی بیان کرد: قیمت تمام اقلام به یک باره افزایش یافته و ممکن است در طول ۶ ماه هیچ افزایشی نداشته باشد اما متاسفانه روی اقلام لوازم خانگی هیچ نظارتی وجود ندارد و گاهی به صورت روزانه با افزایش همراه است.

,

وی گفت: بیکاری جوانان معضل بزرگی بود که چندین سال با آن دست و پنجه نرم می‌کردیم، از طرفی گرانی‌های امروز هم به دغدغه‌های مردم اضافه شد؛ همین موضوعات موجب می‌شود جوانان به ازدواج تن ندهند.

,

باتوجه به گشت و گذاری که از سطح چند مرکز عرضه لوازم خانگی داشتم متاسفانه نظارت‌ها بسیار ضعیف بود؛ این موضوعات ذهنم را درگیر کرد که آیا فروشندگان اجناس خرید قبل خود را با قیمت روز به فروش می رسانند؟!

,

با نگاه کلی به قیمت ها متوجه شدم که قیمت اقلام خانگی از یک فروشگاه با فروشگاه دیگر متفاوت است و همین موضوع مردم را سردرگم کرده است؛ از طرفی بیشتر فروشندگان به اتفاق اصرار داشتند که هرچه زودتر کالای مد نظر را خریداری کنید چه بسا که امروز تا فردا بسیار متفاوت است.

,

در ادامه به گفت‌وگو با معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین پرداختم.

,

, ,

تهیه اقلام از بازار آزاد علت گرانی است

, تهیه اقلام از بازار آزاد علت گرانی است,

سیامک بابایی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شاخص، در خصوص تفاوت قیمت اجناس لوازم خانگی اظهار کرد: تفاوت قیمت لوازم خانگی به دلیل تفاوت در مدل و برند کالاها است.

, شاخص،,

وی افزود: باتوجه به فاکتور خرید ممکن است قیمت‌ها متفاوت باشد لذا فروشنده موظف است کالا را بر اساس سودی که قانون تعیین کرده به فروش برساند.

,

معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین ادامه داد: اگر برند، نوع جنس، فاکتور و قیمت خرید یکی باشد قطعا تفاوت قیمت فروش، نشان دهنده تخلف است.

,

بابایی‌فر اضافه کرد: سال گذشته باتوجه به افزایش قیمت و فراوانی اجناس لوازم خانگی این بحران را داشتیم که موجب گرانفروشی و امتناع از عرضه کالا شده بود.

,

این مسئول اذعان داشت: به تمام فرشندگان کالاهای لوازم خانگی توصیه داریم که اجناس را با هر قیمتی که خریداری می‌کنند با سودی که قانون برای آن‌ها مشخص کرده عرضه کنند.

,

بابایی فر با بیان اینکه درج قیمت بر روی کلیه کالاها الزامی است، گفت: ممکن است شرکت تولیدکننده لوازم خانگی قیمت را روی کالا درج کرده باشد اما زدن برچسب قیمت هم ضروری است بنابراین توصیه می‌شود فروشندگان حتما درج قیمت داشته باشند.

,

نظارت‌ها برای کالاها و خدمات روزانه صورت می‌گیرد

, نظارت‌ها برای کالاها و خدمات روزانه صورت می‌گیرد,

وی با بیان اینکه نظارت صرفا وظیفه سازمان صمت نیست، گفت:سازمان صمت وظیفه نظارتی دارد اما دستگاه‌ها و تشکل‌های دیگر نظیر اتاق اصناف و اتحادیه‌ها هم واحدهای نظارت و بازرسی دارند و طبق قانون نظام صنفی پیش‌بینی شده که اتاق اصناف و اتحادیه‌ها هم بر روی زیرمجموعه‌های خود نظارت داشته باشند.

,

معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: واحدهای تولیدی که قیمت را روی کالا الصاق می‌کنند موظف هستند طبق همان قیمت کالا را به فروش برسانند اما اگر آن قیمت را بالاتر می‌زنند باید برای آن دلیل داشته باشند؛ ممکن است اجناس را از بازار آزاد و با قیمت بالاتر خریداری کرده باشند.

,

وی تشریح کرد: متاسفانه برخی واحدهای تولیدی و نمایندگی در سایر استان‌ها به نمایندگی‌ها در استان جنس ارائه نمی‌کنند لذا فروشنده‌ها مجبور به خرید از تهران می‌شوند.

,

وی ابراز کرد: فروشندگانی که کالای خود را از بازار آزاد خرید کرده در صورتی که فاکتور خرید معتبر داشته باشند و سود قانونی خود را اعمال کنند قطعا تخلف محسوب نمی‌شود.

,

بابایی‌فر گفت: فروشندگان باید بر اساس سود قانونی و قیمت‌هایی که روی کالا درج می‌شود فروش داشتنه باشند؛ مگر اینکه دلایل معتبر دیگری مبنی بر اینکه گران‌تر خریده باشند؛ اگر هم عرضه نکنند تحت عنوان امتناع از عرضه با آن‌ها برخورد خواهد شد.

,

معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: طی بازرسی‌هایی که از بازار صورت می‌گیرد وظیفه داریم گزارشات را به سازمان تعزیرات حکومتی اطلاع دهیم تا بر مبنای قانون جریمه اعمال شود؛اعتقاد داریم که جرائم باید به نحویدر حیطه قانون گذار اعمال شود که بازدارنده باشند.

,

وی ابراز کرد: نظارت‌ها نسبت به تمام کالاها و خدمات روزانه صورت می‌گیرد اما در برخی از ایام ویژه مانند ماه مبارک رمضان توجه سازمان‌های نظارتی بیشتر روی اقلام اساسی است جز در مواقعی که کالاهای دیگر دچار بحران شوند.

,

بابایی‌فر در پایان بیان کرد:ضمن اینکه نظارت‌های ما روزانه است اما از مردم درخواست داریم که چنانچه تخلفاتی در زمینه کالاهای مختلف مشاهده کردند را به ۱۲۴ اعلام کنند تا برخورد لازم صورت گیرد.

,

به گزارش شاخص، این روزها مردم نه تنها در تهیه اقلام اساسی زندگی بلکه در تهیه اقلام دیگر همچون لوازم خارجی که شاید اقلام اساسی روزانه مردم نباشد اما رکن اصلی در تشکیل یک خانواده و ازدواج جوانان است نیز با مشکل مواجه هستند.

, شاخص،,

با نگاهی گذار که به این بازار داشتیم نیز مشخص شد که بازار لوازم خانگی هم همچون سایر اقلام به حال خود رها شده و ردپایی از نظارت و برخورد جدی با سوداگران و سودجویان در این حوزه دیده نمی‌شود و غصه‌ی مردم برای جوانانشان را صدچندان کرده است چراکه از یک طرف باید برای بیکاری و اشتغالشان دغدغه باشند و از طرف دیگر برای تهیه ابتدایی‌ترین مایهتاج زندگی باید کاسه چه کنم چه کنم دست گیرند.

,

با یک حساب سر انگشتی حتی اگر تمامی اقلام را هم از کالاهای ایرانی تهیه کنیم هزینه‌ای کمتر از ۵۰میلیون تومان نخواهد شد و این مسئله جای سوال دارد که چرا باید شاهد گرانی کالاهای ایرانی باشیم در حالی که در داخل تولید می‌شود؟ و یا اگر تولیدکنندگان با مشکلات مواجه هستند و این موجب گرانی کالاهای داخلی شده پس چرا در راستای رونق تولید و حمایت از کالای داخلی قدم موثری برداشته نمی‌شود

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه