اخبار داغ

عضو واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی سمنان:

۶۰ نفر از استان سمنان اهداء عضو کردند/ کسب رتبه چهارم استان سمنان در اهداء عضو

۶۰ نفر از استان سمنان اهداء عضو کردند/ کسب رتبه چهارم استان سمنان در اهداء عضو
عضو واحد شناسایی و فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه از سال 88 تاکنون 60 نفر از این استان اهدای عضو کردند، گفت: سال 97 دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان رتبه چهارم اهدای عضو را در کشور کسب کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مریم همتی عضو واحد شناسایی و فراهم آوری اعضا پیوندی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت، با گرامیداشتن 31 اردیبهشت روز ملی اهدای عضو، گفت: از سال 88 تاکنون 60 فرد اهدا کننده عضو در استان سمنان داشته ایم که از این تعداد 10 نفر در سال 97 عضو آنها اهدا شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

وی با بیان اینکه این 60 نفر حداقل به 150 بیمار نیازمند جان دوباره ای بخشیدند، تصریح کرد: 8 عضو از بدن هر فرد مرگ مغزی  می تواند اهدا شود ولی این امر بستگی به کیفیت عضو فرد دارد و در برخی موارد ممکن است هر فرد فقط یک عضوش قابلیت اهدا را داشته باشد.

,

عضو واحد شناسایی و فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی سمنان به فرآیند اهدای عضو اشاره کرد و افزود: وقتی مرگ مغزی تشخیص و تایید شد، مراقبت از فرد مرگ مغزی شده به عنوان کاندید اهدای عضو شروع و آزمایشاتی جهت سلامت ارگان های بدن از این فرد گرفته می شود تا مشخص شود آیا این کاندیدا می تواند عضو اهدا کند یا نه.

,

همتی با بیان اینکه پس از این مرحله، مراقبت دوم از فرد کاندید اهدای عضو با هدف حفظ ارگان ها برای انجام پیوند شروع می شود تا خانواده جهت اهدای عضو تصمیم بگیرند، اضافه کرد: فردی که مرگ مغزی اش تایید شد دیگر هیچ امیدی به بازگشت او نیست و اگر حتی یک درصد امید هم وجود داشته باشد هرگز برای اهدا اقدام نمی کنیم.  

,

وی با بیان اینکه بعد از تایید مرگ مغزی، فرد از 72 ساعت و با توجه به شرایط سلامت قوی جسمی حداکثر تا 14 روز در آن شرایط باقی می مانند، اظهار کرد: اصولا فرد مرگ مغزی شده 3 روز در آن شرایط باقی می ماند و پس از آن است که قلب از کار می ایستد و مرگ محرز از نظر عامه اتفاق می افتد.  

,

عضو واحد شناسایی و فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی سمنان با تاکید بر اینکه وقتی که مرگ مغزی تایید شد یعنی مرگ اتفاق افتاده و فرد از دنیا رفته است، افزود: 99 درصد مرگ ها مرگ قلبی است و یک درصد افراد با مرگ مغزی از دنیا می روند.

,

همتی با اشاره به اینکه بین 25 هزار تا 27 هزار نفر در کشور در لیست انتظار دریافت عضو هستند و آمار مجزایی برای استان ها وجود ندارد، گفت: سالانه 2 هزار و 500 الی 4 هزار نفر کاندید اهدای عضو در کشور می شوند که کمتر از هزار نفر از این کاندیدا خانواده هایشان به اهدای عضو رضایت می دهند.

,

به گفته وی، روزانه 7 الی 10 نفر از بیماران به خاطر نرسیدن ارگان پیوندی از دنیا می روند و سالانه نیز 6 هزار ارگان قابل اهدا از فرد مرگ مغزی به خاک سپرده می شود، این درحالی است که سالانه بیش از 3 هزار نفر از لیست انتظار از دنیا می روند.

,

عضو واحد شناسایی و فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اضافه کرد: هر چند در سالهای اخیر وضعیت خوبی برای رضایت اهدای عضو داشتیم ولی همچنان تعداد خانواده هایی که به اهدای عضو عزیز از دست رفته شان رضایت نمی دهند زیاد است.

,

همتی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان رتبه چهارم اهدای عضو را در سال 97 کسب کرد، افزود: استان های یزد، کهکیلویه و بویر احمد و چهار محال بختیاری رتبه های اول تا سوم کشوری را دارند.

,

وی از برپایی 15 غرفه صدور کارت اهدای عضو در سطح شهر در سال 97 خبر داد و اضافه کرد: امروز نیز به مناسبت روز ملی اهدای عضو،10 غرفه صدور کارت اهدای عضو را در سمنان، مهدیشهر، گرمسار و دامغان برپا کردیم.

,

عضو واحد شناسایی و فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی سمنان با اشاره به اینکه برخی از پرسنل نیروی انتظامی سمنان از سفیران ما هستند، اضافه کرد: نیروی انتظامی استان سمنان روز گذشته برای ترویج فرهنگ اهدای عضو پیشگام شدند و طرح پلیس اهداگر را در سمنان اجرا کردند.

,

همتی خاطر نشان کرد: فرمانده انتظامی استان سمنان به همراه 500 نفر از پرسنل نیروی انتظامی استان در طرح پلیس اهداگر، کارت اهدای عضو دریافت کردند.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه