اخبار داغ

مسئول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی قزوین :

تاکنون ۷۲ اهدای عضو در قزوین انجام گرفته است/ راه‌اندازی واحد پیوند کلیه در استان

تاکنون ۷۲ اهدای عضو در قزوین انجام گرفته است/ راه‌اندازی واحد پیوند کلیه در استان
مسئول واحد پیوند اعضای معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: اهدای عضو هر فرد مرگ مغزی به ۸نفر زندگی دوباره می‌بخشد و ترویج این اقدام نیازمند ارتقای سطح آگاهی نسبت به تفاوت کما با مرگ مغزی و فرهنگ سازی عمومی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی چگینی در گفت‌وگو با  صبح قزوین اظهار کرد: در راستای فرهنگ اهدای عضو برای پرسنل دست اندرکار بیمارستانی، پزشکان و پرستاران که با طیف واقعی مرگ مغزی در ارتباط هستند جلسات آموزشی سالانه و ماهانه برگزار می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

وی ادامه داد: از طریق صدا و سیما؛ روزنامه‌ها و سایت‌های محلی و در نمایشگاه‌های خاص نوروزی و سلامت نیز پایگاه‌های واحد اهدای عضو برپا شده و تبلیغات صورت می‌گیرد.   

,

مسئول واحد پیوند اعضای معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین ابراز کرد: کارت اهدای عضو نمادی است برای اینکه خانواده‌ها در جریان رضایت مندی قلبی فرد قرار گیرد.

,

وی افزود: درواقع کارت اهدای عضو نماد اطلاع رسانی است و درصورت مرگ مغزی خانواده‌ها هستند که باید نسبت به اهدای اعضای فرد تصمیم گیری کنند و این امر نیازمند فرهنگ سازی درباره مرگ مغزی و تفاوت آن با کما است.

,

این مسئول عنوان کرد: لازم است موانع برطرف شود؛ افکار اشتباه، ارزش و مزایایی اهدا و جنبه اخلاقی و خداپسندانه کار برای جامعه تبیین شود تا افراد بیشتری نسبت به این عمل اقدام کنند.

,

72 اهدای عضو در قزوین

,

وی ادامه داد: باید در تیم‌های آموزشی، صدا و سیما و شبکه‌های مجازی اطلاع رسانی صورت گیرد تا خانواده‌ها به این حس و باور برسند که اهدا چیزی را از بین نمی‌برد بلکه جان افراد را نجات می‌دهد.

,

چگینی بیان کرد: ارگان‌های اصلی؛ قلب، کبد، کلیه‌ها، ریه‌ها، پانکراس، قسمت‌هایی از مغز استخوان، قرنیه چشم و بافت‌ها قابل اهدا هستند اما به طور روتین اعضای هر فرد مرگ مغزی قابلیت نجات جان 8نفر را دارد.

,

وی افزود: معمولا از 4ارگان اصلی فرد مرگ مغزی استفاده می‌شود؛ زیرا لازم است آزمایشات پیوند فرد گیرنده و اهداکننده هماهنگ باشد.

,

مسئول واحد پیوند اعضای معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین اذعان کرد: علاوه بر 8ارگان اصلی بافت‌های اهدایی و مواردی همچون استخوان لگن و قرنیه چشم نیز کیفیت زندگی افراد را ارتقا می‌بخشد.

,

وی ادامه داد: تاکنون در استان قزوین 72اهدای عضو صورت گرفته که 2مورد آن د ر سال جاری، 10مورد در سال 97 و 60مورد نیز در سال‌های گذشته بوده است.

,

پذیرش همگانی اهدای عضو در گرو ارتقای آگاهی

,

این مسئول گفت: علاقمندان جهت دریافت کارت اهدای عضو می‌توانند به سایت https://ehda.center و یا به صورت حضوری با همراه داشتن کارت شناسایی به معاونت درمان قسمت اهدای عضو واقع در ابتدای غیاث آباد مراجعه کند.

, https://ehda.center,

وی اظهار کرد: اکنون 26هزار نفر در کشور نیازمند اهدا هستند و اهدای عضو روشی مناسب برای تهیه ارگان‌های مناسب برای این افراد است؛ با نهادینه شدن فرهنگ اهدا تمام این نیاز از طریق مرگ مغزی تامین می‌شود و افراد بسیاری به زندگی بازمی‌گردند.

,

چگینی ادامه داد: هزینه‌های پیوند از طریق اهدای عضو افراد مرگ مغزی کاملا رایگان و به عهده دولت است و این موضوع بویژه برای بیماران نیازمند کلیه از اهمیت بالایی برخوردار است.

,

وی ابراز کرد: پیوند انسانی در برخی اعضا همچون درچه قلب نسبت به دریچه فلزی و حیوانی از کارایی بهتر، عمری طولانی‌تر و عوارض کمتر برخوردار است و از آنجایی که جزء بدن خود انسان قرار می‌گیرد به مواد نگه دارنده و داروهای خاص کمتری نیاز دارد.

,

این مسئول تاکید کرد: درمرگ مغزی ارگانی که زیر خاک از بین می‌رود می‌تواند به افراد زیادی زندگی بخشد که پذیرش همگانی این موضوع نیازمند ارتقای آگاهی و فعالیت فرهنگی است.   

,

نوید راه انداری واحد پیوند کلیه در استان

, نوید راه انداری واحد پیوند کلیه در استان,

وی اظهار کرد: زمان حفظ حیات برای افرادی که دچار مرگ مغزی می‌شوند در افراد مختلف از چند ساعت تا چند روز متغیر است، البته در سایر کشورها فرد بالای یک ماه نیز نگهداری می‌شود و نیازمند هزینه‌های بالایی است.

,

مسئول واحد پیوند اعضای معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: وضعیت بیمار و مهارت در حفظ بیمار مرگ مغزی در راستای اهدای عضو تاثیر گذار است و در استان قزوین معمولا فرد بین یک تا هفت روز نگهداری می‌شود.

,

وی عنوان کرد: در هر استان 4پزشک معتبر شامل نورولوژیست، متخصص جراحی مغز و اعصاب، متخصص داخلی و بیهوشی مرگ مغزی و قابلیت اهدا را تایید می‌کنند که از طرف مسئولین کشوری تعیین می‌شوند.

,

چگینی اذعان کرد: در سال‌های گذشته در استان حدود 17تا 20 نفر دریافت کننده کبد و بالای 40نفر دریافت کننده قلب و کلیه وجود داشت.

,

وی افزود: از آنجایی که پیوند ارگان باید در زمان محدودی انجام شود و امکانات اهدا و یا فرودگاه برای انتقال سریع عضو در استان موجود نیست فرد مرگ مغزی جهت اهدا به تهران منتقل می‌شود.

,

مسئول واحد پیوند اعضای معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: با تهمیدات انجام شده، راه اندازی واحد پیوند کلیه در استان پیش بینی شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه