اخبار داغ

تحقیر زرادخانه دفاعیِ غول‌آسای عربستان

تحقیر زرادخانه دفاعیِ غول‌آسای عربستان
القدس العربی نوشت انصارالله یمن شیوه‌های دفاع خود در برابر مداخله نظامی عربستان و امارات در یمن را وارد فاز جدید تهاجمی کرده که متکی به ابزارهایی کم‌هزینه با فناوری ساخت ساده اما در عین حال خطرناک است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روزنامه «القدس العربی» در یادداشتی با عنوان «زرادخانه غول آسای عربستان و فناوری ناچیز الحوثی»، فاز جدید حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در دفاع برابر تجاوزگری عربستان و امارات را موجب به هم ریختن معادلات میدانی توصیف کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
مقامات سعودی می‌گویند که پدافند هوایی کشورشان دو فروند موشک بالستیک را که پشت سر هم شهرهای الطائف و جده در استان مکه را هدف گرفته بود رهگیری کردند.
,
همزمان انصارالله یمن می‌گوید حمله اخیر به تاسیسات نفتی شرکت آرامکوی عربستان بخش کوچکی از طرح بزرگی است که در انتظار این کشور است و 300 نقطه نظامی و حیاتی عربستان و امارات برای حمله شناسایی شده‌است.
,
 
,
اخیرا انصارالله یمن مسئولیت یک حمله پهپادی موفق به تاسیسات نفتی عربستان را پذیرفت این حمله چیزی حدود 31 میلیارد دلار خسارت به بازارهای مالی عربستان و به ویژه شرکت نفتی آرامکو وارد کرد.
,
 
,
قبل از آن هم طرفی ناشناس  موفق به حمله به نفت کش‌های اماراتی و عربستان در بندر الفجیره امارات و تخریب آن شد.
,
 
,
القدس العربی نوشت: روشن است که گروه الحوثی شیوه‌های دفاع خود  در برابر مداخله نظامی عربستان و امارات در یمن را وارد فاز جدید تهاجمی کرده که متکی به ابزارهایی کم هزینه و فناوری ساخت ساده است، اما در عین حال می‌تواند بسیار خطرناک باشد  به ویژه به این دلیل که می‌تواند هزاران کیلومتر خط لوله نفت و ده‌ها تاسیسات استخراج، پالایش و پمپاژ نفت در عربستان سعودی و امارات عربی متحده را هدف قرار دهد.
,
 
,
این روزنامه افزود: چیزی که اثر بخشی این گزینه تهاجمی را افزایش می‌دهد این است که پهپادهایی که ایستگاه پمپاژ نفت عربستان را هدف گرفتند از مسافتی بالغ بر هشتصد کیلومتری به هوا برخاستند و برد  آنها تا بیش از هزار و ششصد کیلومتر می رسد، یعنی می‌تواند اهداف بسیار دور از لحاظ جغرافیایی را نابود کند.
,
 
,
القدس العربی نوشت: چه بسا حملات اخیر اعتبار بخشی به اعلامیه‌های پیشین الحوثی درباره حمله آن به تاسیسات حیاتی عربستان و امارات از جمله فرودگاه های ریاض، ابوظبی و دبی محسوب می‌شود.
,
 
,
این روزنامه نوشت: دومین منشا خطر این است که پیچیده‌ترین شبکه‌های دفاعی پیرامون تاسیسات نفتی عربستان و امارات که برایش میلیاردها دلار هزینه کردند در رهگیری جزیی یا کلی این پهپادها ناتوان بوده و نتوانسته مانع اثرات تخریبی آن شود.
,
 
,
این علاوه بر مشکلات عمدی است که مانع استقرار هر نوع پیشرفته پدافند دفاعی است که در حال حاضر برای حفاظت از شبکه‌های عنکبوتی خطوط نفت استفاده می‌شود. بنابراین تقریبا غیرممکن است که اطمینان حاصل شود که نشت نفت آسیب جدی به محیط زیست وارد نکند.
,
 
,
به عقیده نویسنده، درست است که تعمیر خرابی‌های تاسیسات نفت آسان، پیشرفته و سریع است؛ اما حملات پایدار الحوثی معادله را به جنگی باز با هزینه گران نزدیک‌تر می‌کند که نه تنها بر میانگین تولید نفت  بلکه بر قیمت آن و ثبات بازارهای جهانی نفت هم تاثیرگذار است.
,
 
,
القدس العربی افزود: روشن است که این خطرات، ملک سلمان بن عبدالعزیز، شاه سعودی را بلافاصله به دعوت برای برگزاری دو نشست اضطراری یکی در سطح سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و دیگری سران عرب کشاند تا بحث حمله به تاسیسات نفتی را بررسی کنند.
,
 
,
این روزنامه تاکید کرد: با وجود اینکه هدف از این دو اجلاس، یکپارچگی صفوف عربی خوانده شده و قطر هم برای نشان دادن حسن نیت خود پس از تعطیلی خط لوله شرکت دلفین که گاز را به ابوظبی منتقل می‌کند به امارات کمک گازی کرد؛ اما ریاض تصمیم گرفت از دوحه برای حضور در این دو نشست دعوت نکند که این امر نشانه تداوم ناسازگاری عربستان بر سر مسائل منطقه  خلیج فارس و سردرگمی آن بر سر مساله یمن است.
,
 
,
منبع: فارس 
,
 
,
 
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه