اخبار داغ

گزارشی از بازار ملتهب خرید و فروش و اجاره مسکن؛

سقف‌های گران؛ توفان تورم بازار رها شده مسکن را در می نوردد

سقف‌های گران؛ توفان تورم بازار رها شده مسکن را در می نوردد
وضعیت فعلی بازار ملک و مسکن را باید رکود تورمی خواند؛ چراکه با وجود رکود وضعیت خرید و فروش، به دلیل تورم لجام‌گسیخته حاکم بر اقتصاد ما، قیمت‌ها بدون هیچ منطقی افزایش می‌یابد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛این روزها که قیمت‌های نجومی ملک و مسکن را در تارنماهای عرضه اینترنتی املاک استان می‌بینیم، اولین سؤالی که به ذهنمان می‌رسد این است که چرا با وجود رکود نسبی در بازار، به ویژه در بخش خرید و فروش، بهای مسکن در استان قزوین مدام رو به افزایش است و در نواحی مختلف شهر قزوین نیز قیمت‌های نجومی برای خانه، آپارتمان و زمین عنوان می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

در این میان اکثر مردم و خریداران ملک، به ویژه جوانان ضمن انتقاد شدید از دستگاه‌های نظارتی در فضای مجازی، لزوم ورود جدی‌تر دولت و تعزیرات حکومتی برای پایش و کنترل افزایش لجام گسیخته قیمت ملک و اجاره بها را خواستار هستند.

,

الگوگیری غلط از پایتخت‌نشینان

, الگوگیری غلط از پایتخت‌نشینان,

افشین و سحر زوج جوانی هستند که این روزها برای خلاص‌شدن از اثاث‌کشی و هزینه‌های بالای انتقال به دنبال خرید یک آپارتمان نقلی از این بنگاه به آن بنگاه می‌روند.

,

افشین با ابراز تأسف از بازار مشوش و قیمت‌های بی‌حساب و کتاب آن به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: درست یک سال پیش یعنی حوالی اردیبهشت 1397 حدود 70 میلیون تومان پول برای خرید خانه از طریق وام و قرض از خانواده‌هایمان مهیا کرده بودیم که به یکباره قیمت آپارتمان در قزوین 50 درصد زیاد شد و متاسفانه نتوانستیم بعد از مدت‌ها تلاش و کارکردن خانه‌دار شویم.

,

سحر هم ضمن تأیید حرف‌های همسرش، گرانی سرسام‌آور بهای مسکن در استان قزوین را از پیامدهای گرانی در بازار مسکن پایتخت می‌داند و اضافه می‌کند: این بازی تأثیر نرخ ارز در قیمت ملک سال‌هاست که توسط مشاوراملاک‌های مسکن تهران راه افتاده و متاسفانه در شهرستانی هم به همان نسبت تهران مسکن را گران می‌کنند؛ غافل از اینکه استان ما یک‌دهم امکانات رفاهی تهران را هم ندارد.

,

در این بین، محمد که از پیداکردن آپارتمانی با رهن و اجاره منصفانه ناامید شده، می‌گوید: با اینکه به سختی 30میلیون تومان پول برای رهن آپارتمان تهیه کرده‌ام، اما آنچه که در مشاوره‌های املاک می‌بینم، قیمت‌های نجومی و بی‌انصافی مالکان است که با بازارگرمی مشاوران املاک روز به روز تشدید می‌شود.

,

وی بازار مسکن را به بازار سیاه تشبیه کرده و می‌افزاید: متاسفانه قلیان حس سوداگری در این بازار ملتهب طمع را به جان افراد انداخته و مالکان در این آشفته بازار به دنبال این هستند که ملک خود را با بیشترین قیمت به مستاجران قالب کنند.

,

رکود تورمی در معاملات مسکن

, رکود تورمی در معاملات مسکن,

از سوی دیگر، رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان در گفت‌وگو با صبح قزوین، با ذکر اینکه گرانی ملک و مسکن به سود مشاوران املاک نیست، می‌گوید: با توجه به رکود فعلی، بیشتر املاکی‌های قزوین علاقه دارند که قیمت‌ها شکسته شود تا بتوانند مشتری بیشتری را جذب کنند.

,

یوسف عبدی میزان افزایش قیمت مسکن از شهریورماه 1397 تاکنون را بیش از 100 درصد عنوان و تصریح می‌کند: وضعیت فعلی بازار ملک و مسکن را باید رکود تورمی خواند؛ چراکه با وجود رکود وضعیت خرید و فروش، به دلیل تورم لجام‌گسیخته حاکم بر اقتصاد ما، قیمت‌ها بدون هیچ منطقی افزایش می‌یابد.

,

وی دلیل اصلی گرانی مسکن در ماه‌های ابتدایی امسال را تورم وحشتناک قیمت مواد و مصالح ساختمانی می‌داند و ادامه می‌دهد: همین که قیمت مصالح مانند میلگرد از آخر سال 96 تا اول سال 98 حدود 5/2 برابر شده، سبب 2 تا 3 برابری بهای ساخت هر متر آپارتمان شده است. البته عبدی در مورد اینکه چرا خانه و آپارتمان‌های بیش از 10 سال ساخت افزایش قیمتی همسان خانه‌های نوساز داشته‌اند، توضیحی نداد.

,

چرا دولت از معاملات نجومی مالیات نمی‌گیرد؟

, چرا دولت از معاملات نجومی مالیات نمی‌گیرد؟,

در این بین، سیدمحسن حسینی، فعال حوزه ساخت‌وساز مسکن، کنارکشیدن دولت و رهاکردن بازار مسکن را عامل تورم طوفانی اخیر عنوان کرده و می‌گوید: قطعاً اگر دولت از واحدهای مسکونی خالی و معاملات با نرخ نجومی مالیات بر درآمد بالایی اخذ کند، این چنین بازار مسکن و ملک برای دلالان و سوداگران جذاب باقی نمی‌ماند؛ اما به نظر می‌رسد دولت به هر دلیل چندان علاقه‌ای ندارد که اوضاع موجود دستخوش تغییر شود.

,

رعایت‌نشدن فرمول محاسبه رهن

, رعایت‌نشدن فرمول محاسبه رهن,

حسینی دلیل ازدیاد بی‌رویه اجاره‌بها در برخی مناطق را رعایت‌نشدن فرمول محاسبه رهن و اجاره می‌داند و اضافه می‌کند: طبق فرمولی که سال‌ها در املاکی‌ها رایج بود، میزان رهن باید یک پنجم قیمت ملک باشد، اما متاسفانه می‌بینیم که این فرمول در بازار سیاه امروز فراموش شده و هر مالکی، هر چه‌قدر می‌خواهد برای خانه‌اش اجاره‌بها تعیین می‌کند. همچنین این کارشناس معماری میزان افزایش نرخ مسکن نسبت به ابتدای زمستان 96 را حدود 150 درصد ارزیابی کرد.

,

تولید کم بازارسیاه ایجاد کرد

, تولید کم بازارسیاه ایجاد کرد,

اما رئیس اتحادیه مشاوران املاک قزوین رکود سال‌های اخیر در عرصه ساخت و تولید مسکن را عامل گرانی یک‌سال اخیر بیان کرده و می‌گوید: اگر به مانند زمانی که مسکن مهر ساخته می‌شد، به تولید انبوه مسکن در استان ادامه می‌دادیم، امروز تقاضا بر عرضه سبقت نمی‌گرفت و مستاجران اسیر بازار سیاه نمی‌شدند.

,

عبدی علت بی‌ضابطه‌بودن قیمت‌ها در بازار مسکن را خلأ قانونی توصیف کرده و ادامه می‌دهد: نه در قانون اساسی مصوب مجلس شورا و نه در قوانین مربوط به نظام صنفی و اتحادیه، قاعده و فرمول معینی برای قیمت ملک و اجاره بها وجود ندارد و همین مشکل سبب می‌شود که نتوانیم در مورد گران فروشی یا افزایش بهای قیمت ملک یا اجاره به صورت تعزیراتی عمل کنیم.

,

قیمت‌های فضای مجازی واقعی نیست

, قیمت‌های فضای مجازی واقعی نیست,

عبدی، بیشترین رشد قیمت مسکن و اجاره بها را مربوط به مناطق 2 و 3 شهر قزوین بیان و تصریح می‌کند: با توجه به قیمت‌های نجومی‌ای که در وبگاه‌های فروش اینترنتی برای ملک عرضه می‌شود، باید بگویم که این قیمت‌ها حداقل یک تا 2 میلیون تومان فراتر از قیمت واقعی هستند که باید مورد توجه خریداران قرار بگیرد.

,

لزوم عمل دولت به وعده تولید مسکن

, لزوم عمل دولت به وعده تولید مسکن,

با توجه به وضع موجود، اگر دولت در این آشفته‌بازار به قول‌های خود مبنی بر اجرای طرح بازآفرینی شهری در بافت فرسوده و ایجاد مسکن امید عمل کند، شاید تا حدی از فشار قیمت‌ها کاسته شود.

,

دولتی که در طول این 6 سال اخیر مدام از طرح احداث مسکن مهر در جای‌جای ایران و بار هزینه‌ای آن برای دولت انتقاد کرده، خود هیچ راه‌حل عملی و کارایی برای تولید مسکن برای محرومان اجرا نکرده است و تنها توجه خود را به افزایش تسهیلاتی معطوف کرده که با جهش چند برابری قیمت مسکن در جای‌جای کشور در هیچ تنابنده‌ای قدرت خرید مسکن را ایجاد نمی‌کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه