اخبار داغ

جوشش دوباره چشمه "بش قارداش" پس از ۱۵ سال

جوشش دوباره چشمه "بش قارداش" پس از ۱۵ سال
شهردار بجنورد از جوشش دوباره چشمه "بش قارداش" بجنورد پس از پانزده سال در پی بارندگی های بهاری امسال خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، روح الله براتیان، شهردار بجنورد با اعلام این خبر اظهار کرد: آب این چشمه پانزده سال قبل بعلت کاهش نزولات جوی و آب سفره‌های زیر زمینی خشک شده بود که امروز  دوباره جریان یافت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

وی افزود: تفرجگاه بش‌قارداش بجنورد از جمله جاذبه‌های گردشگری خراسان‌شمالی است که در ردیف مناطق نمونه گردشگری ملی قرار گرفته است، چشمه آب معدنی این مجموعه تفریحی این تفرجگاه را به منطقه‌ای بدیع تبدیل کرده است.

,

وی اضافه کرد: طی سال های گذشته آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز و درختان این پارک تفریحی از دو حلقه چاه تامین می شد.

,

براتیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر 9 چشمه این بوستان در حال جوشش هستند و آبی معادل 13 اینچ قابل برداشت است.

,

به گزارش عصر اترک، تفرجگاه طبیعی و تاریخی بش قارداش به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری بجنورد در هفت کیلومتری بجنورد و در ابتدای جاده بجنورد به اسفراین قرار دارد که از لحاظ واژه به پنج برادر معنا شده است.

,

پیش از اسلام در زمان اشکانیان و ساسانیان در این محل عبادتگاه پیشوایان کنتیس زرتشتی قرار داشته و به سبب اقامت چهار فصل مغ «بزرگان دینی زرتشتی» به چهار مغان شهرت یافته است.

,

چشمه بش قارداش که از پنج چشمه تشکیل شده، در دامنه کوه آلاداغ از زیرتپه ای با دیواره‌های صاف و به ارتفاع سی مترمی جوشید.

,

نام این مکان یعنی بش قارداش بر اساس داستانی تاریخی است که در بین مردم شهر زبان به زبان چرخیده است، طبق این افسانه در روزگاران قدیم پنج برادر در شهر بجنورد زندگی می‌کردند که به دلیل مخالفت با ظلم و ستم حکمران تحت تعقیب ماموران قرار داشتند، این پنج برادر به همراه یکدیگر از این شهر گریختند و ماموران نیز آن‌ها را تا این مکان تعقیب کردند.

,

گفته می‌شود، این پنج برادر از خدا طلب کمک کردند، در این هنگام پنج سوراخ در کوه ایجاد شد که برادران به آن‌ها پناه بردند و از سوراخ‌ها آب گوارایی جاری شد.

,

تا سال‌ها قبل و پیش از خشکسالی‌های شدید، تعداد چشمه‌ها پنج عدد بود که تمامی آن‌ها آب فراوانی داشت؛ که طی 15 سال اخیر بر اثر خشکسالی ها خشکیده اند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه