اخبار داغ

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان در گفت و گو با مرآت:

بیماری آنفلونزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشد/ فعالیت 34 واحد صنعتی تخم گذار در استان سمنان

بیماری آنفلونزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشد/ فعالیت 34 واحد صنعتی تخم گذار در استان سمنان
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: در 6 ماه گذشته براساس برنامه های مراقبتی، هیچ گونه کانون بیماری منجر به تلفات در واحد های صنعتی تخم گذار و گوشتی شناسایی نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمیدرضا حسینی مدیرکل دامپزشکی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار مرآت، در خصوص آنفلونزای فوق حاد پرندگان گفت: آنفلونزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی است، که درصد همه گیری و تلفات آن در بین پرندگان بسیار بالا می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه آنفلونزای فوق حاد پرندگان بیماری تنفسی است و اندام های تنفسی را درگیر می کند، افزود: ریزش اشک، سینوزیت، سیاه شدن قسمت‌های بدون پر مانند تاج و ریش، تورم سر و صورت، ژولیدگی پرها، اسهال، قرمزی پاها از علائم این آنفلونزا است.

,

حسینی با بیان اینکه پرندگان آزاد پرواز بیشتر حامل و درگیر این بیماری هستند، مطرح کرد: پرندگان آزاد پرواز در فصل مهاجرت به مناطق گرمسیر، این بیماری را به پرندگان بومی انتقال می دهند.

,

وی در ادامه افزود: ریسک انتقال ویروس ار طیور بومی به انسان بسیار بالاست چرا که دو گروه سنی اطفال و میانسال در اثر تماس با پرندگان به این بیماری دچار می شوند.

,

 مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه 34 واحد صنعتی طیور تخم گذار با ظرفیت 2 میلیون و 100 هزار قطعه طیور در سطح استان مشغول به فعالیت هستند، عنوان کرد: برنامه های پایش و مراقبت ویژه ای برای تمامی طیور به خصوص طیور تخم گذار انجام می شود.

, ,

حسینی با بیان اینکه طیور بومی در روستاهای سطح استان به صورت دوره ای پایش سُرمی می شوند، گفت: هر گونه تلفات غیرعادی در طیور بومی بررسی شده تا  ریسک مبتلا به آنفلونزا در پرندگان وجود نداشته باشد.

,

وی  با اشاره به اینکه با انجام دادن مراحل مراقبتی برای طیور تا کنون هیچ کانون بیماری مشاهده نشده است، گفت: در 6 ماه گذشته براساس برنامه های مراقبتی فعال و غیر فعال، هیچ گونه کانون بیماری منجر به تلفات در واحد های صنعتی گوشتی و تخم گذار، شناسایی نشده است.

,

مدیرکل دامپزشکی استان به راهکارهای پیشگیری از ریسک بروز بیماری ها اشاره و عنوان کرد: آموزش مرغداران برای جلوگیری بیماری به مرغداری ها، واکسیانیسون کردن رایگان مرغداری، ضدعفونی کردن قفسه های مرغداری و  خودروهای حامل طیور، فرایند سالم سازی کودها و...از جمله این موارد می باشد.

,

حسینی در ادامه افزود: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه حیوانات دچار بیماری و یا تلف شده به سامانه 1512 گزارش دهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه