اخبار داغ

دبیر شبکه محیط زیست و منابع طبیعی کشور اعلام کرد:

وجود ۱۴۰۰ گونه گیاهی در معرض انقراض/ فرونشست دشت قزوین ۶۰برابر استاندارد اروپاست

وجود ۱۴۰۰ گونه گیاهی در معرض انقراض/ فرونشست دشت قزوین ۶۰برابر استاندارد اروپاست
دبیر شبکه محیط زیست و منابع طبیعی کشور گفت: فرونشست در بخش‌هایی از دشت قزوین به نزدیک ۲۵ سانتی متر رسیده که بیش از ۶۰برابر استاندارد اتحادیه اروپا است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ الموتی در گردهمایی تخصصی که بمناسبت کرامیداشت روز جهانی تنوع زیستی که امروز(چهارشنبه) با حضور رئیس مرکز تحقیقات و اموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، معاون فنی اداره کل محیط زیست وکارشناسان فنی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: حفظ تنوع زیستی؛ رمز پایداری زندگی است بنابراین باید توجه ویژه ای شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

وی ابراز کرد: چهار نوع تنوع زیستی؛ مولکولی، ژننیکی، گونه ای و زیست بومی (اکوسیستمی) در کشور وجود دارد، تعداد گونه های گیاهی ایران حدود 8هزار گونه برآورد شده که تقریبا 22درصد آنها بومی هستند.

,

این مقام مسئول هم اکنون 1400گونه گیاهی در کشور در معرض جدی انقراض قرار دارد، اضافه کرد: همچنین 502 گونه پرنده، 174 گونه ماهی، 196گونه خزنده و 20 گونه دوزیست هم در فهرست آماری ایران به ثبت رسیده اند.

,

دبیر شبکه محیط زیست و منابع طبیعی کشور به وضعیت استان قزوین در تنوع زیستی اشاره کرد و گفت: هم اکنون 853 هزار هکتار مرتع، 680 هکتار جنگل، 500 هزار هکتار کشاورزی، 29 هکتار بیابان، 1300 هکتار تالاب و آبگیر و 250 هزار هکتار ناحیه کوهستانی در استان قزوین وجود دارد.

,

الموتی افزود: تاب آوری اکوسیستم‌ها در استان قزوین لازم و ضروری است و در بحث تاب آوری دو پاردایم؛ شراکت اجتماعی و ارزش اقتصادی اکولوژیک باید مد نظر قرار گیرد.

,

ایران از لحاظ تنوع زیستی در جایگاه خوبی و بالایی قرار دارد

, ایران از لحاظ تنوع زیستی در جایگاه خوبی و بالایی قرار دارد,

وی ابراز کرد: فرونشست در بخش‌هایی از دشت قزوین به نزدیک 25 سانتی متر رسیده که بیش از 60برابر استاندارد اتحادیه اروپا است.

,

الموتی تصریح کرد: روان آب رودخانه‌های کشور نسبت به میانگین بلند مدت 46درصد کاهش داشته که این میزان در استان حدود 34درصد است.

,

وی؛ ضعف سرمایه اجتماعی، بحران کارآمدی، بحران دستاورد، ضعف اعتماد عمومی، فرهنگ نامناسب مصرفی و تغییر سریع هنجارها را از مهمترین مسایل و مشکلات در توع زیستی ذکر کرد.

,

این مقام مسئول؛ توانمند سازی و آموزش در زمینه تنوع زیستی، رفع تبعیض در اعمال قانون، اجرای سیاست‌های کلی، ابتکار در ایجاد و تولید اشتغال و تهیه و اجرای پیوست اجتماعی و محیط زیست را از مهمترین راهکارها و پیشنهادات برشمرد.

,

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین نیز در این گردهمایی گفت: در تنوع زیستی دو شاخص مهم تعداد و غنای گونه و یکنواختی گونه مهم است.

,

بابک قرالی افزود: هر چقدر تعداد و غنای گونه بیشتر باشد آن اکوسیستم قویتر خواهد بود و اکر تنوع زیستی به سمت یک گونه متمایل شود شاخص پایین می‌آید.

,

وی ابراز کرد: ایران از لحاظ تنوع زیستی در جایگاه خوبی و بالایی قرار دارد، اما از لحاظ یکنواختی پایین، شکننده و حساس است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه