اخبار داغ

مسئول هماهنگ کننده تیم پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی خبر داد:

کهگیلویه و بویراحمد پیشتاز در استان های اهدا کننده عضو/ثبت نام 7 هزار هم استانی در سامانه اهدای عضو

کهگیلویه و بویراحمد پیشتاز در استان های اهدا کننده عضو/ثبت نام 7 هزار هم استانی در سامانه اهدای عضو
سعیدی: سامانه ای در کشور وجود دارد که در آن 7 هزار کهگیلویه و بویراحمدی ثبت نام کرده اند و کارت اهدای عضو دارند.در سال گذشته 22 مورد اهدای عضو در استان داشتیم که نسبت به جمعیت رتبه دوم کشور را داریم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ صبح زاگرس، کهگیلویه و بویراحمد در سال های گذشته پیش قدم در اهدای عضو بوده است و همیشه در رده سه استان اول کشور قرار دارد و این نشان می دهد که مردم کهگیلویه و بویراحمد این شعر " بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند " را به صورت عملی اجرایی کرده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

بله درست است که دل کندن از عزیز ترین فرد زندگی سخت است اینکه با دستان خودت اعضای بدن عزیز ترین فرد زندگی ات را اهدا کنی سخت است اما این ماجرا وقتی لذت بخش می شود که بدانی با این اهدای عضو می توان جان چند نفر را که مرگشان قطعی است نجات دهید و اینجا است که مردم کهگیلویه و بویراحمد برای نجات نیازمندان پیوند عضو در کشور پیش قدم هستند.

,

سالانه حدود 3 هزار نفر به دلیل نرسیدن عضو فوت می‌کنند، حتی اگر نصف افراد مرگ مغزی اعضای خود را اهدا کنند با آمار هزار نفر موجود دو هزار نفر هم اهدا کنند، کافی است؛ هم اکنون 25 هزار نفر در کشور به پیوند عضو نیاز دارند .

,

سالانه ۱۶ هزار حادثه ناشی از تصادفات در کشور رخ می‌دهد که حدود پنج تا شش هزار نفر از این افراد حادثه دیده، دچار مرگ مغزی می‌شوند که ۲۵۰۰ تا چهار هزار نفر از آنان قابلیت اهدای عضو دارند. این در حالی است که تعداد اهدای عضو در ایران سالانه کمتر از هزار نفر است و در سال ۹۶ نیز تعداد اهدای عضو‌های موفقیت آمیز در ایران، ۹۲۶ نفر بوده است.

,

, ,

هر سه ساعت یک نفر و روزی هفت تا ۱۰ نفر از افراد نیازمند عضو، به این دلیل که عضوی برای اهدا به آنان وجود ندارد، جان خود را از دست می‌دهنداین آمارها نشان می دهد که افراد زیادی در کشورمان به پیوند عضو نیاز دارند.

,

در همین خصوص با مسئول مسئول هماهنگ کننده تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی گفت و گویی داشتیم که در ادامه آمده است.

,

سید سینا سعیدی سوق  در گفت و گو با خبرنگار  پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس، گفت: سامانه ای در کشور وجود دارد که در این سامانه 7 هزار کهگیلویه و بویراحمدی تا کنون در آن ثبت نام کرده اند و کارت اهدای عضو دارند.

, صبح زاگرس,

مسئول هماهنگ کننده تیم پیوند عضو  دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: در سال گذشته 22 مورد اهدای عضو در استان داشتیم که نسبت به جمعیت رتبه دوم کشور را داریم و این نشان دهنده نوع دوستی مردم استان است.

,

سعیدی  به رتبه استان در اهدای عضو در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: سال 95 رتبه اول، سال 96 رتبه سوم کشور را در اهدای عضو داشتیم.

,

وی بیان کرد:  معمولا بافت هایی که  از اعضای بیماران مرگ مغزی برداشت می شود کبد، کلیه و قرنیه است که به مرکز پیوند ابوعلی سینای  شیراز برای پیوند به بیماران نیازمند انتقال داده می شوند.

,

, ,

مسئول هماهنگ کننده تیم پیوند عضو  دانشگاه علوم پزشکی استان  ادامه داد: بیماران استان که به پیوند عضو نیاز دارند در اولویت قرار دارند و اگر عضوی نیاز داشته باشند در صورت اینکه گروه خونی فردی که مرگ مغزی شده است با فرد بیمار مطابقت داشته باشند پیوند انجام می شود.

,

سعیدی در پاسخ به این سوال که اگر فرد کارت اهدای عضو داشته باشد اما خانواده رضایت به اهدا ندهند،  گفت: بر اساس قوانین کشور اصل بر رضایت خانواده است علاوه بر داشتن کارت رضایت نیز مهم است اما داشتن کارت باعث می شود که تصمیم گیری برای خانواده راحت تر باشد.

,

وی عنوان کرد: مواردی نیز داشتیم که کارت نداشته است اما به صورت زبانی به خانواده گفته اند که اگر روزی دچار مرگ مغزی شدیم اعضای بدنم را هدا کنید که خانواده نیز رضایت داده اند و معمولا در تصمیم گیری خانواده نیز تاثیرگذار است.

,

مسئول هماهنگ کننده تیم پیوند عضو  دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: از ابتدای امسال تا کنون 3 مورد  اهدای عضو در استان داشتیم و در سال 97 کوچک ترین اهدا کننده عضو 8 سال داشت و بزرگترین فرد اهدا کننده 62 سال داشت.

,

سعیدی  به روش های دریافت کارت اهدای عضو اشاره کرد و گفت: گاهی مردم می پرسند که ثبت نام کرده اند اما کارت را دریافت نکرده اند با توجه به اینکه الکترونیکی ثبت نام کرده اند نیازی به دریافت کارت فیزیکی نیست بنابراین همه همکاران ما به این سایت دست رسی دارند و کد ملی هر فردی را که وارد سامانه کنند مشخص می شود که ایا برای اهدای عضو ثبت نام کرده است یا خیر.

,

وی گفت: همان کارت الکترونیک را در گوشی خود ذخیره کنند کافی است  برای عضویت نیز چند روش وجود دارد اول اینکه کارت ملی خود را به شماره 3432 پیامک کنند و دوم شماره گیری کد *3*3432# است و سومین روش مراجعه به نشانی اینترتی https://ehda.center/ است.

, https://ehda.center/, https://ehda.center/,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه