اخبار داغ

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

50 درصد مبتلایان به فشار خون از بیماری خود خبر ندارند/ شیوع بیماری فشارخون در روستاهای استان زنجان کمتر از شهرها است

50 درصد مبتلایان به فشار خون از بیماری خود خبر ندارند/ شیوع بیماری فشارخون در روستاهای استان زنجان کمتر از شهرها است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان‏ با اشاره به طرح کنترل فشار خون گفت: ‏50 درصد مبتلایان به فشار خون از بیماری خود خبر ندارند‏.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پرویز قزلباش در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا اظهار کرد: این طرح را که از 27 اردیبهشت ماه آغاز کردیم تا 15 تیر ماه ادامه خواهیم داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی با بیان اینکه فشار خون علیرغم باور عمومی که افراد سنین بالا مبتلا می شوند ممکن است در سنین پایین هم اتفاق بیافتد؛ تصریح کرد: سکته های قلبی، مغزی و نارسایی‌های کلیه بیشترین میزان مرگ و میر در جوامع را ایجاد می کند که نخستین علت این مرگ و میرها در دنیا و ایران عامل فشار خون است و این توجه بیشتر را در جهت کنترل و پیشگیری از این بیماری را می طلبد.

,

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: این طرح از سال ۹۵ در قالب طرح خطرسنجی در افراد بالای ۳۰ سال آغاز شده و طبق آمار در کشور ۱۶ میلیون مبتلا به فشار خون داریم که ۵۰ درصد از آنها از بیماری خود خبرندارند و کسانی هم که خبر دارند درمانهای موثر را پیگیری نمی‌کنند و درمان خود را جدی نمی‌گیرند و همچنان بار بیماری فشار خون در بیماری‌های غیر واگیر به ویژه سکته های قلبی و مغزی و نارسایی کلیه با شیب ملایمی تحت‌الشعاع قرار می گیرد.

,

وی افزود: هدف اصلی پویش کنترل فشار خون در سیستم بهداشت و درمان کشور بتوانیم افراد را شناسایی کنیم و درمانهای موثر را پیش ببریم و آموزش‌های کافی به افراد جامعه و بیماران ارائه دهیم و به سمتی برویم که این بیماران شناسایی شده را تحت درمان و مراقبت کافی قرار دهیم.

,

قزلباش با اشاره به بارسنگین روانی، مالی و جسمی این بیماری عنوان کرد: این اقدام درسطح ملی می‌تواند درزمان کوتاهی تاثیر معناداری را درسطح جامعه بگذارد.

,

وی مدیریت درکنترل فشار خون را متناسب با سن، جنس و بیماری زمینه ای ذکر کرد و اصلی ترین اقدام غیر دارویی تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی و مصرف کم نمک دانست و افزود: مصرف بی رویه نمک علاوه بر فزایش فشار خون موجب پوکی استخوان در خانم‌ها نیز می‌شود.

,

این مقام مسئول زنجان را جزوشهرهای کم شیوع این بیماری در کشور عنوان کرد و گفت: در استان زنجان میزان شیوع این بیماری در آقایان  9/16 و در خانمها 20.1 دهم درصد است که نسبت به میزان کشوری پایین تر است ولی شیوع بیماری فشارخون در خانم‌ها بیشتر از آقایان است.

,

وی بیان کرد: شیوع بیماری فشارخون در روستاها به دلیل وجود سیستم شبکه بهداشتی درمانی نسبت به شهرها کمتراست.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه