اخبار داغ

اروم‌نیوز گزارش می‌دهد؛

آداب «اوروشلوخ دبلری» در آذربایجان‌غربی/ رمضان ماهی پر برکت در نزد مسلمانان آذربایجان است

آداب «اوروشلوخ دبلری» در آذربایجان‌غربی/ رمضان ماهی پر برکت در نزد مسلمانان آذربایجان است
مردم آذربایجان غربی هرساله در ایام نزدیک به رمضان خود را برای ماه مهمانی خدا آماده می کنند و آداب و رسوم خاصی را برای یک ماه عبادت خود انجام می دهند که خاص آذربایجان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، آداب و رسوم هر منطقه ای آئینه تمام نمای تاریخ، فرهنگ، تمدن، اعتقادات، دین و مذهب آن منطقه است و در اوروشلوخ (ماه رمضان) این آداب و رسوم نسبت به عرق دینی آذربایجان غربی و سابقه فرهنگی و مذهبی منطقه از تنوع و جذابیت های خاصی برخوردار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز،,

آیین ‌های مردم آذربایجان‌ غربی ریشه در عقاید دینی و ملی آنان دارد. بدون شک این آداب و رسوم که بخشی از فرهنگ بومی یک منطقه را شامل می ‌شود، بارزترین عنصر هویت بخشی مردمان یک منطقه به شمار می ‌آید. البته رسم‌ های مردم ارومیه و آذربایجان‌ غربی برای ماه مبارک رمضان هم در کشور خاص است که در ادامه تعدادی از این آیین‌ها را مرور می‌ کنیم.

,

بانوان خانه دار آذربایجان‌ غربی با خانه تکانی به استقبال ماه مبارک رمضان می‌ روند و چند روز پیش از آغاز ماه رمضان به نظافت خانه های خود می پردازند، همچنین آماده کردن مساجد و نظافت آن نیز از دیگر کارهایی است که در شهرها توسط هیئت امنای مساجد و در روستاها توسط خود مردم قبل از شروع ماه مبارک رمضان انجام می شود.

,

قاباخلاما

, قاباخلاما,

«قاباخلاما» یا «قاباخ گئتمخ» به ترکی یعنی به پیشواز رفتن. مردم آذربایجان‌ غربی چند روز مانده به شروع ماه مبارک رمضان اقدام به گرفتن روزه مستحبی یا قضا می‌ کنند و به این عمل می ‌گویند «قاباخلاما» یعنی به پیشواز و استقبال ماه مبارک رمضان رفتن که جوانان استقبال بیشتری از این رسم دارند.

,

روزه گرفتن یا «اوروج توتماخ» از اهمیت ویژه ای در میان مسلمانان برخوردار بوده و از نو روزه داران تا جوانان و پیران ترک زبان روزه های خود را با وجود مشاغل سخت و کشاورزی در زیر آفتاب سوزان رمضان ادامه می دهند و کامل روزه داری می کنند.

,

سال های گذشته نیز قبل از آغاز ماه رمضان از طرف مردم روستاهایی که روحانی نداشتند،‌ نمایندگانی به نزد امام ‌جمعه‌ های شهرها ‌فرستاده می شد و از آنها درخواست می ‌کردند که یک روحانی را به نمایندگی از خود به روستا بفرستند.‌

,

اوروشلوق

, اوروشلوق,

در طول ماه رمضان که در زبان ترکی “اوروشلوق” خوانده می‌ شود مساجد، اماکن مقدس و نمازخانه ‌های این استان مملو از جماعت روزه‌ داری می‌ شود که‌با انگیزه تکمیل عبادت و کسب فیض بیشتر، نماز‌های یومیه را به‌ جماعت اقامه می ‌کنند.

,

اوباشدان

, اوباشدان,

در قدیم الایام در این استان مردم برای بیدار شدن برای (اوباشدان) سحر ماه رمضان از روش‌های گوناگونی از جمله بانگ خروس، صدای نقاره، طبل و شیپور و کوبیدن دیوار همسایه استفاده می‌ کردند که امروزه این رسم نیز با توسعه وسایل ارتباط جمعی بسیار کمرنگ شده است.

,

امروزه نیز برای بیدار شدن برای اوباشدان (سحری) با وجود استفاده از ساعت‌های زنگدار به همسایه ‌ها و آشنایان نیز می ‌سپارند که در صورت روشن نبودن چراغ خانه با تلفن یا با زدن زنگ خانه آن ‌ها را بیدار کنند.

,

افطار سفراسی

, افطار سفراسی,

افطاری دادن در آذربایجان‌ غربی از اولین روزهای ماه مبارک رمضان مرسوم است که معمولا فقرا را به مراسم افطاری دعوت می ‌کنند و البته از افراد فامیل و اقوام نیز برای صرف افطار دعوت می ‌شود.

,

اما آنچه که اغلب بر سر سفره افطاری آذربایجانی‌ ها دیده می ‌شود از نان ‌های روغنی گرفته تا سوپ و خرماهای تزئین شده با گردو، پنیر ،سبزی، ماست، مربا، شیر برنج، شله زرد و انواع آش ‌ها است.

,

در گذشته آبگوشت از غذاهای مرسوم افطاری بوده است اما امروز افطاری ‌ها تفاوت چندانی با دیگر نقاط کشور ندارد فقط آش دوغ و آش رشته که ویژه آذربایجان بوده مرسوم است.

,

احیا گجه لری

, احیا گجه لری,

مراسم عبادت شب‌ های احیا که به احیا گجه لری معروف است در آذربایجان غربی از روحانیت و معنویت خاصی برخوردار بوده و مردم این منطقه تلاش می‌ کنند از فیض این شب ‌ها بی نصیب نمانند؛ «احیا گجه لری» در آذربایجان غربی مردم در مساجد تا به سحر به دعا و نیایش مشغولند و به مراسم ویژه این شب‌ها می‌پردازند و شب زنده داری می‌کنند.

,

فطریه

, فطریه,

در آخرین روز اوروشلوخ سرپرست خانواده با محاسبه میزان فطریه افراد آن را از قوت سالانه یا از پول توی جیب جدا کرده و در محل خاصی قرار می‌دهند. فطریه در روستاها شامل آرد یا گندم می ‌شود که سرپرست خانواده آن را در پشت در و در داخل منزل قرار می‌ دهد که در اولین فرصت به افراد فقیر و مستمند تحویل دهد.

,

خداحافظی با ماه مبارک رمضان

, خداحافظی با ماه مبارک رمضان,

در برخی از مناطق روستایی و شهری در روز پایانی ماه رمضان بعد از ادای فریضه مغرب و عشا، آیین خداحافظی ماه رمضان برگزار می ‌شود که این آیین شامل نمازهای مستحبی و دعاهاست.

,

همه سعی می‌کنند در هنگام اعلام عید در خانه ‌های خود باشند تا فطریه ‌شان به گردن کس دیگری نیفتد، مردم آذربایجان معتقدند که باید فطریه را در همان روز اول به فقرا بدهند.

,

نماز عید فطر

, نماز عید فطر,

بعد از برگزاری با شکوه نماز عید فطر مردم به دید و بازدید می‌ روند و به خصوص به کسانی سر می زنند که اول بایرامشان است یعنی عید نو آن هاست، خانواده‌ هایی که تازه درگذشته دارند شامل این دید و بازدید و عید می ‌شوند که قره بایرام آن ها بوده و با چای و خرما پذیرایی می شوند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه