اخبار داغ

آداب‌ و رسوم مردم قم در شب‌های قدر؛

از اهدای خون تا یتیم‌نوازی در شب‌های قدر

از اهدای خون تا یتیم‌نوازی در شب‌های قدر
در شب‌های قدر نیز حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران اصلی ترین کانون تجمع و شب زنده داری مردم قم است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  قم فردا، با آغاز ماه مبارک رمضان چهره شهر مقدس قم نیز فضای معنی تری به خود می گیرد مردم شهر قم به عنوان ساکنان پایتخت تشیع جهان همواره پیشگام برگزاری آئین ها و مراسم های مذهبی هستند، در ماه مبارک رمضان با برپایی مجالس قرآن خوانی و برپایی سفره های افطاری در مساجد  تکایا به استقبال ماه مبارک رمضان می روند.

در شب های قدر نیز حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران اصلی ترین کانون تجمع و شب زنده داری مردم قم است جمعیت حاضر در شب های قدر در حرم حضرت معصومه(س) که از شهرهای اطراف قم نیز در آن شرکت می کنند چنان با شکوه برگزار می شود که حتی خیابان های منتهی به حرم مملو از حضور شب زنده داران است.

شب زنده داری در شب های قدر یکی از مستحبات است اما مردم قم سعی می کنند که این مستحب را حتماً و در کنار دیگر روزه داران و در حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران برگزار کنند، مسجد مقدس جمکران به عنوان میعادگاه منتظران مهدی موعود(ع) هر ساله شاهد خیل عظیم عاشقان امامت و ولایت و منتظران ظهور است.

قرائت دعای جوشن کبیر، مراسم قرآن به سر گذاشتن، عزاداری برای شهادت مظلومانه مولای متقیان حضرت علی (ع)، به جای آوردن دعاهای و اعمال وارد شده در این شب ها از جمله سنت هایی است که در شب های قدر در قم انجام می شود.

یتیم نوازی در شب های قدر


بسیاری از جوانان ولایتمدار که مولای متقیان حضرت علی(ع) را الگوی یتیم نوازی خود قرار داده اند شب های قدر را برای کمک به ایتام و همچنین نیازمندان انتخاب می کنند و در این شب ها درب منزل نیازمندان اقلام و مواد غذائی می برند.

یکی دیگر از رسم های که چند سال است در قم مردم انجام می دهند اهدای خون در شب های قدر است به همین خاطر مراکز انتقال خود در این شب ها فعال هستند  تا مردم در شب های قدر نذر خون خویش را ادا کنند.

با توجه به ارادت مردم قم به حضرت علی(ع) مراسم عزاداری حضرت علی (ع) از شب 19 رمضان تا 27 رمضان ادامه پیدا می کند و لعن و نفرین قاتل حضرت علی(ع) یکی از مراسم های همیشگی شب های قدر است همچنین یکی از سنت هایی که هنوز در استان قم پا برجا است رسم خوردن کله پاچه در 27 رمضان است زیرا شام 27 ماه رمضان ابن ملجم به درک واصل شده به همین خاطر مراسم جشن و شادی "ابن ملجم کشون" با خوردن کله پاچه انجام می شود.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,
,
,
,
,
,
,
,
, یتیم نوازی در شب های قدر,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه