اخبار داغ

در مراسم رونمایی از مجسمه دو تن از اساتید موسیقی خراسان مطرح شد؛

81 موزه در خراسان رضوی فعال است/ رتبه دوم خراسان رضوی در تعداد موزه ها

81 موزه در خراسان رضوی فعال است/ رتبه دوم خراسان رضوی در تعداد موزه ها
مسئول امور موزه ها اداره کل میراث ‌فرهنگی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر 81 موزه در خراسان رضوی فعال است و پس از تهران، بیشترین موزه ها در این استان قرار دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، محمدرضا پهلوان، مسئول امور موزه ها اداره کل میراث ‌فرهنگی خراسان رضوی، شامگاه پنج شنبه در مراسم رونمایی از مجسمه های دو تن از اساتید موسیقی مقامی در موزه مردم شناسی قوچان با اشاره به تاریخ موزه در دنیا و ایران گفت: بعد از قرن 15 میلادی،  موزه ها جایگاه واقعی خود را در کشورهای مختلف به دست آوردند و بسیاری از موزه های بزرگ دنیا از جمله موزه لوور فرانسه پس  از این دوره تحولی شگرف را تجربه کردند و در ایران نیز در دوران قاجار و پس از سفرهای ناصرالدین شاه به خارج از کشور و مشاهده وضعیت موزه داری، مقرر شد مکانی را به جمع آوری آثار تاریخی اختصاص دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی با بیان اینکه تاریخ موزه داری در خراسان رضوی همگام با تاریخ آن در کشور بوده و از سال 1316 قدمت دارد، ادامه داد: سنگ بنای اولین موزه استان که موزه آستان قدس می باشد در سال 1316 بنا نهاده شده و در حال حاضر 81 موزه فعال در سطح استان وجود دارد که پس از تهران، بیشترین تعداد موزه ها در خراسان رضوی قرار دارد.

,

وی با اشاره به پیشینه تاریخی و فرهنگی قوچان نیز تصریح کرد: موزه مردم شناسی قوچان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و امیدواریم این موزه باتوجه به ظرفیت های کم نظیر این شهرستان در عرصه های فرهنگی و تاریخی، احیا شده و به جایگاه واقعی خود برسد.

,

پهلوان با اشاره به ساخت مجسمه های اساتید موسیقی مقامی نیز خاطرنشان کرد: یکی از وظایف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توجه به میراث معنوی و ناملموس همچون آئین ها، رسوم و سنت ها بوده و باتوجه به جایگاه موسیقی مقامی در حوزه میراث معنوی، مقرر شد در گام اول تندیس هشت تن از اساتید موسیقی مقامی ساخته شود.

,

 مسئول امور موزه ها و اموال منقول میراث‌فرهنگی خراسان رضوی در پایان گفت: دو تندیس از هشت تندیس ساخته شده مربوط به زنده یاد حاج قربان سلیمانی و استاد محمدحسین یگانه، دو تن از بزرگان موسیقی مقامی کشور می باشد که این موضوع خود نشان دهنده جایگاه و اهمیت موسیقی مقامی در قوچان است.

,

مرجان اکبری، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: خوشبختانه در فضای اداری استان به میراث معنوی توجه ویژه ای شده و نمونه بارز آن ثبت موسیقی مقامی شمال خراسان در سال 1388 به شماره 36 به عنوان میراث معنوی و ناملموس می باشد.

,

وی  ادامه داد:  حفظ، احیا و معرفی میراث ناملوس از جمله موسیقی مقامی می بایست بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد اما در حال حاضر ثبت رسمی این میراث در اولویت قرار دارد.

,

وی با بیان اینکه در حال حاضر 20 اثر در دستور ثبت رسمی قرار دارد که بیشتر آن به شمال خراسان و به ویژه شهرستان قوچان مربوط می شود، ادامه داد: وظیفه خود می دانیم که از شهر قوچان که از تاریخ و پیشینه فرهنگی غنی برخوردار است، حمایت های بیشتری انجام دهیم.

,

اکبری با بیان اینکه قوچان بزرگان و هنرمندان بسیاری همچون استاد محمد حسین یگانه و حاج قربان سلیمانی را پرورش داده است، خاطر نشان کرد: بسیاری از این هنرمندان از جمله حاج قربان سلیمانی، به صورت خودجوش و از دوران کودکی فعالیت خود را در عرصه موسیقی مقامی آغاز کردند و این اساتید روح موسیقی و عشق الهام بخش آن را به فرزندان و نسل های آینده منتقل کردند.

,

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی؛ عشق الهی، حقیقی و عرفانی هنر و موسیقی مقامی را عامل ماندگاری و تاثیرگذاری آن دانست و بیان داشت: در دل هر یک از آثار هنری ناملموس عشقی نهفته است و این عشق در آثار هنرمندان نمایان بوده و این مساله در میراث فرهنگی شمال خراسان به خوبی مشاهده می شود.

,

وی با اشاره به پیشینه تاریخی و فرهنگی قوچان نیز یادآور شد: شهرستان قوچان 45 اثر ثبت شده و بیش از 100 اثر تاریخی داشته و در سفر سال گذشته مسئولین استانی موضوع ارتقا نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قوچان به سطح اداره مورد بررسی قرار گرفت و امیدواریم در آینده ای نزدیک شاهد این ارتقا باشیم.

,

در حاشیه:

,

این مراسم با تاخیر 45 دقیقه ای آغاز شد و در هنگام رونمایی از مجسمه های دو تن از اساتید موسیقی مقامی قوچان، برخی از هنرمندان از جمله استاد محمد یگانه به عدم شباهت مجسمه ها با این اساتید انتقاد کردند.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه