اخبار داغ

مدیر حوزه علمیه استان قزوین:

شب‌ قدر مظهر لطف و رحمت خداوند به بندگانش است/ در شب‌های احیا درباره گذشته و حال و آینده خود فکر کنید

شب‌ قدر مظهر لطف و رحمت خداوند به بندگانش است/ در شب‌های احیا درباره گذشته و حال و آینده خود فکر کنید
مدیر حوزه علمیه استان قزوین با بیان اینکه شب‌ قدر مظهر لطف و رحمت و عطوفت پروردگار عالم نسبت به بندگانش است، گفت: اینکه یک شب از هزار ماه بالاتر باشد نهایت لطف خداوند در حق بندگانش است؛ از این رو متوجه می‌شویم که پروردگار عالم، بنای بر مهربانی و بهشتی کردن بندگان خود دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام علی عباسی در گفت‌وگو با صبح قزوین با اشاره به اهمیت احیای شب قدر اظهار کرد: شب‌ قدر نقطه عطفی در زندگی هر مسلمان است، اینکه یک شب از هزار ماه بالاتر باشد نهایت لطف خداوند در حق بندگانش است؛ از این رو متوجه می‌شویم که پروردگار عالم، بنای بر مهربانی و بهشتی کردن بندگان خود دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

وی با بیان اینکه شب‌ قدر مظهر لطف و رحمت و عطوفت پروردگار عالم نسبت به بندگانش است، افزود: در روایت آمده که اعمال شب قدر بالاتر از اعمالی است که انسان در هزار ماه انجام دهد؛ یعنی اگر کسی صدقه‌ای در شب قدر دهد یا صله رحم به جا آورد و یا اینکه دل شکسته‌ای را شاد سازد مثل این است که همین کارها را در بیشتر از هزار ماه انجام داده باشد.

,

مدیر حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: روایت است که قرائت یک آیه از قرآن در ماه مبارک رمضان مساوی با ختم قرآن است؛ حال اگر این قرآن در شب قدر خوانده شود، ارزش آن بیش از هزار ماه خواهد شد.

,

وی با اشاره به اعمال شب قدر عنوان کرد: دعاهای وارد شده در شب‌ قدر از مهم‌ترین اعمال این شب است، مخصوصا دعای شریفه جوشن کبیر که صفات خدای متعال در آن بیان شده که در آن بنده، خدا را مظهر رحمت، شفقت و عطوفت می‌خواند و خود را به عنوان یک بنده ذلیل سراپا تقصیر در پیشگاه خداوند معرفی می‌کند.

,

عباسی بیان کرد: البته برخی اعمال شب قدر همچون قرائت دعای جوشن کبیر مشترک بوده؛ اما بعضی دیگر ویژه آن شب هستند به طور مثال در شب نوزدهم ماه رمضان گفتن ۱۰۰ مرتبه ذکر اللّهم العن قــتـلــة امیرالمومنین(ع) سفارش شده است، به همین ترتیب شب‌های 21 و 23 نیز دعاهای مخصوصی دارند که در مفاتیح الجنان آمده است.

,

وی عنوان کرد: یکی از مهمترین کارها در شب قدر خواندن نمازهای قضایی است که به گردن انسان است و این شب فرصت خوبی است که انسان نمازهای قضایش را به جا آورد.

,

کدام یک از شب‌های 19- 21- 23 ماه رمضان شب قدر است؟
مدیر حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین کارهای شب قدر، تفکر و اندیشیدن است اندیشه درمورد اینکه چه کرده‌ام و چه می‌کنم و در آینده چه مسئولیتی خواهم داشت؛ به عبارتی فرصت مغتنمی است که انسان پیرامون گذشته و حال و آینده خود تفکر و اندیشه کند.

, کدام یک از شب‌های 19- 21- 23 ماه رمضان شب قدر است؟,
,

وی در پاسخ به این سوال که کدام یک از شب‌های 19- 21- 23 ماه رمضان شب قدر است، گفت: روایت است که از معصومین(ع) سوال شده که شب قدر کدام یک از شب‌های 21 یا 23است که ائمه به این مضمون پاسخ دادند که چه آسان است اعمال در دو شب، یعنی خواسته‌اند که شب قدر نامشخص باشد تا بندگان بیشتر تضرع و بندگی کنند؛ چراکه اگر شب قدر مشخص بود مردم در دو شب دیگر شب زنده‌داری نمی‌کردند.

,

عباسی عنوان کرد: البته طبق روایات احتمال اینکه شب نوزدهم، شب قدر باشد وجود دارد؛ اما شب 21 احتمال بیشتر بوده و احتمال شب قدر بودن بیست و سوم ماه رمضان از بیست و یکم هم بیشتر است.

,

وی تصریح کرد: البته از برخی روایات هم این چنین برمی‌آید که این سه شب در واقع سه مرحله شب قدر است؛ یعنی در شب نوزدهم اصل اعمال نوشته و مقدر می‌شود و در شب 21 اندازه گیری شده و شب 23 تثبیت می‌شود.

,

این مسئول حوزوی تاکید کرد: فلسفه اینکه شب قدر دقیقا مشخص نشده این است که بندگان بیشتر با خدا ارتباط برقرار کنند و سه شب موفق به زنده‌داری شوند، چراکه احیاء و بیدار ماندن هم از اعمال شب قدر است.

,

وی بیان کرد: روایت است که این شب را شب قدر می‌نامند، زیرا اعمال یک سال انسان در آن شب مقدر می‌شود؛ از سوی دیگر گفته شده که شب قدر به معنای ارزشمندی است به عبارتی شب قدر یعنی شبی که اعمال انسان ارزشمند شده و فضیلت می‌یابد.

,

عباسی در پاسخ به این سوال که چه کنیم تا اعمالمان در این شب مقبول درگاه الهی قرار گیرد؛ گفت: باید به لطف و رحمت خداوند خوش‌بین بود و اینطور نباشد که بگوییم ما گناهکاریم و از درگاه الهی رانده شده‌ایم و بعید است که مورد آمرزش پروردگار قرار بگیریم.

,

وی اضافه کرد: حتی روایت است که اگر دعا می‌کنید به قدری مطمئن باشید که هنوز از در خارج نشده دعایتان حتما مستجاب می‌شود.

,

استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: شب‌ قدر باید امیدوارانه دعا کرد البته بنده باید تفکری هم در اعمال گذشته و حال خویش نیز داشته باشد، اما امیدواری از همه این مباحث مهمتر است تا اتصال بنده با خداوند متعال و اولیای الهی برقرار باشد.
انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه