اخبار داغ

چرا تاکید رهبری مبنی بر انجام اقدام متناظر در برجام انجام نشد؟

چرا تاکید رهبری مبنی بر انجام اقدام متناظر در برجام انجام نشد؟
عضو سابق کمیسیون امنیت ملی گفت: دولت در زمان مذاکرات هسته‌ای تاکید رهبری درباره اقدام متناظر را انجام نداد و دیدیم که طرف مقابل زیر میز برجام زد و به تعهدات خود عمل نکرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدحسن آصفری عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم درباره سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان درباره برجام و اقدام برخی در نسبت دادن تصویب برجام به رهبری اظهار داشت: دولت در آن زمان فشار زیادی آورده بود که ما نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم و لازمه پیشرفت کشور مذاکره و رسیدن به یک توافق است. به جهت اینکه مقام معظم رهبری به دولت اجاز دهد که مذاکره کند و مذاکره‌ای باشد که در جهت مصلحت و منافع نظام باشد، دستور نرمش قهرمانانه را صادر کردند که اگر مذاکره‌ای صورت می‌گیرد به دنیا بفهماند ما به دنیال سلاح هسته‌ای نیستیم و خواسته‌های جمهوری اسلامی نیز محقق شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: دولت در بحث مذاکرات نسبت به غربی‌ها خیلی خوش‌بین شد و آن نرمش قهرمانانه‌ای را که رهبری دستور داده بود، کنار گذاشت و سعی کرد یک نرمش بیش از حدی در مقابل آمریکا داشته باشد، رهبر انقلاب بارها در روند مذاکرات فرمودند من به این مذاکرات خوش‌بین نیستم اما چون شما می‌گویید مذاکره انجام شود، قبول می‌کنم.

,

آصفری با بیان اینکه عده‌ای آن زمان به دنبال فرافکنی بودند تا نشان دهند رهبری دنبال مذاکره نیست و دولت را حامی توافق نشان دهند، خاطرنشان کرد: رهبری هم برای جلوگیری از دودستگی اجازه دادند مذاکرات صورت بگیرد اما بشرط اینکه تضمین‌های لازم از طرف غربی گرفته شود ولی متاسفانه دولت تضمین‌های لازم را نگرفت زیرا ادامه مذاکرات با انتخابات سال ۹۶ مصادف می‌شد و دولت هم دستش خالی بود و کارنامه‌ای برای ارائه نداشت و در بحث توسعه اقتصادی هم قدمی برنداشته بود و به دنبال این بود برجام به سرانجام برسد.

,

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه عجله‌کاری دولت موجب شد تا در برجام طرف غربی قاشق خالی جلوی ما بگذارد، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند اقدام متناظر انجام دهید و در مقابل هرچیزی که ما در اختیار آنها می‌گذاریم یک بخشی از تحریم‌ها را بردارند. اگر فردو مرکز تحقیقاتی می‌شود، تحریم‌های کنگره را بردارند، اگر اراک را بتون می‌کنیم تحریم‌های شورای امنیت را بردارند اگر اورانیوم تحویل آنها می‌دهیم تحریم‌های اتحادیه اروپا را بردارند اما دولت به تاکیدات رهبری توجه نکرد و سیاست‌هایی که ایشان ترسیم کرده بود پشت گوش انداختند.

,

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: امروز شاهد این هستیم که آمریکا به‌راحتی از برجام خارج می‌شود. هرجا به تاکیدات و نقطه نظرات رهبری توجه کردیم موفق بودیم و هرجا به آنها توجه نکردیم، موفق نبودیم. در بحث بنیه دفاعی کشور، چون نیروهای مسلح به فرمایشات رهبری توجه کردند موجب تقویت بنیه دفاعی شد و امروز کسی جرات حمله به ایران را ندارد. اما دولت در زمان مذاکرات هسته‌ای تاکید ایشان درباره اقدام متناظر را انجام نداد و دیدیم که طرف مقابل زیر میز برجام زد و به تعهدات خود عمل نکرد.

,
منبع: تسنیم
, منبع: تسنیم]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه