اخبار داغ

"داعش" به دنبال ایجاد جای پا در کشمیر هند

"داعش" به دنبال ایجاد جای پا در کشمیر هند
گروه تروریستی داعش پس از شکست‌های مکرر در عراق و سوریه اخیرا مدعی شد که در کشمیر هند ولایت تشکیل داده است با این حال یک کارشناس مسائل بین الملل می گوید این منطقه به رغم شرایط بحرانی اش، پتانسیل لازم را ندارد که داعش بتواند در آنجا اعلام خلافت کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پلیس هند اعلام کرده که در عملیات روز جمعه گذشته (27 اردیبهشت) ، اشفق احمد سوفی، یکی از شبه نظامیان که با داعش همکاری داشته را کشته است. پس از درگیری‌های اخیر در کشمیر، داعش برای اولین بار مدعی شد که در هند خلافت جدیدی را به نام ولایت هند تاسیس کرده است داعش اعلام کرده که استان جدیدی را در کشمیر تأسیس کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
بر اساس اعلام خبرگزاری اعماق، وابسته به داعش، نیروهای این گروه در درگیری‌ها با نیروهای ارتش هند در شهر آمشپورا در منطقه شوپیان در کشمیر دخیل بوده‌اند. و همچنین ادعا کرده است که تلفاتی به ارتش هند در شهر اَمشیپور وارد کرده است.
,
باتوجه به اهمیت موضوع، پژوهشگر ایرنا، با«اردشیر پشنگ» کارشناس روابط بین الملل در این زمینه به گفت و گو پرداخت.
,
 
,
پشنگ بیان داشت: به نظر می رسد یکی از دلایلی که داعش این منطقه هند را در انتخاب جغرافیای تحت عملیات خود از آن استفاده کرده، این است که اوضاع سیاسی و امنیتی این منطقه در وضعیت بحرانی قرار دارد. داعش پس از سقوط در سوریه و عراق، به دنبال انتخاب مناطقی برای ادامه فعالیتش بود و به همین دلیل مناطق بحران زده ای همچون کشمیر و افغانستان را جهت فعالیت خود انتخاب کرد.
,
 
,
وی افزود: در سوریه و عراق با توجه به وضعیت بحرانی که در پی جنگ های داخلی بوجود آمد، گروه های مختلف سیاسی را دچار بن بست کرد و در این کشورها زمینه های پیوستن افراد به گروه های رادیکالی بوجود آمد.
,
وی کرد: تضاد منافع و تعدد بازیگران در عرصه مبارزه با داعش باعث شد که فضای داخلی این کشورها برای شکل گیری و قدرت داعش آماده شود و نیاز به اجماع بین المللی بوجود آمد تا داعش در این کشورها از بین رفت و خلافت مورد نظرش را از دست دهد.
,
 
,
این کارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت: به نظر می رسد به طور خاص مناطقی مانند کشمیر که دهها سال از وضعیت بحرانی رنج می برد و فضای این مناطق، تفکر رادیکالی را بوجود آورده است و با توجه به اختلافات درونی شکل گرفته، زمینه برای داعش کمی مهیا باشد. البته در چنین فضایی کار برای میانه روها و کسانی که قائل به دیالوگ هستند و ادبیات نرمی دارند خیلی سخت خواهد بود و فضا بیشتر زمینه ساز اقدامات رادیکال می باشد.
,
 
,
وی همچنین گفت: کشمیر با توجه به وضعیتی که دارد و عدم حل بحران امنیتی و سیاسی که طی چندین دهه داشت، همواره محل تنازع، رقابت و درگیری بین هند و پاکستان بوده است و یکی از مناطق پر پتانسیل برای گروه های تندرو با مشی تروریستی مانند داعش می باشد و این عوامل باعث شده است که داعش به این سمت برود و این مناطق را جهت جغرافیای حکومتی خود انتخاب کند.
,
 
,
پشنگ در ادامه بیان داشت: فعل و انفعالات داعش را در چین نیز در آینده شاهد هستیم. اگر فضای پلیسی، امنیتی در چین کمتر شود امکان حضور فعالیت داعش در این کشور تشدید می شود زیرا که مسلمانان در این کشور نیز تحت فشار هستند و در انجام مناسک مذهبی خود دارای محدودیت هایی می باشند و این فضاها باعث می شود گروه های تندرو و رادیکال در آنجا رشد بیشتری داشته باشند.
,
 
,
این کارشناس روابط بین الملل اظهار داشت: در روابط هند و پاکستان تا امروز، تنش ها به دلیل اختلافات مرزی و سرزمینی برقرار بوده است و منطقه کشمیر یکی از کانون های اصلی اختلافات دو کشور، سال ها در وضعیت بحرانی قرار دارد.
,
 
,
وی یادآور شد: با وجود تنش میان دو کشور، در پاره ای از موارد هندی ها و افغانی ها، پاکستان را متهم می کردند که با حمایت گروه های افراطی همانند القاعده و طالبان در افغانستان و گروه های افراطی در کشمیر سعی کرده که تعادل را به نفع خودش تغییر دهد. قدرت استراتژیک هندی ها و توان اقتصادی و قدرت بالای دیپلماسی آنان باعث شده است که پاکستان یا لایه های از قدرت در پاکستان سعی کند این تنش را با حمایت از گروه های افراطی ایجاد کند. اتهاماتی از این دست از سوی برخی از مقامات هندی ها همیشه متوجه پاکستان می باشد.
,
 
,
این کارشناس مسائل بین الملل بیان داشت: اگر داعش همانند حضورش در سوریه و عراق، در کشمیر به قدرتی تبدیل شود هیچ یک از نظم های سیاسی و ماهیت دولت ها را به عنوان یک نظم سازمانی به رسمیت نمی شناسد شاید تضاد بیشتری با دولت هند داشته باشد اما دولت پاکستان را هم به رسمیت نمی شناسد چون آنان مدعی یک خلافت خود خوانده هستند.
,
 
,
وی افزود: به نظر می رسد اگر چنین اتهاماتی هم به پاکستان وارد شود که از گروه داعش حمایت می کند و اگر اقدامی توسط داعش صورت گیرد که احساس شود قدرتی در منطقه بدست آورد، امکان فعالیت مشترک هند و پاکستان علیه داعش وجود دارد و اگر داعش ضعیف باشد و یکی از طرفین از این گروه حمایت کنند احتمال همکاری دو کشور پاکستان و هند علیه داعش خیلی کمتر خواهد بود.
,
 
,
این کارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت: کار داعش به عنوان یک گروه که دارای خلافت سرزمینی در منطقه شامات و عراق بوده، تمام شده است اما این گروه از نظر فکری و حفظ شیوه های حکومتی خود به نوع دیگری مانند القاعده در حمله های کور و انجام عملیات تروریستی پابر جا است و ما می بینیم در روزهای اخیر عملیات تروریستی در سریلانکا انجام دادند و فعالیت های در عراق نیز داشته است.
,
 
,
وی افزود: اینکه داعش در شرق دور و در آسیای میانه اعلام ولایت کند به این معنا نیست که محدوده جغرافیایی قابل توجه زیر پرچم داعش وجود دارد. قسمتی از منطقه کشمیر تحت نظر پاکستان و قسمت دیگر تحت حمایت هند می باشد و این منطقه همانند عراق و سوریه ظرفیت و پتانسیلی ندارد که این گروه رادیکال افراطی بخواهد در آنجا اعلام خلافت کند اما با توجه به شناختی که در این چند سال نسبت به داعش در افکار عمومی جهان بوجود آمد نباید کشور هند و پاکستان نسبت به این گروه بی تفاوت باشند و حتما اقدامات جدی علیه داعش در این کشورها صورت می گیرد.
,
 
,
 
,
منبع: ایرنا
,
انتهای پیام /
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه