اخبار داغ

خطر ابتلا به هاری بیخ گوش مردم

خیابان‌ها در سیطره سگ‎های ولگرد/ آمار حیوان گزیدگی رو به افزایش است/ مسئولان به فکر باشند

خیابان‌ها در سیطره سگ‎های ولگرد/ آمار حیوان گزیدگی رو به افزایش است/ مسئولان به فکر باشند
پرسه سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها و کوچه‌های بروجرد افزایش یافته و آمار حیوان گزیدگی بالا گرفته و سلامت مردم را تهدید می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  سفیر افلاک، سگ‌های ولگرد خصوصاً در شهرک‌های اطراف موضوعی است که چندین سال است سبب نارضایتی شهروندان و نگرانی آن‌ها از گزش حیوانات شده اما متأسفانه تاکنون اقدامی اساسی در این راستا صورت نگرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک،,

علیرغم جلسات و پیگیری‌ها، اگر صبح زود قصد خروج از منزل را داشته باشید، بدون شک پرسه سگ‌های ولگرد در کوچه‌ها و خیابان‌ها دیده می‌شود که احتمال گزش و انتقال بیماری را به دنبال دارد.

,

این در حالیست که این موضوع هرساله با کوچ عشایر افزایش‌یافته و تعداد سگ‌های ولگرد بیشتر می‌شود که بسیاری از شهروندان از این موضوع گلایه دارند.

,

خانم ساکی یکی از شهروندان ساکن در شهرک اندیشه بروجرد در گفت‌وگو با سفیر افلاک با اشاره به پرسه سگ‌های ولگرد گفت: فرزندان من صبح‌ها هنگام رفتن به مدرسه ترس و دلهره از سگ‌های ولگرد دارند و مدتی است هرروز باید فرزندانم را تا مدرسه راهی کنم.

,

وی افزود: با توجه به اینکه در صورت گزش، بیماری منتقل می‌شود بسیاری از خانواده‌ها نگران هستند اما متأسفانه فکری اساسی برای این موضوع نمی‌شود.

,

 

,

Image result for ‫سگ های ولگرد‬‎

, Image result for ‫سگ های ولگرد‬‎,

 

,

وی تصریح کرد: مسئولان باید نسبت به اتلاف و یا جمع‌آوری سگ‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند چراکه این امر و وجود سگ‌های ولگرد در هر کوچه و خیابان، سلامتی شهروندان را تهدید می‌کند.

,

فرامرز رضایی معاون خدمات شهری شهرداری بروجرد در گفت‌وگو با سفیر افلاک عنوان کرد: با توجه به کوچ عشایر متأسفانه تعداد سگ‌های ولگرد در سطح شهر افزایش‌یافته و بیشتر سگ‌های ولگرد در مسیر جاده کمربندی و شهرک‌های اطراف دیده می‌شود.

,

وی بیان کرد: این منطقه مسیر کوچ عشایر بروجرد است و هرساله در فصل بهار تعداد سگ‌های ولگرد افزایش پیدا می‌کند البته علاوه بر عشایر کوچ رو، برخی از روستائیان و عشایر شهرستانی هم در اطراف شهر، گله‌های گوسفند را به مناطقی برای چرا برده و سگ‌های ولگرد آن‌ها نیز برای شهروندان ایجاد وحشت و ترس می‌کند؛ طی یک ماه گذشته 117 قلاده سگ ولگرد اتلاف شدند اما تعداد سگ‌ها بسیار زیاد است.

,

مژگان نوابی مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان بروجرد افزود: آمار حیوان گزیدگی امسال در بروجرد افزایش‌یافته و طی دوماهه اول امسال 197 مورد حیوان گزیدگی در بروجرد رخ‌داده است.

,

وی اظهار داشت: با توجه به انتقال بیماری از طریق حیوانی که به هاری مبتلا بوده، ضروری است تا اتلاف سگ‌های ولگرد به‌صورت جدی‌تر در دستور کار قرار گیرد؛ سگ‌های ولگرد می‌توانند منتقل‌کننده بیماری باشند و مهم‌ترین بیماری که از سگ ولگرد به انسان منتقل می‌شود بیماری هاری است که به دنبال گازگرفتگی صورت می‌گیرد و احتمال این‌که افراد مبتلابه بیماری هاری شوند وجود دارد.

,

 

,

Image result for ‫سگ های ولگرد‬‎

, Image result for ‫سگ های ولگرد‬‎,

 

,

نوابی گفت: تاکنون موردی از هاری در انسان در بروجرد مشاهده نشده اما آمار حیوان گزیدگی افزایش‌یافته است؛ وقتی عشایر به سطح شهر می‌رسند مشکلاتی را ایجاد می‌کنند و به دلیل اینکه این سگ‌ها واکسینه نیستند و حرکت طولانی در طول مسیر و تماس با حیوانات وحشی ممکن است دچار هاری شوند و این بیماری را منتقل کنند، به افراد توصیه می‌شود به‌هیچ‌عنوان با سگ‌ها و گربه‌ها بازی نکنند و در صورت بروز گزش بلافاصله محل زخم را به مدت 20 دقیقه با آب و صابون شسته و سریعاً به بیمارستان مراجعه کنند.

,

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان بروجرد افزود: متأسفانه در یکی از روستاهای استان تعدادی سگ، روباه و گاو دچارهاری شده‌اند و با توجه به اینکه سرعت حیوانی که دچار هاری می‌شود بسیار زیاد است، یک زنگ خطر است که باید جدی گرفته شود و اتلاف حیواناتی که دچار هاری شده‌اند باید سریعاً صورت گیرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه