اخبار داغ

کارشناس ارشد کشاورزی:

درختان میوه دار در پارک ها و بوستان ها کاشته شود/ استفاده از هم خانواده برخی درختان مثمر

درختان میوه دار در پارک ها و بوستان ها کاشته شود/ استفاده از هم خانواده برخی درختان مثمر
کارشناس ارشد کشاورزی با اشاره به اینکه استفاده از هم خانواده برخی درختان مثمر بهتر است، گفت: بهتر است درختان میوه دار را بجای کاشت در کنار خیابان و وسط بلوار در پارک ها و بوستان های بکاریم تا از برخی آسیب ها جلوگیری شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آمنه قربانی، کارشناس ارشد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به ممنوعیت کاشت درختان غیرمثمر در استان، اظهار داشت: یکی از این درختان درخت کاج می باشد که مهمترین عیب آن این عدم رشد گیاه دیگری در کنار این درخت است.

وی ادامه داد: البته این درخت اگر درحاشیه شهر کاشته شود می تواند به عنوان بادگیر و مانعی برای ورود ریزگردها به استان عمل کند.

این کارشناس ارشد کشاورزی با اشاره به درخت اکالیپتوس که از قدیم الایام در قم کاشته می شود، گفت: از مهمترین عیب های این درخت می توان به مصرف بالای آب آن اشاره کرد.

وی بیان داشت: رشد سریع اکالیپتوس یک عیب می باشد به دلیل اینکه این درخت در حاشیه خیابان(پیاده رو) کاشته شده است و در حاشیه خیابان هم سیم برق عبور کرده است که با رشد سریع این درخت ها مشکل گیر کردن آن به سیم های برق وجود دارد؛ به همین دلیل هر سال هزینه بسیار بالایی صرف می شود تا کارگران این درختان را سرزنی و هرس کنند تا به سیم های برق برخورد نکنند.

قربانی در ادامه با اشاره به گیاه خرزهره تاکید کرد: یکی از ویژگی های مهم این گیاه دفع کننده حشرات می باشد بخاطر آن بوی بد و ویژگی های خاص آن می باشد که حشرات به سمت این گیاه نمی روند اما مهمترین عیب و ایراد این گیاه سمی بودن آن می باشد یعنی از ریشه گیاه تا برگ ها و گل گیاه سمی می باشد.

گیاهان استان باید با کارشناسی کاشته شود
وی در ادامه به گیاهان مناسب برای استان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: برای کاشت درختان مثمر و میوه دارد در قم باید کارشناسی شده درختان و گیاهان را به استان بیاوریم تا این گیاهان با اقلیم قم سازگاری داشته باشند.

کارشناس ارشد کشاورزی با اشاره به کاشت درخت زیتون در قم ، گفت: درخت زیتون برای استان قم مناسب نیست چرا که این درخت به سرما حساس می باشد و چند سال پیش با سرمایی که به قم آمد همه درختان زیتون استان دچار سرمازدگی شده و آنها را کف بر کردند.

وی اضافه کرد: در خصوص درخت انار هم ما این تجربه را داریم چرا که این درخت هم به سرمای زیر صفر حساس است و چند سال قبل هم همه این درختان به دلیل سرما از بین رفتن و همه این مسائل نوعی خسارت می باشد اگر بازهم روی این درختان سرمایه گذاری کنیم.

قربانی با اشاره به اینکه در کشور 140 نوع زیتون موجود است که باید نوع سازگار با اقلیم قم در اینجا کاشته شود، ابراز داشت: مدتی است که در استان درخت توت کاشته می شود که این هم درخت خوبی برای استان می باشد.

درختان میوه دار در حاشیه خیابان ها کاشته نشود
وی تاکید کرد: برخی درختان میوه دار مثل توت در حاشیه خیابان ها و یا در وسط بلوار ها کاشته می شود که یکی از نکات منفی در این زمینه وجود احتمال تصادف به دلیل اینکه ممکن است مردم در هنگام چیدن این میوه ها در وسط بلوار با خودروها تصادف کنند.

این کارشناس افزود: اما نکته منفی دیگر وجود خودروهای سبک و سنگین غیر استاندار در سطح شهر می باشد که مواد سمی از اکزوزهای این خودروها خارج شده و بر روی میوه این درختان می نشیند و مردم بدون توجه به این مسئله و شستن آن را می خورند که باعث بیماری در آینده خواهد شد البته اگر این درختان مثمر و میوه دار در پارک ها کاشته شود بسیار خوب است.

وی ادامه داد:  در هر حال درختانی که در استان قم می تواند جواب دهددر خت توت آمریکایی است چرا که چتر خوبی دارد؛ روان کنجشک، درخت عناب، درخت آکاسیاه، شیشه شویی، درخت توری از خانواده انار، درخت پسته، ختمی درختی،شاه پسند درختی، درخچه طاووسی، ابریشم مصری ، پیچک های یاس، پیچک اناری و برخی گیاهان و درختان دیگر می باشد ولی در کل باید در ابتدای در این موضوع کارشناسی صورت بگیرد و حتی می توان از تجربیات استان های همجوار هم استفاده کرد.

قربانی افزود: در خت عناب بسیار برای قم مناسب است ، درخت شیشه شویی گل های بسیار زیبایی دارد، درخت توری میوه نمی دهد اما گل بسیار زیبایی می دهد و بسیار مقاوم می باشد، ختمی درختی دارای مقاوم خوب و سایه اندازی خوبی می باشد.

استفاده از هم خانواده های برخی درختان مثمر
وی در خاتمه تصریح کرد: در کاشت برخی درختان مثمر و میوه دار استفاده از هم خانواده های آنها بسیار بهتر است و می تواند نتیجه بهتری هم بدهد.

انتهای پیام

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا, قم فردا, قم فردا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, گیاهان استان باید با کارشناسی کاشته شود,
,
,
,
,
,
,
,
,
, درختان میوه دار در حاشیه خیابان ها کاشته نشود,
,
,
,
,
,
,
,
,
, استفاده از هم خانواده های برخی درختان مثمر,
,
,
, انتهای پیام]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه