اخبار داغ

در کارگروه سیلاب استان قزوین مطرح شد :

ساخت و سازها در حریم رودخانه‌های قزوین باید رفع تصرف شود/اختصاص ۱۲میلیاردتومان اعتبار ویژه خسارات ناشی از سیل

ساخت و سازها در حریم رودخانه‌های قزوین باید رفع تصرف شود/اختصاص ۱۲میلیاردتومان اعتبار ویژه خسارات ناشی از سیل
در کارگروه سیلاب استان قزوین مطرح شد :۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای خسارات ناشی از سیل در نظر گرفته شده بود که تاکنون ۶ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شاخص، علی فرخزاد در کارگروه سیلاب استان قزوین که ظهر  امروز در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس دستور استاندار به عنوان رییس شورای برنامه‌ریزی استان بنا شد تا تخصیص اعتبارات در پیشگیری و بازسازی خسارت ناشی از سیل در اولویت قرار گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص,

وی افزود: براساس مصوبات جلسه گذشته برای جلوگیری از ساخت و سازها در شورای حفظ حقوقی بیت‌المال پیگیری‌هایی صورت گرفت و بنا شد دستگاه قضایی نیز در جهت تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر رودخانه‌ها حمایت لازم را داشته باشد.

,

این مسئول بیان کرد: بازدید و بررسی‌هایی از پروژه‌هایی که در بستر رودخانه‌ها بودند صورت گرفت که تاکنون ۲ شهرستان البرز و آبیک را بازدید کردیم و مابقی شهرستان‌ها طی گزارشی به شورای برنامه‌ریزی استان ارائه خواهد شد.

,

معاون عمرانی استانداری قزوین گفت: بیشترین مسائلی که در نتایج بازدید از سطح شهرستان‌ها داشتیم، مسدود شدن آبراه‌هایی بود که در تاسیسات زیربنایی، عبور تاسیسات زیربنایی در دهانه پل‌ها و یا دستکاری در بستر رودخانه‌ها بود.

,

وی ادامه داد: ۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای خسارات ناشی از سیل در نظر گرفته شده بود که تاکنون ۶ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

,

این مسئول اضافه کرد: این اعتبارات برای افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و کشاورزی آنان خسارت دیده پرداخت شده است و مابقی خسارات به عنوان پروژه‌های عمومی در مناطق سیل زده اعمال می‌شود.

,

ساخت و سازها در حریم رودخانه‌های قزوین باید رفع تصرف شود

, ساخت و سازها در حریم رودخانه‌های قزوین باید رفع تصرف شود,

عبدالمحمد زاهدی در کارگروه سیلاب استان قزوین  اظهار کرد: بعد از سیل امسال ماموریتی از سوی ریاست جمهوری به رییس ستاد بحران کشور ابلاغ شد تا در راستای خساراتی که به کشور وارد شده و همچنین حوادثی که در گذشته و حال رخ داده گزارشی تهیه و تحویل دهند.

,

‌وی افزود: بنابراین به نظر می‌رسد علاوه بر رویکرد اجرایی و تجربی که در مقابله با پیشگیری از حوادث و خسارات سیلاب داریم باید رویکرد علمی هم  داشته باشیم.

,

استاندار قزوین بیان کرد: سیل حادثه محسوب نمی‌شود چه بساکه در عالم واقعی حادثه نداریم، تمام اتفاقاتی که در عالم معنا و ماده رخ می‌دهد تابع قانون علیت است بنابراین سیل هم علت دارد.

,

این مسئول ابراز کرد: نقاط مثبت، منفی، مشکلات و اختلاف نظرها بر اساس گزارش‌های دستگاه‌های متولی و اجرایی به طور مشخص باید در گزارش مطرح شود.

,

وی تشریح کرد: تمام حوادث و بحران‌هایی نظیر سیل، زلزله و مسئله‌ کم آبی که سال گذشته مطرح شد در نتیجه ناسازگاری با طبعیت صورت می‌گیرد بنابراین برای مقابله با حوادث باید طبیعیت را کامل بشناسیم.

,

این مسئول خاطرنشان کرد: تمام پروژه‌هایی که اجرا می‌شوند باید با طبیعت سازگار باشد و همچنین در رابطه با تهیه گزارش، نقش مردم اهمیت بالایی دارد.

,

امسال ۳۵ هزار میلیارد تومان در کشور در بحث سیل صرف شده است

, امسال ۳۵ هزار میلیارد تومان در کشور در بحث سیل صرف شده است,

زاهدی ابراز کرد: در گذشته در حوزه کشاورزی چیزی به عنوان لایروبی قنوات توسط دولت نداشتیم، مردم به طور خودجوش لایروبی رودخانه‌ها را انجام می‌دادند اما امروز برای این کار منتظر دولت هستند.

,

استاندار قزوین تصریح کرد: مشارکت مردم باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد اگر برخی امور توسط مردم انجام شود اعتبارات لازم در پروژه‌های روستایی دیگر صرف خواهد شد.

,

وی ابراز کرد: در بستر، حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها آنچه ایجاد شده نظیر مزرعه، باغ، پرورش ماهی و ساخت‌های دیگر از نظر طبعیت همه غیرمجاز است اما اگر دستگاه دولتی به مالکین اجازه داده باشد، اکنون در صورت تخریب باید جایگزین کند اما اگر تصرف غیرمجاز صورت گرفته به طور کل حقی نخواهند داشت.

,

این مسئول اذعان داشت: امسال ۴۵ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی کشور است که اگر به اندازه سال گذشته تخصیص داده شود حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

,

زاهدی گفت: امسال ۳۵ هزار میلیارد تومان در بحث سیل صرف شده است، ما هر سال در مقابله با حوادث باید خسارت بپردازیم به طور مثال در حوزه سرمازدگی و خشکسالی همه ساله خسارت داریم.

,

کشاورزان برای سرمازدگی باید آمادگی داشته باشند

, کشاورزان برای سرمازدگی باید آمادگی داشته باشند,

وی با بیان اینکه برخی امور در برابر حوادث باید برنامه‌ریزی شوند، تشریح کرد: ممکن است سرمازدگی هر سال ادامه داشته باشد، بنابراین کشاورزان باید بر حسب اقتضائات آب و هوایی محصول خود را انتخاب کنند و باید در این مسیر فکر اساسی صورت گیرد.

,

این مسئول اذعان داشت: باید برنامه‌ریزی شود تا همه شرکت‌های بیمه‌ای درگیر مسئله خسارت حوادث غیرطبیعی شوند تا درصورت بحران و خسارت بتوانیم از آن به عنوان بخش خصوصی مطالبه‌گر باشیم.

,

استاندار قزوین گفت: امکانات بخش خصوصی مانند پیمانکاران که لودر یا بیل مکانیکی دارند باید شناسایی شود که در مواقع ضروری همکاری کنند و در قبال ارائه خدمات هزینه دریافت کنند.

,

این مسئول اظهار کرد: در بحران، قانون حاکم نیست و ممکن است بنا به تشخیص مدیر آب منطقه‌ای جهت نجات جان هموطنان یک سد تخریب شود.

,

وی بیان کرد: در پیشگیری‌ها باید قوانین رعایت شوند و قبل از هر گونه اقدام باید آثار آن مطالعه و بررسی شوند.

,

استاندار قزوین گفت: آنچه که در حریم رودخانه‌ها ساخته شده حتما باید در مدت کوتاهی رفع تصرف شود تا در آینده شاهد این بحران‌ها نباشیم.

,

سیل ۲۴۰ میلیارد تومان به استان خسارت زد

, سیل ۲۴۰ میلیارد تومان به استان خسارت زد,

قدرت الله مهدیخانی هم در ادامه اظهار کرد: باتوجه به میزان بارش‌هایی که در اوایل سال جاری داشتیم با مدیریت درست و اقدامات به موفع دستگاه‌ها توانستیم از خسارات قابل توجه در این بخش جلوگیری کنیم.

,

وی افزود: بر اثر جاری شدن سیل بیش از ۲۴۰ میلیارد تومان به مزارع، باغات و تأسیسات زیربنایی در مناطق شهری و روستایی استان خسارت وارد شد.

,

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: بر اساس بازدیدهایی که صورت گرفت بسیاری از خسارت‌ها ناشی از تجاوز به حریم رودخانه‌ها و بی توجهی به قوانین بود که در این راستا ۴۰۰ مورد تصرف غیر قانونی در حریم رودخانه‌ها توسط شرکت آب منطقه‌ای و ۵۰۰ مورد تصرف توسط سازمان جهاد کشاورزی شناسایی شد.

,

در ادامه احمد پور فرماندار آبیک اظهار کرد: گزارشاتی که در خصوص حوادث و بحران ها اعلام می‌شود باید مبنای علمی داشته باشد تا  ارگان‌هایی را که آماده باش می‌دهیم کارایی داشته باشند در غیر این‌صورت ممکن است برای دفعات بعد جدیتی وجود نداشته باشد.

,

وی افزود: پروژه‌های دولتی و شهرداری‌ها به ویژه در حوزه  پل‌ها در زمان سیلاب پاسخگوی حجم آب نبودند و مشکلات خاصی را ایجاد کردند که ضرورت دارد به موضوع پل‌ها به ویژه در راه‌های روستایی پرداخته شود .

,

خسارت ۱۸ میلیاردی ناشی از سیلاب درشهرستان آبیک

, خسارت ۱۸ میلیاردی ناشی از سیلاب درشهرستان آبیک,

این مسئول ابراز کرد: از منابع طبیعی جهاد کشاورزی و امور آب درخواست داریم با تصرفات غیرقانونی که در حریم رودخانه‌ها رخ داده به صورت قانونی برخورد کنند چون بسیاری از خسارت‌هایی که وارد می‌شود به دلیل مسدود بودن مسیل‌ها است.

,

احمدپور ابراز کرد: آمار تجهیزات دستگاه دولتی را احصا کردیم اما نیروگاه شهید رجایی مطرح کردند که این تجهیزات نمی‌توانند در خارج از نیروگاه به کار گرفته شوند؛ این موضوع باید پیگیری شود چراکه نیروگاه شهید رجایی به عنوان شرکت دولتی محسوب می‌شود.

,

وی اظهار کرد:در خصوص حضور مدیران استانی نیز خواهش داریم در مواقع بحرانی حداقل در حوزه شهرستان‌ها حضور فیزیکی داشته باشند چراکه در اجرای روند کار می تواند مثبت واقع شود.

,

این مسئول گفت: ۵ نقطه را در شهرستان به عنوان مرکز استقرار تیم‌های امدادی مدیریت بحران تقسیم بندی کردیم که اکنون تمامی عوامل راهداری، هلال احمر و عوامل دیگر همراه با ماشین آلات مورد نیاز حضور دارند.

,

فرماندار آبیک در پایان با بیان اینکه بر اثر وقوع سیلاب ۱۸ میلیارد تومان خسارت به شهرستان آبیک وارد شده است، گفت: در حوزه خسارت‌هایی که به ویژه در حوزه کشاورزی وارد شده انتظار داریم اعتبارات لازم احصاء شود تا بتوانیم بخش عمده‌ای از این خسارت را جبران کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه