اخبار داغ

گزارشی از حل معضلات به سبک مدیران کرج؛

ساخت مرکز دوم دفن زباله به جای حلقه دره!/ وقتی عزمی برای حل عقب ماندگی 14 ساله قانون پسماند وجود ندارد/ دفن روزانه 1200 تن طلای کثیف در کرج

ساخت مرکز دوم دفن زباله به جای حلقه دره!/ وقتی عزمی برای حل عقب ماندگی 14 ساله قانون پسماند وجود ندارد/ دفن روزانه 1200 تن طلای کثیف در کرج
زباله ‌ای که از آن به‌ عنوان طلای کثیف یاد می شود و در بسیاری از کشورها منبع درآمدهای پایدار است، در کرج زیر خروارها خاک دفن می‌ شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از  تیتریک، تکراری اما تلخ، سناریوی معضلات مرکز دفن زباله استان البرز که گویا تمامی ندارد، حلقه دره ای که بر اساس اعلام حسین محمدی عضو شورای شهر کرج سالهاست در بلاتکیفی قانون پسماند با انبوهی از مشکلات دست و پنجه نرم می کند. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
بر اساس قانون مذکور که بر عهده شهرداری بود، باید تا سال 1390 زباله به تفکیک جمع آوری می شد و تا پایان سال 93 دفن زباله با ممنوعیت همراه می شد اما از تکلیف قانون گذار و عدم اجرای آن تا زمان اعلام این خبر در سال 95 قریب به 12 سال می گذرد. 
,
 
,
آغاز عملیات اجرایی مرکز دوم دفن زباله کرج!
, آغاز عملیات اجرایی مرکز دوم دفن زباله کرج!,
 
,
امروز در آستانه 14 سالگی این معضل روزانه 1200 تن زباله در دل حلقه دره دفن می شود و برخی شهروندان از بوی بد و سایر مشکلاتی که این مرکز برای آنان ایجاد کرده گلایه دارند اما بر اساس اعلام رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج امکان انتقال این مرکز به مکانی دیگر وجود ندارد. 
,
 
,
, ,
 
,
احمد خیری به ایسنا می گوید: "روزانه 250 متر مکعب شیرابه در مرکز دفن زباله حلقه دره تولید می ‌شود که برای کاهش آن نیازمند تعامل و همکاری شهروندان هستیم. به دنبال احداث مرکز دفن دیگری در کرج هستیم، فاز مطالعاتی، طراحی و نقشه کشی این مرکز توسط اساتید و کارشناسان صورت گرفته و با تخصیص اعتبار مناسب امیداواریم تا پایان سال عملیات اجرایی مرکز دوم دفن زباله کرج آغاز شود.
,
 
,
دفن زباله اثرات مخرب زیست محیطی زیادی دارد و مدیریت شهری با تخصیص اعتبار مناسب، عزم خود را برای توسعه فازهای بعدی کارخانه تولید کمپوست از زباله‌ های تولیدی جزم کرده تا شاهد کاهش میزان دفن زباله در کرج باشیم".
,
 
,
, ,
 
,
البته معصومه ابتکار ریاست سازمان محیط زیست وقت نیز، سال 95 در بازدید از حلقه دره محل دفن پسماند شهر کرج عنوان کرد که کارخانه پسماند یک کار دانش بنیان است و این کار در مرحله مطالعاتی است که ابعاد زیست محیطی آن باید به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد و در نوع خود میتواند راه حل مناسبی برای مدیریت پلاستیک باشد.
,
 
,
متولیان امر در حالی به فکر ایجاد مرکز دوم دفن زباله در کرج هستند که فردین حکیمی مدیر کل حفاظت محیط زیست البرز، زباله های غیر بیمارستانی را نیز چالشی پیش روی استان می داند و به خبرنگار تیتریک، می گوید: هر بیمارستان موظف است یک دستگاه بی خطر ساز برای جمع آوری زباله مستقر کند و با فشار مضاعف محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی، تمام بیمارستان های البرز به این سیستم مجهز شده اند.
, تیتریک,
 
,
, ,
 
متاسفانه در حال حاضر مراکز غیر بیمارستانی از جمله مطب ها، کلینیک ها و آزمایشگاه ها پسماندهای پزشکی و عفونی دارند اما عملا توسط شهرداری با خودرو مجزا جمع آوری می شوند و در حلقه دره جداگانه دفن می شود که مورد تائید ما نخواهد بود.
,
,
 
,
دفن غیر بهداشتی پسماند مراکز غیر بیمارستانی، تیغی بر گلوی البرز
, دفن غیر بهداشتی پسماند مراکز غیر بیمارستانی، تیغی بر گلوی البرز ,
 
,
با پیگیری های انجام شده و همراهی دانشگاه علوم پزشکی البرز درصدد هستیم شرکت هایی که در زمینه جمع آوری و امحا و دفن بهداشتی فعال هستند را پای کار بیاوریم و تا کنون دانشگاه علوم پزشکی 6 واحد را شناسایی کرده و به آنها مجوز داده است.
 
قرار است یا در مرکز حلقه دره یا مکانی که امکان استقرار باشد دستگاه بی خطر ساز را نصب کرده و کلیه پسماندهای پزشکی، عفونی و آزمایشگاهی پس از جمع آوری توسط شرکت ها، در حلقه دره یا مرکز مورد تایید محیط زیست بی خطر سازی شده و دفن بهداشتی شوند.  
 
در حال حاضر دفن غیر بهداشتی در مراکز غیر بیمارستانی وجود دارد و مشکل چندین ساله استان است و امیدواریم با یکی از شرکت های واجد شرایط قراردادی منعقد شود تا کل پسماندهای عفونی مراکز غیر بیمارستانی جمع آوری و بعد از بی خطر سازی در حلقه دره دفن شود.
 
,
,
,
,
,
,
عقب ماندگی 14 ساله قانون پسماند در کرج
, عقب ماندگی 14 ساله قانون پسماند در کرج,
 
,
و اما به گفته حسن محمدی رئیس کمیسون محیط زیست شورای شهر کرج،  14 سال  از عقب ماندگی ها پس از به تصویب رسیدن قانون پسماند می گذرد اما همچنان زباله ‌ای که از آن به‌ عنوان طلای کثیف یاد می شود و در بسیاری از کشورها منبع درآمدهای پایدار است، در کرج زیر خروارها خاک دفن می‌ شود، تا به همگان ثابت شود کار مدیریت این حوزه از لنگ زدن گذشته است.
,
 
,
, ,
 
البته نباید از جابجایی ها و تغییر پی در پی مدیران حوزه پسماند شهرداری کرج نیز غافل شد، مسئله ای که زخم های حقله دره را کهنه تر کرد و امروز تنها چاره کار ساخت مرکز دوم دفن زباله و یا احیانا با مساعد بودن شرایط ساخت کارخانه تولید کمپوست عنوان می شود.  
 
سوال اینجاست آیا با جابجایی مرکز دفن زباله، باید شاهد قانون پایستگی معضلات درباره حلقه دره باشیم؟ قانونی که بر اساس آن می توان اینگونه تعبیر کرد: چالش های زیست محیطی مدیریت نخواهند شد اما از جایی به جایی دیگر منتقل می شوند!  
 
در خاتمه باید گفت: این روزها البرز در مشکلات زیست محیطی دست و پا می زند اما مدیریت و تعامل دستگاه ها با محیط زیست استان به گونه ای نیست که موجب خروج کوچکترین استان کشور از این گرداب شوند.  
 
 
 
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه