اخبار داغ

استاد حوزه و دانشگاه:

تمام بشریت مبهوت عظمت امیرالمومنین(ع)/ حضرت علی(ع) جامع تمام سجایا و کمالات انبیاست

تمام بشریت مبهوت عظمت امیرالمومنین(ع)/ حضرت علی(ع) جامع تمام سجایا و کمالات انبیاست
استاد حوزه و دانشگاه حضرت علی(ع) را جامع تمام سجایا و کمالات انبیاء دانست و گفت: تمام بشریت مبهوت عظمت امیرالمومنین(ع) بوده و خواهند بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام مصطفی فاطمی بصیر استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار مرآت، در خصوص فضائل امیرالمومنین علی(ع) گفت: حضرت علی(ع) بشر بود ولی خصوصیات ایشان در هیچ بشری دیده نشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

وی با بیان اینکه کسی نتوانسته علی (ع) را بشناسد، افزود: به تعبیرروایات حضرت مظهر العجایب و الغرائب بودند که تمام افراد بشر را در گذشته و آینده مات و مبهوت خود کرده و خواهد کرد.

,

این کارشناس مذهبی به کلام بزرگان در خصوص فضائل امیرالمومنین(ع) اشاره و تصریح کرد: شاعر نهج البلاغه که شرحش در نهج البلاغه زبانزد است می گوید فضائل امیرالمومنین در آن حد از عظمت و بزرگی است که نویسنده و گوینده در برابر آن خود را ضعیف و شرمسار می داند که در جهت تفسیر و شرح آن بربیاید.

,

فاطمی بصیر با تاکید بر اینکه شرح و توصیف شخصیت امیرالمومنین از عهده بیان و تقریر همگان خارج است و اعمال و رفتارحضرت با قیاسات ذهنی ما قابل تفهیم نمی باشد، بیان کرد: دشمنان هر چه کوشیدند که نور عظمت حضرت علی(ع) را خاموش کنند، موفق نشدند و فضائل آن حضرت بیشتر ساطع شد.

,

وی ادامه داد: باید به عجز و ناتوانی خود از درک شخصیت آسمانی امیرالمومنین علی(ع) اقرار کنیم که افکار کوچک ما قابل درک واقعیت وجودی آن حضرت نیست.

,

استاد حوزه و دانشگاه به روایتی از پیامبر اکرم (ص) نسبت به  عظمت علی بن ابی طالب اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم خطاب به امیر المومنین فرمودند خدا را سزاوار معرفتش که کسی جز من و تو خدا را نشناخت و تو را نیز چنان که باید و شاید کسی جز خدا و من نشناخت.

,

فاطمی بصیر با تاکید بر اینکه در روایات امیرالمومنین جامع تمام سجایا و کمالات انبیاء معرفی شده اند، اظهار کرد: علامه امینی صاحب کتاب الغدیر شباهت های امیرالمومنین به پیامبران را به رشته تحریر درآورده است که در حقیقت تشبیه امیرالمومنین به انبیاء بزرگ اشاره به جامعیت شخصیت آن حضرت دارد و مضمون این بیت شعر "آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری" را دارد.

,

وی از توفیقات امیرالمومنین را ولادت ایشان در خانه کعبه و شهادت ایشان را در خانه خدا و در شب قدر دانست و افزود: این از عنایات ربانی خداوند به علی بن ابی طالب (ع) است که شهادت ایشان درعظیم ترین شب سال رقم خورد.

,

این کارشناس مذهبی با اشاره به مضامین نهج البلاغه امیرالمومنین که به حقوق تمام موجوداتی که ذی الروح هستند عنایت داشته است، بیان کرد: جدال بی امان امیرالمومنین در مبارزه با مفسدان اقتصادی بحر طویلی در تاریخ است که نمونه های زیادی از برخورد بسیار جدی حضرت به پدیده رشوه و ارتشا وجود دارد.

,

فاطمی بصیر ادامه داد: نمونه هایث تاریخی داریم که برخی از کارگزاران حضرت علی(ع) به عنوان استاندار و فرماندار وقتی در مجالسی شرکت می کردند که زیبنده حضورشان نیست، حضرت وقتی صحت و سقم مسئله واقف می شدند آنها را یا عزل می کردند یا مورد توبیخ شدید قرار می دادند.

,  ,

وی با بیان اینکه حضرت علی(ع) در اجرا و حدود احکام الهی بسیار دقیق بودند، تصریح کرد: هرگاه حضرت در بازار حرکت می کردند به کسبه هشدار می دادند که مراعات حقوق مشتری ها را داشته باشند و از غَش در معامله و کم فروشی پرهیز کنند.

,

این کارشناس مذهبی با اشاره به شدت اهتمامی که امیرالمومنین(ع) نسبت به رعایت بیت المال مسلمین داشتند، خاطر نشان کرد: حضرت با نزدیکان خود در خصوص بیت المال ذره ای مماشات نمی کردند.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه